-

Start-up Too Much Info leert scholieren fakenews herkennen

Fakenews, bubbels, cyberpesten: allemaal zaken waar jongeren veelvuldig tegenaan lopen. Start-up Too Much Info wil scholieren meer mediawijsheid en cyberskills meegeven.

De eerste middelbare scholen zijn inmiddels over de streep en ook heeft de start-up al een eigen platform gelanceerd. Zeven vragen aan Michiel Kalverda, CEO van Too Much Info.

Wat doet Too Much Info precies?  

“Wij maken mensen mediawijs! De nieuwsplatforms van vandaag worden niet meer als betrouwbaar gezien, en simpele feiten worden meer en meer genegeerd. Mensen leven in hun eigen online filter bubbels en worden gemanipuleerd door algoritmes, gerichte reclame en rabbit holes. Door middel van educatie willen we bewustzijn creëren over deze problemen en oplossingen aandragen over hoe individuele mensen kunnen opereren in een online omgeving. We streven naar een gelijk speelveld waarin iedereen is uitgerust met een gezonde dosis mediawijsheid.”  

Het team van Too Much Info. Rechts Michiel Kalverda.

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“Voorlopig richten we ons op middelbare scholieren. Zij zijn het meest vatbaar voor online manipulatie en ontlenen in wezen hun eigenwaarde aan de online platforms. Daarom moeten zij worden behoed voor de potentiële gevaren en kansen die sociale digitalisering met zich meebrengt. Wij streven er ook naar onze doelgroepen uit te breiden tot basisscholen en het middelbaar beroepsonderwijs. We willen echter niet alleen op jongeren focussen. In het betrekken van ouders bij het leren begrijpen van de online omgeving van hun kinderen zien we bijvoorbeeld ook veel mogelijkheden.” 

Wat is de impact van Too Much Info?

“Uiteindelijk is ons doel om de samenleving een gezonde dosis scepsis ten opzichte van onze instituties bij te brengen, zonder ze volledig te veronachtzamen. We streven ernaar om iedereen van de skills te voorzien om aan te voelen wanneer iets nepnieuws is of zich te realiseren wanneer ze een phishingmail of -sms ontvangen. Een ander belangrijk doel van ons is om cyberpesten tot een minimum te beperken. Wanneer nieuwe technologieën, hypes of gevaren de kop opsteken en in de mainstream komen, willen we zo snel mogelijk cybersafety-kennis kunnen verspreiden.” 

Waar staan jullie op dit moment?

“Momenteel hebben we ongeveer 50 middelbare scholen in ons klantenbestand bij wie we projectweken over mediageletterdheid geven. Sinds vorig jaar hebben we een digitaal leerplatform waarop onze leerlingen de oefeningen kunnen doen. Het is voorzien van educatieve en leuke tools zoals video content (inclusief spannende verhaallijnen) en een gamebox. Sinds we live zijn gegaan in augustus 2020 hebben we meer dan 2.000 studenten op ons platform gehad. In februari 2021 hebben we onze eerste paar contracten getekend voor ons digital-only product.” 

Wanneer willen jullie de markt op?

“In feite zijn we al op de markt! Op dit moment hebben we 700 licenties verkocht, maar tegen het einde van 2021 verwachten we er ongeveer 25.000 verkocht te hebben. Via het CJP, dat een cultuurbudget biedt voor scholen, hebben we een startlicentie geregeld voor 10 euro per leerling.” 

Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?

“Idealiter zijn we op zoek naar investeerders die ofwel ervaring hebben met een SaaS product of bekend zijn met Edutech bedrijven. Daarnaast willen we ook graag onze doelgroep verbreden door investeerders te vinden die ervaring hebben met sales voor het onderwijs en in andere markten.”

Wat zou de ideale investeerdersmatch zijn voor Too Much Info? 

“Wij willen graag dat onze match zich ons gezamenlijke doel en belief-system eigen maakt en gelooft in de oplossingen die TMI biedt. Verder is onze ideale investeerder er voor de lange termijn. Niet voor een snelle winst, maar voor een gestage inkomstenstroom of een exit op lange termijn. Als bedrijf zijn we jong en gedreven. We streven naar innovatie, maar we weten dat we ook veel kunnen leren van de bestaande kennis. De ervaring van investeerders is een van de manieren waarop we die kennis kunnen vergaren, zodat we kunnen innoveren maar tegelijkertijd niet dezelfde fouten maken als andere bedrijven bij een groeispurt.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Too Much Info voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond