-

Tech-investeerder Maurits Roose: ‘Geld is er genoeg, ervaring is schaars’

Samen met Bart Kuijpers (mede-oprichter Coolblue) startte Maurits Roose in 2018 Royalis Investments. Werkwijze: ‘Rotterdams, lekker nuchter’. Acht vragen over hun visie op groeiondernemers.   

Maurits Roose en zijn kompaan zoeken het vooral in geduldig kapitaal en persoonlijke aandacht want: “Goede tech ontwikkelen is knap, maar er als founder een internationaal bedrijf omheen bouwen nog veel knapper.” 

1: Hoe zijn jullie gestart met Royalis Investments?

“Vanuit de vriendschap aan de bar in Montfoort. We kennen elkaar al heel lang en hebben de gewoonte om één keer in de maand een broodje te eten en te praten over de zaken die ons écht bezig houden: Hou je nog van je vrouw? Speel je nog met de kinderen? Hoe is je work-life balance en doe je nog de juiste dingen? In die periode zaten Bart en ik in een zelfde fase. Bart stopte bij Coolblue en ik stopte bij de door mij opgerichte organisatie, LEF. We herkenden de “rouw van loslaten”, van iets waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Tegelijk werd er een nieuw idee geboren: “Hoe kunnen we de marktleiders van morgen helpen met geduldig kapitaal, persoonlijke aandacht en expertise in schalen?”  

2: Wat maakt Royalis Investments anders dan andere VC’s? 

“We willen niet anders zijn om het anders zijn, we willen vooral onszelf zijn, Rotterdams, dus lekker nuchter. De afgelopen 3 jaar zijn we bewust onder de radar gebleven om goed zicht te krijgen op wat ons ten diepste drijft en welke werkwijze daarbij past en dat kun je samenvatten in drie richtlijnen: geduldig kapitaal, persoonlijke aandacht en expertise in schalen. 

  1. Geduldig kapitaal

De marktleiders van morgen bouwen kost tijd. Coolblue is ook al ruim 20 jaar onderweg. Dan is snel geld veelal niet de oplossing. Daarmee offer je vaak lange termijn overwinning voor korte termijn succes en dat is zonde. Er zijn veel goede ondernemers die als first mover in hun markt hard gaan met de potentie om de autoriteit te worden. We dragen daar graag aan bij door wat geduldiger kapitaal. Zo hebben wij geen drag along clausule of korte termijn exit strategie.

  1. Persoonlijke aandacht

Ondernemen kan eenzaam zijn, dat hebben we zelf ervaren. De zaken waar je s nachts van wakker ligt deel je niet zo snel met je MT. Thuis is er logischerwijs ook vaak onvoldoende ruimte voor. We komen dus graag langszij om met ondernemers op te lopen en dezelfde vragen te stellen die wij elkaar stellen.

  1. Expertise in schalen

Geld is er genoeg in de markt, ervaring is schaars. Ik wou dat ik meer ervaren ondernemers naast me had gehad. We hopen bij te dragen door een proactieve benadering waarbij we een netwerk meenemen van ervaringsdeskundigen die ondersteunend zijn bij de ventures. Goede tech ontwikkelen is knap, er als founder een internationaal bedrijf omheen bouwen nog veel knapper. Dit vraagt shift in mindset van “de tech nog beter maken”, naar “er een robuuste organisatie omheen orchestreren”. Die tweede blijkt in 9 van de 10 gevallen toch de differentiator voor duurzaam succes.” 

3: Wat is jullie rol? 

“We houden van accountability over control en value creation over capital maximization. Als je dat concreet maakt pakken we twee rollen naar de ondernemer toe:

  • Vriend voor de ondernemerbecause it’s lonely at the top. Heel praktisch doen we elke maand een broodje waar we de belangrijkste zaken bespreken en ja, dat gaat ook over de ondernemer. Het past ons wat minder je te vragen om de Q3-resultaten te komen presenteren in een hippe powerpoint. Die mag je ook mailen, je moet vooral lekker met je business bezig zijn en niet je tijd verbranden aan shareholders managen. 
  • Regisseur van schaal – want buiten winnen, is binnen beginnen. Als je hard groeit moet je nadenken hoe je de ruggengraat van je onderneming versterkt. Alleen dan kan je het gewicht dragen dat er door tractie in de markt op je afkomt. We ondersteunen hier graag bij door met een team van specialisten snelheid te maken op de domeinen die aandacht verdienen.”
4: Welke investeringen hebben jullie in 2020 gedaan?

“De eerste is Zens, first mover op het gebied van wireless charging. Ze waren niet eens op zoek naar venture capital, maar vooral naar een partner die hen hielp bij strategie en schaal. Bijzonder te zien dat er vanuit de hele wereld een groeiende vraag is naar hun technologie. Een ander voorbeeld is Newcompliance, een innovatief softwarebedrijf in de healthcare. Newcompliance heeft net de eerste deals in de US gedaan en is internationaal flink gas aan het geven.”

5: Wat geeft je een drive voor Royalis?

“Met elkaar betekenisvolle bedrijven bouwen, daar kan ik echt heel erg blij van worden. Ondernemers, andere investeerders, specialisten die een betrokkenheid hebben. Met elkaar bouwen aan iets dat niet alleen goed is voor shareholders maar voor alle stakeholders, dus ook voor personeel, leveranciers en afnemers. Een ecosysteem van winnen dus.”   

 6: Wat is je grootste screw-up geweest? 

“In de regel: te hard gaan. Ik zeg vaak: droom groot, start klein, ga diep en vermenigvuldig. Een fout die ik zelf gemaakt heb is groot dromen en daarna groot starten. Direct vol gas op alle opportunities, omdat je vooruit wilt als ondernemer. Het gevolg is dat je strategie diffuus wordt en je stuk gaat omdat je niet in staat bent te leveren in de snelheid en met de kwaliteit die je wil.”  

7: Wat is je grootste succes tot nu toe? 

“Kiezen om los te laten. Ik weet nog goed dat ik me bij LEF, een christelijke organisatie voor jongerenwerk, in groeiende mate ging irriteren aan de organisatie en de organisatie zich aan mij. Ik kwam tot de ontdekking dat LEF minder nieuwe ideeën en ondernemingszin nodig had, maar veel meer overzicht en management. Voor mij was toen de vraag: kies ik voor controle of voor succes? Laat dingen de ruimte om te groeien en te bloeien. Er is weinig moediger dan loslaten!” 

 8: Waar willen jullie nu in investeren?

“In de marktleiders van morgen: innovatieve bedrijven met een omzet vanaf een miljoen, die op zoek zijn naar een partner om internationaal te versnellen. Ik kijk niet zozeer naar een specifieke sector, maar eerdere naar de fase waar een bedrijf zich in bevindt. Product market fit, aanzienlijke tractie, om van daaruit met elkaar te onderzoeken hoe je sterker kan worden én harder kan gaan. We kijken veelal naar SaaS, soms hardware of een hybride model. We doen geen investeringen in capex intensive businesses.”   

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. 

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond