-

Oxboard-investeerder Mark Collée: ‘oprichters van een startup hoef je niet te motiveren’

Angel-investeerder Mark Collée nam in 2018 een meerderheidsbelang bij Oxboard en wist met deze startup, ondanks veel problemen, uit te groeien tot marktleider in Nederland. ‘Ik stapte in toen de concurrentie al lang en breed in de schappen van de speelgoedwinkels lag en Oxboard z’n kansen gemist had.’ 

[English version here]. 

Mark Collée  begon zijn carrière als corporate professional maar maakte geleidelijk de overstap naar ondernemen en investeren. In deze How I Invest editie gaat hij in op zijn carrièreswitch en hoe hij er als lead-investeerder en CEO in slaagde om Oxboard een leidende positie te bezorgen op de Europese markt.  

Kun je iets vertellen over het begin van je werkende leven?

“Absoluut. Ik ben 50 jaar jong, na wat automotive ervaring ben ik mijn carrière in de speelgoedindustrie begonnen. Ik begon met werken in Duitsland (Neurenberg) op het hoofdkantoor van Zapf Creation AG, beroemd om hun Baby Born®-pop – mijn eerste baan in de speelgoedindustrie. 

In eerste instantie verzorgde ik een aantal Europese markten en Duitse key accounts en richtte ik vervolgens het Benelux-kantoor voor hen op. Na ongeveer vier jaar deed ik dezelfde oefening voor RC2 Learning Curve, een Amerikaans speelgoedbedrijf en breidde ik mijn verantwoordelijkheden uit op een meer Europees niveau. Tomy – een toonaangevende wereldwijde Japanse speelgoedfabrikant – nam RC2 over en ik werd verantwoordelijk voor de verkoop in EMEA. In 2015 begon ik te twijfelen of ik mijn bedrijfscarrière wel wilde voortzetten. Ik kom uit een ondernemersfamilie (mijn beide ouders hadden hun eigen bedrijf), maar ik had me tot dusver nooit aan het ondernemerschap gewaagd. In 2016 besloot ik de sprong te wagen. Ik begon met wat advieswerk en spaarde zo een bedrag bij elkaar om in juli 2018 een investering in Oxboard te kunnen doen. Tegelijkertijd werd ik ook CEO.” 

Waarom besloot je om een early-stage-investeerder te worden?

“Ik heb me natuurlijk meer dan tien keer afgevraagd of ik deze ondernemende weg wel of niet moest inslaan. Ik had tot dusver slechts één investering gedaan waardoor ik direct meerderheidsaandeelhouder van Oxboard werd. Voordat ik uiteindelijk bij de notaris zat om te tekenen, heb ik lang geaarzeld. Inmiddels kan ik met een gerust hart zeggen dat ik de afgelopen 2 jaar meer heb geleerd als ondernemer in dan als dat ik in corporate omgeving zou hebben rondgehangen. Ik heb ook veel meer over mezelf geleerd. Ondernemerschap geeft veel zelfvoldoening.”  

Wat is je investeringsstrategie en hoe kwam je terecht bij je eerste investering?

“Ik wilde echt waarde toevoegen en al mijn tijd, kennis, netwerk en wat geld investeren in slechts één startup. Noem me extreem gefocust, maar dit werkt goed voor mij. Ik heb me dus gericht op Oxboard, want ik zag potentieel in dit bedrijf -iets wat anderen blijkbaar niet zagen. Het doel van het bedrijf was zeker in lijn met mijn ervaring en netwerk. Ik zag dat merkbekendheid, merkpotentieel en kwaliteit echt aanwezig waren. Ik geloofde dat ik dit bedrijf de richting en de groei kon geven die het nodig had.

Oxboard was het eerste hoverboard bedrijf op de markt. Maar ze hadden moeite om erachter te komen wie precies hun klanten waren. Tegen de tijd dat Oxboard erachter kwam wat voor bedrijf ze werkelijk waren, had de concurrentie al een inhaalslag gemaakt.  Terwijl Oxboard nog steeds bezig was met het bouwen van een product om de last mile solution te kunnen bieden -zoals bijvoorbeeld vervoer trein naar kantoor-  was de concurrentie volop bezig met de verkoop van hun hoverboard aan kinderen, omdat daar echt vraag naar was. Oxboard was ook nog steeds veel aan het debatteren met ministeries, in een poging om hoverboards legaal op de weg te krijgen. Ze hebben er gewoon veel moeite voor gedaan, terwijl de concurrenten hun producten met succes aan kinderen verkochten. 

Om het kort te houden: die vergunning voor de openbare weg is er niet gekomen en de Chinezen begonnen hun productie op te drijven, waardoor de detailhandelsprijzen snel omlaag gingen. In die tijd werd het hoverboard vooral een kinderboard. Hoverboards kwamen in de Electronic Retail chains en bij speelgoedwinkels terecht vanwege de lagere prijzen. Ik kwam erbij op het moment dat Oxboard de kans had gemist en de producten van de concurrentie de schappen in de winkels innamen.  

Maar op dit moment staat Oxboard weer op de rails. Ik heb de bijdrage geleverd die ik verwachtte te kunnen leveren. Ik heb de Europese distributie uitgebreid – on- en offline – en we hebben ons assortiment inmiddels uitgebreid met e-scooters. Er zijn geen omzetproblemen, maar er zijn natuurlijk nog genoeg problemen om op te lossen. De pandemie zorgt voor uitdagingen in het retaillandschap hier in Europa – denk bijvoorbeeld aan verschuiving in de vraag- en retailkanalen –  maar ook aan de inkoopkant in China. Zo zijn we bijvoorbeeld meer out of stockproblemen tegengekomen dan we hadden verwacht. En ook het betreden van een nieuwe markt met onze e-scooters geeft ons uitdagingen, maar gelukkig ook meer kansen!”      

Wat is jouw motivatie om te investeren in startups?  

“Met het oog op de toekomst wil ik Oxboard meenemen van haar kindertijd naar haar puberteit. Zodra dit het geval is, wil ik iemand op mijn plaats zetten, zodat ik weer in een nieuw project kan stappen – op dezelfde manier. Maar ik verwacht nog minstens 1 tot 1,5 jaar aan Oxboard te werken om het bedrijf in een stabielere en volwassener fase te brengen.”  

Hoeveel tijd besteed je aan het bedrijf waarin je geïnvesteerd hebt?   

“Oxboard neemt op dit moment ongeveer 80% van mijn tijd in beslag, maar in het eerste jaar was dat 100%!”  

Wat is je passie? 

“Ik heb de ervaring dat je, in tegenstelling tot de medewerkers van een groot bedrijf, de oprichters van een startup helemaal niet hoeft te motiveren – ze zijn gewoonweg gemotiveerd. Maar om zich te kunnen focussen en te groeien als een echt bedrijf, hebben ze relevante begeleiding nodig. Ik vind het leuk om mensen samen te brengen, en ieder individu te laten uitblinken in waar hij of zij goed in is en plezier aan beleeft. En om dat team de juiste strategische richting in te brengen.”    

Wat is je grootste fout geweest?

“Ik definieer dat als situaties die zijn ontstaan waarvan je niet verwachtte dat ze zouden ontstaan. Er zijn veel van deze situaties geweest. Twee voorbeelden: 

  1. Ik begon bij Oxboard op 1 augustus 2018 en stapte meteen in een vliegtuig naar China om onze sourcing beter te begrijpen, leveranciers te ontmoeten en Chinese beurzen te bezoeken. Ik kwam terug en toen ik op het vliegveld bij de bagageband stond vond ik 16 nieuwe berichten met het nieuws dat de Nederlandse overheid alle hoverboards in het hele land uit de schappen had gehaald, omdat ze onveilig werden geacht. Deze nieuwe realiteit was nog erger dan het worst-case scenario dat ik had gedefinieerd.
  2. In februari 2019 was er de wereldspeelgoedbeurs in Neurenberg, waar we vanwege onze nieuwe koers voor het eerst deelnamen. Toen ik terug kwam van die beurs, hoorde ik dat onze nummer één klant failliet was verklaard.  

Je kunt dergelijke problemen alleen maar oppakken, met een plan te komen, oplossen, kijken en weer verdergaan. Dit soort gebeurtenissen werpt een heleboel dingen in de war. Leermomenten! ” 

Wat is je grootste succes tot nu toe?  

“Ik ben het meest tevreden over het marktleiderschap in Nederland en de brede internationale expansie die we met Oxboard hebben bereikt – dat zijn de stappen die we ondanks de tegenslagen wilden zetten. Is dat het grootste succes? Het is een gevolg van de veranderingen die we met zijn allen in het bedrijf hebben doorgevoerd en die ons dit resultaat hebben opgeleverd. Maar ook het openen van nieuwe markten, wat niet altijd succesvol is, zijn belangrijke stappen die ons in de goede richting brengen.”  

Waar wil je in investeren?

“Voor mij is de basis om echt te kijken naar iets nieuws de vraag of ik zelf genoeg kan bijdragen en of ik genoeg weet over het businessmodel. Ik zal me in eerste instantie richten op consumptiegoederen met een sterk internationaal merkpotentieel. Maar om je vraag botweg te beantwoorden: uiteindelijk baseer ik me op het buikgevoel. Uiteindelijk is het mensenwerk.” 

Wat zou je meebrengen naar een startup? 

“Startups kunnen op elk moment van links naar rechts springen, waardoor ze veel van koers veranderen. Mijn toegevoegde waarde is het creëren van focus in het bedrijf en het laten kiezen van de juiste gevechten en richting. Dit is ook mijn drijfveer om ondernemer te zijn – dat jouw startup geen screwup wordt! Starters moeten leren welke strijd ze moeten voeren, om te kiezen. Mijn internationale leiderschapservaring in combinatie met marketing en sales kan een bedrijf sneller op weg helpen naar zijn doel.”  

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende startups en early-stage investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond