-

Yordy van der Werff (Ronin): ‘Met design-thinking lossen we nu veel problemen op.’

Yordy van der Werff droomde er als kind van om striptekenaar te worden, maar werd oprichter en creative partner van RONIN Amsterdam – een onafhankelijk digital design bureau. Yordy zit al sinds zijn 21e in de reclame-industrie. Op 15 oktober spreekt hij tijdens Emerce DARE over hoe design en code een essentiële rol spelen in het creatieve proces.

In een serie interviews maken we kennis met digitale creatieven die binnenkort op Emerce DARE spreken. We vragen naar recente projecten, hun creatieve proces en denkwijze, over toonaangevend Nederlands ‘digital design’ en de toekomst. Allen werken voor bureaus die partner zijn van stichting Dutch Digital Design. Een initiatief dat zich inzet voor zichtbaarheid van Nederlands digitaal werk in binnen- en buitenland.

Digital Design

Yordy van der Werff voor het pand van Ronin Amsterdam.

Wat is de start van je creatieve carrière geweest?

“Het heeft er altijd in gezeten. Ik was van jongs af aan al bezig met tekenen en schrijven. De liefde voor dingen maken is nooit weggegaan. Als kind wilde ik striptekenaar en schrijver worden. Uiteindelijk heb ik mezelf verder ontwikkeld in grafisch ontwerp. Op het Grafisch Lyceum Amsterdam ben ik me tijdens mijn stageperiodes veel meer gaan richten op interactieve media, omdat ik daar veel mogelijkheden zag. Naast grafisch ontwerp was ik ook veel bezig met HTML, CSS (stijlbladtaal, om stijlen op geselecteerde elementen in HTML-documenten toe te passen) en Macromedia Flash. Ik maakte mijn eigen websites, Flash games en animaties.

Ik ben bij kleine bureaus begonnen tot ik bij TBWA terecht kwam. Dat was de periode die me het meest gevormd heeft als ontwerper en creative. Na vijf jaar begon het te kriebelen: ik was benieuwd hoe het bij andere bureaus ging. Toen ben ik gaan freelancen. Een enorm leuke tijd. Ik kon zien hoe grote bureaus, maar ook kleinere shops, werkten. Ik nam regelmatig zelf opdrachten aan en huurde mensen in om me te helpen. Die verantwoordelijkheid smaakte naar meer: een eigen designbureau beginnen. Uiteindelijk heb ik, samen met Toby Mok (Creative Partner RONIN), Keith Kornson (Creative Partner RONIN) en Leon Snelleman (Business Partner RONIN) RONIN Amsterdam opgericht.”

Op welke recente ‘digital design’ projecten van je bureau ben je trots? 

“Ik ben enorm trots op de nieuwe Patta website: een wereldwijd bekend sneaker- en streetwear brand. Wat betreft attitude ook echt een brand die bij ons past. Patta was ontevreden over hun oude website: het lag constant plat door de hoge bezoekersaantallen, bijvoorbeeld wanneer er een speciale sneaker gelanceerd werd. Ze liepen hierdoor veel sales mis. Door een ander e-commerce platform (Shopify) te introduceren en binnen dat platform de grenzen op te zoeken van wat mogelijk was, hebben we een e-commerce site neergezet die de hoge druk aankan, maar die ook qua design en klantervaring 100% Patta is.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

“Maar ik ben ook enorm trots op het werk wat we gedaan hebben voor Takeaway.com (in NL: Thuisbezorgd.nl), een internationaal bedrijf waar miljoenen mensen dagelijks hun eten bestellen en laten bezorgen. We hebben het UX onder de loep genomen en aangescherpt en de website en app voorzien van een nieuw, maar herkenbaar design. Alles om nóg meer aan de verwachtingen van de hedendaagse gebruiker te voldoen. Ook hebben we, samen met Bold Monday, een eigentijds font voor het merk ontwikkeld.”

 

Wat kun je zeggen over de resultaten voor de opdrachtgevers?

“Patta verkoopt nu meer, omdat de shop de hoge bezoekersaantallen beter kan verwerken en de site de klanten makkelijker door het assortiment laat browsen. Daarnaast past de algehele ervaring veel beter bij het merk en de doelgroep. Ook wordt de site op veel blogs en sites genoemd. Takeaway is een beursgenoteerd bedrijf, dus daar kan ik helaas niet veel over zeggen. Maar ik hoor positieve berichten over hoe de mensen het nieuwe design ervaren.”

Hoe blijf jij vernieuwen, zowel in je creatieve proces als in je denken?

“Voornamelijk door niet te hard te proberen. Creativiteit heeft tijd nodig. Even een stap terug doen en de volgende dag opnieuw met een frisse blik kijken doet vaak wonderen. Maar ook door simpelweg jezelf te blijven inspireren met nieuwe dingen, gewoon omdat het je interesse heeft en inspireert. Ik kijk graag documentaires, verlies me regelmatig in een boek, word enthousiast van bijzondere animatiefilms en speel veel ‘indie’ games (independent games: gecreëerd door een persoon of een kleiner development team, zonder financiële steun van een grote uitgever). Dat zijn een paar van de dingen die bij mij het vuur aanwakkeren.”

Wat zijn ‘digital design’ voorbeelden waar we als Nederland trots op mogen zijn? 

Ik las nrc.next in de tijd dat Rob Wijnberg eindredacteur was. Een boeiende krant door de vernieuwende benadering van nieuws, totaal anders dan ik gewend was. Toen hij, samen met Harald Dunnink van Momkai, De Correspondent begon, vond ik dat echt fascinerend. Een vooruitstrevend online nieuwsplatform dat op een frisse manier content presenteert aan een nieuwe generatie. Momkai, een Amsterdamse designstudio, was altijd al een voorbeeld op digitaal gebied. Om die twee samen te zien komen en zoiets neer te zien zetten, vind ik écht bijzonder.

Bij welke thema’s mogen creatieven wel wat meer stilstaan?

“Ik denk dat iedereen al steeds bewuster bezig is. Of dat nu om duurzaamheid, diversiteit, gelijkheid of iets anders gaat. Dat sijpelt vanzelf door in onze manier van denken en dus ook in strategie en concepten. Verandering komt met de tijd. Laten we vooral niet stilstaan, maar met elkaar vooruit kijken. 

Denk jij dat de rol van creatieven de afgelopen jaren is veranderd? 

Er worden andere dingen gevraagd tegenwoordig. Het is allemaal breder geworden door de verschillende nieuwe kanalen en trends. Ook wij doen nu steeds meer uiteenlopende dingen. Niet uitsluitend digital design, maar ook de strategie en het concept. Het is tegenwoordig meer problemen oplossen door middel van design- thinking. De vorm komt voort uit dat proces en vaak is dat meer dan alleen het design voor een website of app. Dat brengt ons dan ook geregeld op andere terreinen. Maar we gaan een uitdaging nooit uit de weg.”

Zou je ons iets kunnen vertellen over andere projecten waar je op dit moment aan werkt? 

“We werken op dit moment aan een aantal bijzondere projecten voor internationale merken, zoals G-Star. Maar daar kan ik helaas nog niets over loslaten. Behalve dat we werken met nieuwe technologieën. Dus dat is altijd weer spannend en leuk.”

Heb je nog een ‘tip from the top’ voor jonge ‘digital design’ talenten?

“Laat je niet te veel leiden door online trends. ‘Digital design’ betekent niet dat je jezelf moet beperken tot wat zich daar afspeelt. Het is juist alles daarbuiten dat nieuwe inzichten brengt.” 

 

Emerce DARE

Yordy is een van de sprekers op Emerce DARE dat 15 oktober plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger. Tijdens dit eendaagse event delen de beste creatieven van dit moment hun visie op onze digitale toekomst, met onderwerpen als design systems, multi- dimensional user experiences, artificial intelligence en nieuwe visies op creatieve processen. Tickets zijn HIER nog te bestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond