-

YoungOnes: je werk in je broekzak

Met behulp van een app op je smartphone snel je banksaldo aanvullen door een goedbetaalde klus te klaren, dat kan bij YoungOnes. Omdat je als freelancer aan de slag gaat, bepaal je zelf waar en wanneer je werkt. Er wordt onder andere horeca-, retail-, koeriers- en verhuiswerk aangeboden aan de geverifieerde gebruikers van het freelance-platform.

YoungOnes is een tech start-up, ontstaan uit het YoungCapital Fund, het investeringsfonds van de oprichters van YoungCapital. Volgens Pim Graafmans, managing director van het flexplatform, is YoungOnes gezien de marktontwikkelingen een logisch concept. “Je ziet heel veel vraag & aanbod-platformen opkomen die werkzoekenden en werkgevers aan elkaar koppelen. In de VS werkt één op de vijf bedrijven met zo’n platform voor het invullen van vacatures of klussen. In Nederland neemt het aantal freelancers snel toe. Vorig jaar stonden er 1 miljoen ZZP’ers geregistreerd. Tegen deze achtergrond vroegen wij ons af hoe we de enorm grote database van YoungCapital op een andere manier aan het werk zouden kunnen helpen. Daar is YoungOnes uitgekomen, een platform voor kortstondige klussen waar we actueel vraag en aanbod matchen zonder tussenpersoon. Het draait om zelf 24/7 kunnen schakelen, simpel en direct, wat lastiger te doen is door een uitzendbureau.”

Platform overgenomen

Zodra het concept duidelijk was, ging YoungOnes op zoek naar de benodigde technologie. “We vonden iemand die een platform had gebouwd voor de horeca in Amsterdam. Dat liep niet omdat hij er niet voldoende tijd in kon steken. Hij heeft de blauwdruk aan ons verkocht,” zegt Pim. “Na een paar simpele aanpassingen, vooral qua huisstijl, zijn we in februari van dit jaar live gegaan met de app. De inschrijvingen van kandidaten stroomden binnen, terwijl we nog geen klussen hadden. We begonnen met drie of vier klussen in de omgeving van Tilburg zodat we het systeem konden testen. Daar kwamen goede matches uit. Het MVP was hiermee gevalideerd. Vervolgens zijn we het groter gaan maken.”

Wie zich aan wil melden als freelancer, doet dat nu nog op de website. Na registratie ontvang je een e-mail waarin je wordt uitgenodigd om de app te downloaden. In de app maak je je profiel compleet en pas je je voorkeuren aan. Als laatste plant de freelancer een telefonisch welkomstgesprek in met een van de medewerkers van YoungOnes, legt Pim uit. “Die loopt met je door je profiel en geeft tips. We vinden het heel belangrijk dat een persoon zelf het gesprek inplant. YoungOnes moeten zich namelijk bewust zijn van de verantwoordelijkheden die bij het freelancerschap komen kijken. Als dat alles gedaan is, doet een partner de ID-check. Je profiel is dan compleet en je kunt op klussen reageren.”

De opdrachtgever logt in op een webomgeving en maakt in anderhalve minuut een klus aan. Die wordt direct gepusht naar matches, zoals iedereen die op zoek is naar koerierswerk in een bepaalde regio. “Je kunt als freelancer met één druk op de knop reageren als je de klus wilt. De opdrachtgevers krijgen de matches te zien en kiezen zelf een kandidaat uit. Zij kunnen filteren op rating (zowel de freelancers als de opdrachtgevers worden door elkaar beoordeeld), motivatie, ervaring, enzovoorts. Zo vindt de opdrachtgever zo snel mogelijk de juiste kandidaat.”

Aan de achterkant regelt YoungOnes de facturatie. “We sturen een keer per week een overzichtsfactuur aan de opdrachtgever en een keer per week reversed billing voor de freelancer. Wij regelen ook de uitbetaling. Voor een klein percentage van de factuur doen we dat meteen. De opdrachtgever betaalt ons dan later. De freelancer hoeft dus niet te wachten op zijn geld en hoeft ook niet zelf facturen te versturen.”

Het platform slaat aan. Inmiddels staat de teller op bijna 28.000 inschrijvingen, van wie er tweeduizend zijn geverifieerd. Zij kunnen reageren op klussen, waarvan er meer dan twaalfduizend zijn geplaatst. “Het platform groeit heel snel. We hebben een landelijke dekking waardoor veel projectbureaus uit verschillende regio’s met ons werken. Die leveren onder andere mensen die samples uitdelen in supermarkten of demo’s doen in warenhuizen. Ze zoeken dan bijvoorbeeld freelancers voor alle AH’s in Nederland. Dankzij de database van YoungOnes heeft de opdrachtgever via één kanaal toegang tot een landelijk netwerk aan mensen.”

Wat ga je eerst ontwikkelen?

De potentie van YoungOnes is bewezen. Daarom heeft het platform een investering van 3 miljoen euro van het YoungCapital Fund gekregen. Dat geld wordt grotendeels gestoken in de ontwikkeling van het platform. De grote uitdaging daarbij is om te prioriteren, aldus Pim. “Het is fijn samenwerken met Freshheads omdat zij beginnen bij het begin. De behoefte vanuit de freelancers en opdrachtgevers, gecombineerd met de ambitie van YoungOnes bepalen wat het product moet kunnen. Pas als dat duidelijk is, komt de roadmap en gaan ze ontwikkelen. Vroeger namen we developers aan die meteen begonnen te bouwen. Doordat we nu met een dedicated team werken dat zowel strategisch als conceptueel meedenkt en het daarna bouwt, is de aanpak meer doordacht.”

Een aanname is bijvoorbeeld dat het misschien handig is als de opdrachtgever niet zelf de profielen hoeft te bekijken. Op basis van de data kan het systeem ook een geschikte kandidaat suggereren of automatisch uitkiezen. Dat scheelt veel tijd. De vraag is echter in hoeverre de opdrachtgever de selectie uit handen wil geven. “Waar we voorheen zo’n feature direct zouden gaan bouwen, zoeken we nu eerst welke behoefte de opdrachtgever echt heeft.”

Daarbij kijkt YoungOnes ook heel kritisch of het nodig is zelf een oplossing te ontwikkelen. “We leven in het SaaS-tijdperk – we willen zoveel mogelijk kopen en zo min mogelijk zelf bouwen. Als er al genoeg facturatiemodules bestaan die heel goed zijn, waarom zou je er dan nog een developer op zetten? We bouwen alleen waar we toegevoegde waarde leveren. Of dat het geval is, bepalen we met behulp van de RPA-tool WinAutomation. Taken worden hiermee gesimuleerd en getest. Als bewezen is dat het werkt, gaan we indien nodig bouwen. De facturatiemodule hebben we op deze manier ook getest. Zodra blijkt dat het proces klopt, gaan we implementeren. Zo zetten we developmentcapaciteit het efficiëntst in.”

Next steps: meer automatiseren

Wat op dit moment belangrijk is in de ontwikkeling van het platform, is dat de on-boarding geautomatiseerd wordt zodat kandidaten sneller en vaker geverifieerd kunnen worden. “Hiervoor hebben we heel mooie ideeën. Tachtig tot negentig procent van het gesprek dat we doen kun je automatiseren,” stelt Pim. “De risico’s van het freelancerschap kun je bijvoorbeeld prima met behulp van een quiz testen. We willen op deze manier de medewerkers vrijmaken voor echte adviesgesprekken.”

En de toekomst? Volgens Pim is YoungOnes interessant voor alle branches met taakgerichte, korte klussen. “Er zijn zeker kansen voor andere sectoren, zoals logistiek, waar altijd orderpickers nodig zijn of migratiewerk, het aansluiten en installeren van nieuwe computers. En met aanpassingen kun je ook een rol spelen in minder taakgericht freelance werk. Maar om te groeien heb je eerst focus nodig, dus vooralsnog gaan we door op de ingeslagen weg. Met als doel hét platform te worden voor opdrachtgevers die snel een klus geklaard willen zien en voor jongeren die écht flexibel willen werken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond