-

Zoef.com: ‘Van 2014 naar 2015 zijn we 600 procent gegroeid’

Meubilair, servies, springkussens, beamers: dat en nog veel meer is te huur op Zoef.com. Het bedrijf vliegt het partyseizoen in met een rijk en zeer divers aanbod van artikelen. Door orders te genereren op basis van Big Data bedient Zoef.com zo veel mogelijk klanten met zo veel mogelijk artikelen. Met de introductie van een nieuw businessmodel zijn nu meer dan 3000 producten overal in Nederland altijd beschikbaar. Party on!

“Het businessmodel is gebaseerd op een formule om vraag en aanbod in de party-artikelenverhuurmarkt beter te matchen. Op dat snijvlak tussen data en marketing focussen we ons”, zegt Niels Duijvestijn, eigenaar van Zoef.com.

Niels, hoe omschrijf je Zoef.com in een tweet?

“Huren is het nieuwe kopen”.

Hoe werkt Zoef.com precies?

“Op Zoef.com plaatst de klant een order. Achter de schermen worden de orders gematcht op relevantie en postcode aan een selectie van momenteel duizend partners.”

Wat zijn daarvan de voordelen?

“Transparantie en ontzorging. Met twee drukken op de knop maakt een klant waar dan ook in Nederland de keuze uit drieduizend verschillende partygerelateerde producten, tegen dezelfde voorwaarden, en hij rekent direct af voor gegarandeerd de laagste prijs. Ieder verhuurbedrijf heeft zijn eigen voorwaarden en eigen manier van werken. Bij Zoef.com hanteren we voor alle producten dezelfde voorwaarden, ongeacht het type en de locatie in Nederland. Beschikbaarheid is nooit een issue want bij Zoef.com is altijd alles op voorraad. Wij tuigen eerst deze vertical op alvorens we nieuwe categorieën aanboren.”

Hoe maak je de match?

“Op postcode en relevantie van type partners. Wij meten en beoordelen het gedrag van onze partners continu. Inzichten in snelheid, kwaliteit, service en onder andere klantvriendelijkheid zorgt ervoor dat de klant altijd door de juiste partner bediend wordt. Voor onze partners verzamelen we waardevolle informatie en geven op basis hiervan onder meer inkoopadviezen, statistieken over ‘huurgedrag’ van klanten per plaats en regio. Daarnaast heeft Zoef.com een database met onbetrouwbare huurders die partners kunnen inzien in hun dashboard. Zowel aan de aanbod- als vraagzijde willen we het beste voor klant en partner.”

Hoe onderscheidt Zoef.com zich van haar concurrenten?

“Zoef.com heeft niet echt directe concurrenten. De partijen die er zijn in Nederland verwerven clicks. Door middel van een zoekopdracht naar een product word je doorverwezen naar een aanbieder. Wat er waar te krijgen is tegen de juiste prijs blijft hierdoor een tijdrovend proces. Zoef.com is een one stop shop waar je directe orders of offertes plaatst. Zelfs met de grote diversiteit in het assortiment kan alles in een order worden afgehandeld.”

Op welke sectoren heeft Zoef.com de meeste invloed en waarom?

“Mensen kopen doorgaans heel veel spullen die ze vervolgens één keer gebruiken. Daarna belanden ze op de plank. Door te huren bespaar je enorm, maar het moet wel eenvoudig, snel en goed zijn. Zoef.com heeft dus ook zeker als doel meer mensen bewust maken van de voordelen van huren. 80 procent van onze klanten zijn bedrijven, zoals scholen, gemeenten, productiehuizen, retailers en cateraars.”

Hoeveel gebruikers heeft Zoef.com?

“We krijgen nu tussen de honderd en honderdvijftig orders per dag. Het is een seizoensafhankelijke business. We verwachten eind dit jaar op de 30.000 orders te zitten. In 2017 moet dit het tienvoudige zijn met een verdere uitrol binnen Europa.”

Hoe is Zoef.com ontstaan?

“Toen ik zelf met een audio- en videoverhuurshop startte, zag ik hoe versnipperd het offline-landschap eruitzag. Ik vond het hoog tijd voor een impuls met transparantie en gemak voor de klant. In die tijd verhuurde ik alleen in Amsterdam. Om mijn assortiment in heel Nederland onder de aandacht te brengen, zocht ik partners. Die stap betekende het ontstaan van Zoef.com.”

Hoe ziet je team eruit?

“Ik kan een beroep doen op zes frisse jongemannen met een gemiddelde leeftijd van achtentwintig jaar. Verder heb ik een krachtig team van aandeelhouders verzameld in de afgelopen twee jaar. Daarin hebben onder anderen Patrick Kerssemakers van FonQ en Laurens Groenendijk van Treatwell zitting.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Het heeft twee kanten. Enerzijds ontvangen wij 20 procent commissie op elke afgeronde order inclusief de vervoerskosten. Die zijn verwerkt in de totale prijs. Anderzijds werken we aan een model dat aan de partnerkant met inschrijvingen werkt. Zij kunnen kiezen uit drie pakketten.”

Kun je een goed voorbeeld noemen van een lopend project?

“Onze laatste aanvulling in het assortiment: catering. Een klant wilde naast alle benodigdheden voor hun feestje ook eten en drinken bestellen. De klant huurt dat graag in op één plek met één aanspreekpunt. Na catering volgt deze maand de categorie ‘personeel’. Daarmee wordt het pakket nog completer.”

Wat heeft Zoef.com tot nu toe bereikt?

“In 2014 hadden wij twintig partners, in 2015 honderd partners en nu tien keer zo veel. De hausse hebben we te danken aan de verandering van businessmodel. Het blijkt een juiste beslissing om ons te richten op data en marketing en goed te luisteren naar partners en klanten. Van 2014 naar 2015 zijn we 600 procent gegroeid – met minder mensen. Voorheen kon een fulltime-equivalent nog geen honderd orders per maand doen. Nu is duizend orders per maand mogelijk dankzij automatisering en betere procesinrichting.” 

Waar spoedt Zoef.com zich heen in 2016?

“We zijn nu met een aantal durfkapitaalpartijen in vergevorderd stadium. 80 procent van de nieuwe investering besteden we aan sales om Zoef.com zichtbaar te maken. Het is een platform voor iedereen, en dat mag iedereen weten. Daarnaast zetten we het bedrag in voor uitbreiding binnen Europa.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond