Download

Download
0
1.4k
Channel: B2B online

Haal meer uit je database met segmentatie en profielverrijking

Tegenwoordig draait e-mailmarketing om meer dan het verzenden van e-mails alleen. Het onderhouden en verrijken van databases behoort vandaag de dag tot het takenpakket van elke moderne E-mail Marketeer of Campaign Manager. Daarnaast beschikken veel organisaties over grote of zelfs enorme e-maildatabases vol waardevolle inzichten, die je met wat analysewerk in kunt zetten om je e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen. Deze whitepaper beschrijft hoe je dit in drie stappen kunt doen.

#1 – Haal meer uit je bestaande database

Veel organisaties weten weinig tot niets van hun e-mailcontacten. Een e-mailadres en een voornaam zijn er meestal nog wel, maar daar houdt het ook wel mee op. Hoe meer je weet over je ontvangers, hoe relevanter je de inhoud van je nieuwsbrieven kunt maken.

De eerste stap is het maken van een analyse van je huidige e-mailmarketingdatabase. Je moet antwoord krijgen op de vragen: Welke gegevens zijn er op dit moment vastgelegd en zijn ze helemaal up-to-date? En hoe kun je deze data aanvullen met engagement data? Om je op weg te helpen beschrijft de whitepaper drie profielverrijkingsacties voor nieuwe contacten en vier profielverrijkingsacties voor bestaande contacten, met praktijkvoorbeelden van onder andere Frankwatching, Bamigo en Trendhopper.

#2 – Zet het gedrag van je database in

Een andere manier van profielverrijking is om je contacten in de ‘drivers seat’ te zetten en hun gedrag leidend te laten zijn voor segmentaties. Eén ding weet je dan in ieder geval zeker: je sluit perfect aan op de interesses van je lezers. Een veelgebruikte methode hiervoor is het segmenteren van contacten op basis van kliks en opens. Lees in de whitepaper hoe Happy Leads en smartphonehoesjes.nl deze tactiek hebben toegepast. Lees ook wat de verschillen zijn tussen statisch en dynamisch mailen en welke segmentatie valkuilen je beter kunt vermijden.

#3 – Koppel je database met een DMP of CDP

Als je alle segmentatie- en profielverrijkingstactieken voor je bestaande contactdatabase hebt ingezet, dan is de volgende stap het koppelen van je e-maildatabase met andere systemen binnen je organisatie. Dit kan variëren van je CRM-systeem tot een Customer Data Platform (CDP) of Data Management Platform (DMP). Lees in de whitepaper wat de voordelen van het koppelen met een CRM-systeem, Customer Data Platform (CDP) of Data Management Platform (DMP) zijn. Bekijk praktijkvoorbeelden van onder andere de Postcode Loterij, Autoscout24 en Booking.com.

Hendrik Westerhuis