Download

Download
0
3.8k
Channel: CMS

Hyper gepersonaliseerde digitale klantervaringen in travel

De reisbranche staat bekend als de branche met het zwaarste concurrentieveld en de meest dunne marges. Toen onzekere tijden de wereld in zijn greep kregen, werden deze marges nog kleiner. Bedrijven die zich de afgelopen maanden wilden onderscheiden moesten zich concentreren op de belangrijkste factoren die de moderne consument het meest aanspreekt: snelheid en gemak. Tegenwoordig willen consumenten een snelle, naadloze en plezierige ervaring bij het boeken en regelen van hun reisplannen.

Naarmate de omstandigheden over de hele wereld langzaam beginnen te herstellen, zullen travel merken merken dat reizigers zich richten op bedrijven die zowel waarde als bewustzijn kunnen bieden aan hun verlangen naar nieuwe ervaringen.

Het bieden van een hyper gepersonaliseerde klantervaring in travel

In deze whitepaper worden handvatten geboden aan travel merken om hun algehele customer experience te optimaliseren door deze  relevanter en persoonlijker te maken. Daarnaast wordt ook beschreven welke technologie je nodig hebt om deze ambitie te realiseren. Deze whitepaper gaat in op:

  • Een continue stroom creëren van relevante travel content.
  • Het bieden van een hyper gepersonaliseerde klantervaring.
  • Het verbinden van meerdere kanalen en touchpoints.
  • Waarom nú het moment is om een digital-first merk te worden.
  • De klantervaring optimaliseren door cloudtechnologie te omarmen.
Een digitale contentmarketing-strategie is belangrijker dan ooit

Bedrijven in travel moet langzaamaan hun focus verleggen van crisismanagement naar het opbouwen van merkbekendheid en het bieden van relevante content voor hun doelgroep.

Naarmate de beperkingen worden opgeheven, zullen reizigers meer informatie willen over de ervaringen die ze hadden gemist toen ze gedwongen werden thuis te blijven. Daarnaast is het belangrijk om actueel nieuws en richtlijnen over potentiële bestemming te delen.

Organisaties die in deze informatiebehoefte kunnen voorzien middels storytelling over heropende bestemmingen, opwindende attracties en andere bezienswaardigheden, zullen het meest profiteren van de post-COVID informatiebubbel. Maar hoe doe je dat? De whitepaper beschrijft hoe je in drie stappen een moderne marketingcampagne ontwikkeld:

  • Ontwikkel op data gebaseerde buyer personas en customer journeys.
  • Bepaal welke content en informatie je met welke buyer personas gaat delen.
  • Vertaal je inzichten naar een digitale contentmarketing-strategie.

Ook bevat de whitepaper een praktijkvoorbeeld van Airbnb Epxeriences. Lees hoe zij een moderne contentmarketing-strategie hebben ontwikkeld.

De moderne consumenten verwacht hyperpersonalisatie

“Uit onderzoek blijkt dat basispersonalisatie geen indruk maakt op de moderne consument. Zo zei slechts acht procent van de respondenten dat ze zouden worden aangemoedigd om contact op te nemen met een retailmerk als ze hen bij hun voornaam zouden aanspreken.” Een logische verklaring hiervoor is dat bedrijven zoals Google en Amazon de lat hoog hebben gelegd op het gebied van customer experience.

Dus, hoe kunnen reismerken hun personalisatie optimaliseren? De belangrijkste succesfactor bij personalisatie is ‘data’. Deze data kan verzameld worden tijdens het boekingsproces, evenals in marketing en klantenservice. Potentiële reizigers beginnen al lang voordat ze beginnen te reizen naar hotels, autoverhuur en meer te zoeken. Hyper personalisatie is de nieuwe standaard. Lees in de whitepaper hoe je hyper personalisatie toepast en hoe Netflix uitblinkt op dit gebied.

Marketeers hebben moeite met het bieden van een omnichannel CX

Een naadloze klantervaring is tegenwoordig een absolute must-have. Toch heeft meer dan negentig procent van de marketeers moeite met het koppelen van meer dan drie marketingkanalen, blijkt uit cijfers van Pedowitz Group. Deze constatering duidt op een groot probleem, maar tegelijkertijd ook op een enorme kans voor merken die hun martech stack op orde hebben.

Travelmerken moeten een omnichannel omarmen en hun algehele klantervaring optimaliseren met moderne marketingtechnologie. Het naadloos verbinden van elk kanaal en elk contactpunt vereist het gebruik van een capabel CMS dat is geoptimaliseerd om de noodzakelijke integraties te kunnen verwerken voor de digitale ervaring van een reiziger. Lees in de whitepaper hoe Starbucks een omnichannel klantervaring biedt.

Maak van je travelwebsite een selfservice boekingsplatform

Naast dat consumenten een naadloze klantervaring verwachten op verschillende apparaten, moet deze ervaring ook mobielvriendelijk zijn. Uit cijfers van 99firms blijkt dat meer vijftig procent van de klanten de website van een merk waarschijnlijk verlaat als deze niet mobielvriendelijk is. Een groeiend percentage van het verkeer op internet komt tegenwoordig van mobiele apparaten en maakt deel uit van het mogelijk maken van een selfservice-ervaring voor klanten, waaronder het hebben van een mobielvriendelijke ervaring.

Dit zorgt ook voor de opkomst van Progressive Web Apps (PWA). PWA’s bieden merken de mogelijkheid om een naadloze digitale ervaring te hebben die selfservice mogelijk maakt. Met een selfservice website en -applicatie is je digitale aanwezigheid niet langer een brochure, maar een portaal voor vakantieboekingen. Lees in de whitepaper hoe Lyft selfservice functionaliteiten heeft geïntegreerd in hun app.

Waarom Digital Asset Management (DAM) een onmisbaar onderdeel van je martech stack is

Drukwerk blijft een belangrijk onderdeel van de marketingactiviteiten van bedrijven. Toch zoeken organisaties naar mogelijkheden om hun drukwerk, fotografie en content te digitaliseren. Een Digital Asset Management (DAM) systeem kan je hierbij helpen. Met een DAM kunnen merken het tempo van internet bijhouden en consistente berichten over verschillende kanalen verspreiden.

Moderne CMS-systemen beschikken vaak ook over een DAM-functionaliteit. Met een dergelijk CMS kunnen marketeers alle digitale assets op één centrale locatie opslaan. Travelmarketeers kunnen hun digitale assets gemakkelijker bekijken, bewerken, beheren en gebruiken. Lees in de whitepaper hoe de New York Times DAM aanpakt.

Waarom je een headless CMS nodig hebt om de cloud te omarmen

Het grootste deel van de customer journey in travel wordt online gedaan. Als zodanig omarmen veel marketeers opkomende technologieën. Tegenwoordig omvat dat zaken als chatbots, kunstmatige intelligentie en spraakzoekmogelijkheden. In de komende vijf jaar denken marketeers dat de volgende technologieën de reismarketing waarschijnlijk zullen disrupten: augmented reality of VR (20 procent), realtime de beschikking over klantdata (17 procent) en slimme luidsprekers of gesproken zoekopdrachten (13 procent).

Deze groeiende trend van opkomende technologieën betekent dat merken de functionaliteiten van een headless CMS nodig hebben om hun behoeften goed te ondersteunen. Lees in de whitepaper wat de voordelen van een headless CMS zijn. Lees daarnaast wat de impact van spraakassistenten – zoals de Amazon Echo – zijn op het zoekgedrag van reisconsumenten.

Creëer overtuigende ervaringen met een CMS

Reisorganisaties die de verwachtingen van hun klanten willen overtreffen, moeten een complete digitale ervaring kunnen bieden. Het vereist dat ze sterke contentmarketing-strategie hebben en deze kunnen gebruiken met een uniforme boodschap over alle kanalen heen. Lees in de whitepaper hoe de Spaanse hotelketen Melia dit heeft gedaan met Magnolia CMS.

Jan Schulte