0
4.2k

MACH: hoe weet ik of het bij mijn bedrijf past?

Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless – kortweg MACH. Dit begrip staat ineens volop in de belangstelling. Hoewel de losse concepten al geruime tijd bestaan en bekend zijn, wordt er – door de in juni 2020 opgerichte MACH Alliance – nu een paraplubegrip op deze technische visie geplakt. Is ‘MACH’ het nieuwe ‘Cloud’? Net zo invloedrijk als ‘SaaS’? Of is dat toch nog te veel eer?

MACH is een complexe uitdaging die veel waarde biedt

Friso Geerlings (CTO bij ISAAC) voorziet met MACH een complexe uitdaging die veel waarde biedt. Hij is van mening dat MACH met name geschikt is voor bedrijven die een unieke, omnichannel klantbeleving willen creëren of een complexe value chain goed laten samenkomen. Deze whitepaper biedt handvatten om te toetsen of MACH bij je bedrijf past en gaat in op:

  • Wat kenmerkend is aan een MACH-architectuur;
  • Welke voordelen een MACH-architectuur heeft ten opzichte van een klassiek platform;
  • Bij welke (business)doelen en cases MACH de moeite waard is om te overwegen;
  • Op welke zeven punten je jouw organisatie klaar moet maken om met een MACH- architectuur aan de slag te gaan.
Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless (MACH)

MACH is ontstaan als onderdeel van de ‘digitale transformatie’ vloedgolf. MACH is ontstaan als manier om grote webapplicaties, mobiele kanalen en front-end-facing projecten te ontwerpen, die zijn opgebouwd uit losse onafhankelijk componenten van verschillende vendors. Deze visie krijgt een steeds prominentere rol bij het hele IT-landschap. Lees in de whitepaper:

  • wat de belangrijkste kenmerken van een MACH-architectuur zijn;
  • wat Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless inhouden;
  • welke voordelen een MACH-landschap heeft.
Waarom je tegenwoordig een ‘composable architecture’ nodig hebt

Het bieden van een unieke omnichannel customer journey is steeds belangrijker geworden. De belangrijkste uitdagingen van veel bedrijven is het vinden van de juiste balans tussen een uniek product en unieke beleving. Je concurrentievoordeel wordt bepaalt door de beleving die je biedt. Om dit te kunnen realisten heb je een ‘composable architecture’ nodig in plaats van een platform dat een tamelijk strak business format biedt.

De nadelen van complex georganiseerde value chains in klassieke platformen

Veel bedrijven hebben geprobeerd om unieke belevingen, maar ook complex georganiseerde value chains, in de klassieke platformen in te richten. Ze maken hierbij gebruik van gigantische tech stacks – bestaande uit een combinatie van grote CMS-systemen of DXP’s, omvangrijke commercepakketten en uitgebreide marketingpakketten – van klassieke platform vendors. Lees in de whitepaper welke nadelen deze aanpak heeft.

MACH is hip, maar wat is de toegevoegde waarde?

MACH lost veel van deze nadelen op. Een MACH-landschap is namelijk opgebouwd uit microservices. Hierdoor kun je heel specifiek kiezen wat je nodig hebt. Daardoor kun je ook gerichter investeren in kennis. Lees in de whitepaper wat de voordelen en nadelen zijn van MACH.

Ook zorgt MACH voor nieuwe uitdagingen, denk aan meer complexiteit en integratiewerk en een complexer selectieproces van vendors. Op dit moment is er nog geen platform of community die hier goed bij kan helpen. Eind juni werd er wel een eerste stap gezet met de lancering van de MACH Alliance. Dit gaat zeker een bijdrage leveren dat een industriegroep van technologiebedrijven een label heeft geplakt op de visie en architectuur met Microservices, API-first, Cloud Native SaaS en Headless.

Overstappen naar MACH: ja of nee?

Op de vraag “Overstappen naar MACH: ja of nee?” is geen simpel antwoord te geven. Het is van behoorlijk wat factoren afhankelijk of het interessant is om met MACH aan de slag te gaan. Als je een ‘green field’ hebt of gaat starten met het bouwen van een nieuwe landschap, dan is het altijd verstandig om MACH te overwegen.

Ook de klassieke platform vendors zijn inmiddels naar MACH-services aan het bewegen. De vraag of je zou moeten overstappen wordt daarmee nog een stapje genuanceerder. Geerlings denkt dat slechts enkele klassieke platformleveranciers zich voldoende kunnen heruitvinden.

MACH-architectuur: hoe bereid je jouw bedrijf erop voor?

Wanneer duidelijk is dat je met MACH aan de slag wil gaan, of dat op z’n minst wil onderzoeken, zou iedere organisatie zichzelf en aantal vragen moeten stellen:

  1. Is mijn organisatie (enigszins) Agile?
  2. Heeft mijn front-end team voldoende programmeer skills?
  3. Hebben we de juiste integratie skills aan boord?
  4. Security en inloggen, hoe richt ik dat in?
  5. Wat moet ik weten over de kenmerken van een goede MACH test-set?
  6. Hoe houd ik de kosten onder controle?
  7. Hoe monitor ik business en techniek in een MACH-architectuur?

In de whitepaper staat per vraag uitgebreid beschreven hoe je het antwoord kunt achterhalen en welke technologie of kennis je hiervoor nodig hebt.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Friso Geerlings