Download

Download
0
346
Channel: Coronacrisis

Uitgaven beheren zonder de groei in een crisis in gevaar te brengen

Wanneer een crisis toeslaat worden budgetten gekort of compleet bevroren. Controle houden over de uitgaven heeft dan de hoogste prioriteit. Het gaat niet alleen over het beperken van uitgaven, je moet tegelijkertijd je bedrijf klaarstomen om kansen te grijpen als deze zich voordoen. Maar hoe doe je dat?

Best practices voor spend management in onzekere tijden

Soldo heeft voor deze whitepaper meer dan twintig financiële experts en oprichters van enkele van de snelstgroeiende bedrijven in Europa geïnterviewd over hun strategieën en bestedingspraktijken. De resultaten bieden een duidelijk advies voor spend management in onzekere tijden. Deze whitepaper gaat in op:

  • De belangrijkste stappen om geld te besparen.
  • De financiële maatstaven waarop ondernemers zich moet concentreren.
  • Hoe je met succes kunt budgetteren en voorspellen in turbulente tijden.
  • Hoe de rol van financiën verandert in onzekere tijden.
Experttips voor het boosten van je cashflow

Cashflowgesprekken beginnen meestal met inkomsten en er zijn een aantal manieren om je inkomen aan te vullen tijdens economische neergangen die het verschil kunnen maken. De whitepaper beschrijft de volgende manieren:

  • Automatiseer je (online) betaal- en factureringsprocessen.
  • Zorg voor een gezonde financiële positie met hulp van overheidsmaatregelen.
  • Pas je product- en dienstenaanbod aan op de huidige marktvraag.

Daarnaast is het belangrijk om je uitgaven tot een minimum te beperken. De meeste bedrijven hadden het geluk dat de kosten op natuurlijke wijze werden verlaagd wanneer dat nodig was. Maar welke actieve stappen kun je ondernemen om kosten te besparen? Lees het antwoord in de whitepaper.

De belangrijkste financiële statistieken tijdens een crisis

Je financiële statistieken vertellen je waar je bedrijf staat. Wanneer een crisis toeslaat, zullen statistieken een nog grotere rol spelen door je te vertellen waarop je je moet focussen om je bedrijf (financieel) gezond te houden. Tijdens COVID-19 zijn de prioriteiten van bedrijven verschoven van debiteuren, winstgevendheid, cash burn en klanttevredenheid naar cashflow, maandelijkse terugkerende inkomsten en jaarlijkse terugkerende inkomsten.

Begin bij het begin: Inventariseer je huidige financiële positie

Het advies van de ondervraagde experts is om te beginnen met het inventariseren hoeveel geld je op dit moment beschikbaar hebt voor uitgaven en investeringen. Marta Villar van Digital Detox stelt voor om naar de verkooppijplijn te kijken en deze beter dan ooit in de gaten te houden. De volgende stap is om te bekijken hoeveel crediteuren je open hebt staan. Lees in de whitepaper hoe ze dit bij Vizlib hebben aangepakt.

Het advies van de CFO van Ralston is om vooruit te kijken en volgens Kyle Brennan is het nu een beter moment dan ooit om met klanten te praten over hoe je aan hun behoeften kunt voldoen.

Vooruitkijken naar een vruchtbare toekomst

De ondervraagde financiële professionals en oprichters benadrukten dat prognoses en budgettering vooral relevant zijn tijdens een crisis. Voor velen was helemaal opnieuw beginnen de beste optie. Ze kozen ervoor om de tijdsbestekken voor hun budgetten en prognoses te verkorten en de jaarlijkse schattingen te vervangen door maandelijkse. Lees in de whitepaper hoe je vier stappen een goede prognose opstelt.

De veranderende rol van financiële afdelingen

COVID-19 bracht ingrijpende veranderingen teweeg in de manier waarop mensen over de hele wereld zaken doen. Dit had met name impact op de financiële afdelingen, hun rol is breder uitgebreid. In het begin van COVID-19 bestonden de werkzaamheden uit het maken van prognoses en planningen. Lees in de whitepaper hoe ze dit bij Ralston hebben aangepakt.

Je voorbereiden op het post-COVID tijdperk

Tijdens een crisis analyseren bedrijven hun bedrijfsprocessen kritisch en beantwoordden de uitdagingen tijdens een pandemie met een hands-on aanpak voor het managen van binnenkomende betalingen, ze zijn meer betrokken bij commerciële gesprekken en zoeken naar mogelijkheden om projecten en acquisitie te optimaliseren. Lees in de whitepaper wat de visie van Heather Darnell van Ask The Boss hierop is.

De consensus onder de professionals was dat er ook veranderingen waren in de communicatie tussen het financiële team en de rest van het bedrijf. Door meer informatie door verschillende bedrijfsonderdelen te laat stromen creëer je draagvlak. Dit komt de winst ten goede. Lees in de whitepaper hoe een bedrijf zoals Soldo je hier bij kan helpen.

Carlo Gualandro