Download

Download
0
1.1k
Channel: CMS

Verbeter je digitale wendbaarheid met een headless CMS

Tijdens de zoektocht naar een nieuw CMS vliegen de vaktermen je om de oren. Traditioneel, cloud-first, on-premise en headless. Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van ieder CMS-type? En klopt het dat headless echt de oplossing is voor iedere CMS-uitdaging? In deze whitepaper worden alle CMS-types uitgelegd zodat je precies weet wat het beste past bij jouw organisatie. Sta je voor de keuze van een nieuw CMS? Dan is deze whitepaper het ideale startpunt. De whitepaper gaat in op:

  • Verbeter je digitale wendbaarheid met een headless CMS.
  • Het belang van een modern headless CMS.
  • Wat een cloud-first headless CMS is.
De wereld is veranderd en dat geldt ook voor het CMS

51,3 procent van de mensen besteedt nu meer tijd aan het zoeken op internet op mobiele telefoons dan op desktops. Er daarnaast verwacht dat het omzetpotentieel van de augmented reality (AR) en virtual reality (VR) markt wereldwijd in 2020 ongeveer 162 biljoen dollar zal bedragen.

We gebruiken al jaren traditionele CMS-systemen. Maar het nieuwe tijdperk met meerdere kanalen vereist een andere benadering voor contentmanagement. De whitepaper beschrijft de vier belangrijkste trends die de toekomst van contentmanagement (gaan) bepalen:

  • Multichannel: je content moet beschikbaar zijn op alle (mobiele) apparaten.
  • Digitale transformatie: je moet de digitale economie omarmen en digital onderdeel maken van DNA van je bedrijf.
  • Cloud: Bedrijven die zich bewust worden van het feit dat ze agile moeten zijn, verplaatsen hun systemen steeds meer naar de cloud.
  • Microservices: vormen een van de belangrijkste verschuivingen in software-architectuur. De systemen van vandaag worden in toenemende mate gebouwd als een combinatie van zowel interne als externe services die via hun API zijn verbonden.

Om bij te kunnen blijven met de eerdergenoemde trends is het belangrijk om te migreren naar een modern CMS-systeem, je hebt hierbij de keuze uit een digital experience platform (DXP) of cloud-first headless CMS.

De toegevoegde waarde en voordelen van een cloud-first headless CMS

Een headless CMS is flexibel en de gebruiker bepaald hoe de content wordt gepubliceerd. Dit maakt niet alleen een content-first benadering mogelijk. Het toont ook de betrokkenheid bij je doelgroep. Het betekent dat je dezelfde content via meerdere kanalen kunt gebruiken – website, mobiele app, digitaal assistent, virtual reality, slimme horloges, enz. – waardoor het headless CMS een goede oplossing lijkt voor de snelle multichannel wereld.

De belangrijkste verschillen tussen een gekoppeld-, ongekoppeld- en headless CMS

Als je graag upgraden of migreren naar een nieuw CMS-systeem is het belangrijk om jezelf bewust gezin van de verschillende architecturen, namelijk: gekoppeld-, ongekoppeld- of headless. De whitepaper beschrijft de belangrijkste verschillen tussen deze architecturale benaderingen. Daarnaast moet je goed opletten of je met een ‘headless-first CMS’ of ‘me too headless CMS’ te maken hebt. Er zijn belangrijke verschillen op het gebied van contentmodel, robuustheid en de performance van de API’s.

Het meest opvallende aspect van de headless-aanpak is dat het CMS-leveranciers in staat stelt om een CMS te leveren in een multitenant Software as a Service-model. Dit was niet mogelijk met traditionele CMS-modellen. Eventuele alternatieve CMS-opties zijn statische websitegenerators, flat-file CMS of (online) websiteprogramma’s zoals Wix, Squarespace en Webnode.

Het kiezen van je hosting model

Het aantal hostingmodellen is de afgelopen jaren hard gestegen. Weinig bedrijven kiezen ervoor om hun CMS zelf te hosten op eigen servers en wordt er vaak gekozen voor een hostingmodel in de cloud. In de meeste gevallen beheren ze echter alleen een CMS-installatie in de cloud of laten ze deze door een leverancier beheren. De whitepaper beschrijft de verschillende hostingmodellen:

  • Zelf hosten via een on-premise oplossing.
  • Zelf hosten met een cloud-oplossing.
  • Managed cloud hosting.
  • Platform-as-a-service (PaaS).
  • Software-as-a-service (SaaS).

Lees daarnaast in de whitepaper wat het voordeel is van een cloud-first headless CMS op het gebied van hosting, infrastructuur en security.

Een traditioneel versus een headless CMS: Wanneer kies je wat?

Wanneer kies je voor een traditionele CMS-oplossing en wanneer voor een (cloud-first) headless CMS? De whitepaper beschrijft voor beide oplossingen een aantal scenario’s:

  • Het bouwen van een centrale contenthub.
  • Omnichannel content delivery.
  • Het produceren van content in de cloud en het overal kunnen exporteren.
  • Maak je legacy CMS multichannel.
  • Content aggregatie.
  • Gepersonaliseerde omnichannel ervaringen.
Verbeter je digitale wendbaarheid met een headless CMS

Het migreren of upgraden van een traditioneel naar een headless CMS is eigenlijk het zelfde als switchen van een waterval- naar een agile projectplanning. Kies je voor structuur of flexibiliteit?

Een belangrijk voordeel van een headless CMS is dat je time-to-market (T2M) korter wordt en je processen worden flexibeler. De whitepaper beschrijft hoe je met een dergelijke oplossing de digitale wendbaarheid van je organisatie verbetert:

  • Van website naar omnichannel platform: het altijd en overal beschikbaar stellen van content.
  • Rigide IT-processen aanpassen naar modus 2 IT en DevOps: zorgt voor een test- optimalisatie cultuur.
  • Van monoliet naar microservices: stel je development-team in staat zelf microservices te ontwikkelen.
Inhoud:
  • De wereld is veranderd en dat geldt ook voor het CMS
  • Wat is een cloud-first headless CMS?
  • Je hostingmodel kiezen
  • Wanneer een headless CMS te gebruiken
  • Vergroot uw digitale flexibiliteit met een headless CMS
  • Samenvatting

Barry Loekenbach