Deel dit artikel
-

2019: de websuper groeit, maar is nauwelijks een bedreiging

De forse groei van online boodschappen vormt geen bedreiging voor de fysieke supermarkt. De bevolking groeit en de supermarktbestedingen per inwoner stijgen, waardoor er in groeigemeentes zelfs ruimte is voor meer supermarkten. Dat bleek eerder dit jaar uit het supermarktrapport van vastgoedadviseur Colliers International.

Lidl Bussum vond het onlangs geen probleem om een volle week gesloten te blijven. De metamorfose was het wachten waard. Net als Albert Heijn heeft de Duitse super tegenwoordig zelfscanterminals en loop je met een barcode op een bon naar buiten. Niet iets wat je zou verwachten van de ‘goedkoopste supermarkt van Nederland’. Digitaal komt het bedrijf ook aardig mee. Lidl Nederland lanceerde in oktober een nieuwe app voor haar klanten, de Lidl Plus-app met digitale klantenkaart.

Het toont weer aan dat supermarkten in Nederland nauwelijks last ondervinden van online supers zoals Picnic. Dat bedrijf laat in Utrecht een volledig gerobotiseerd distributiecentrum bouwen, waarvoor Picnic 250 miljoen euro aan financiering heeft opgehaald. Het dc op een bestaand industrieterrein moet binnen twee jaar klaar zijn, maar de websuper wacht niet met uitbreiden totdat het dc gereed is. Bijna maandelijks kondigde het bedrijf weer nieuwe bezorggebieden aan. Even over de grens groeit Picnic in Duitsland.

En toch: Voor het eerst sinds 2015 is het online omzetaandeel binnen de Nederlandse supermarktbranche gedaald, zo bleek in november uit de gezamenlijke monitor van kennisplatform Supermarkt & Ruimte, onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed. De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment ongeveer een miljard euro. De totale supermarktomzet ligt rond de 37 miljard euro.

Belangrijkste reden van de teruggang is dat de gemiddelde besteding per online bestelling omlaag is gegaan naar 75 euro. Een jaar geleden was dat nog negentig euro. De penetratiegraad is de laatste twee jaar nauwelijks veranderd: achttien procent geeft aan weleens online een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is.

Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 32 procent, maar heeft wel flink moeten inleveren. Picnic heeft Jumbo inmiddels verdrongen van de tweede plaats: 23 procent tegen 21 procent. De onderzoekers beweren dat ook de groei bij Picnic stagneert.

Pas echt rumoerig was het afgelopen jaar op de markt van maaltijdbezorgingen. Deliveroo trok zich in augustus schielijk terug uit de Duitse markt, nadat Foodora een jaar eerder uit Nederland was vertrokken.

Deliveroo Nederland kreeg de ene klap na de andere: in januari bepaalde de rechtbank dat maaltijdbezorgers die voor Deliveroo geen zzp’ers zijn, maar kunnen aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst. Bovendien vallen de bezorgers onder de cao beroepsgoederenvervoer. En in augustus werd bepaald dat het Britse bedrijf al zijn Nederlandse medewerkers met een arbeidsovereenkomst 640.000 euro aan achterstallige pensioenpremie moet betalen.

Het Nederlandse Takeaway verraste vriend en vijand met een principeakkoord om het Britse Just Eat samen te brengen in een nieuw moederbedrijf. Die schaalvergroting is een defensieve zet. CEO Jitse Groen had al eens in een interview met De Telegraaf het belang onderstreept van kritische massa in een winner-takes-it-all-sector. Dat vond blijkbaar ook het Zuid-Afrikaanse Prosus, waarmee Takeaway in een hevige biedingenstrijd verkeert. Het slotakkoord wordt begin januari verwacht, als de aandeelhouders hun voorkeur hebben uitgesproken.

Emerce blikt de komende weken terug op 2019

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Nils

Graag even wat dieper graven redactie: onderzoek is uitgevoerd iov partijen die er belang bij hebben om te kunnen aantonen dat het zo’n vaart niet loopt met online shoppen. Wat moet je anders met je commercieël vastgoed…

Pieter

Over dieper graven gesproken: Laat ‘Nils’ eerst maar eens uitleggen waarom je niet zou mogen concluderen dat bij een groei van gemiddeld 100 fysieke supermarkten per jaar de onlineverkoop van boodschappen geen enkele bedreiging vormt.

Sterker nog: pak even de kwartaalresultaten van de grootste supermarktconcerns erbij en je ziet dat er alleen maar winkels bijkomen. Het winkelbestand van Jumbo is afgelopen jaar met 54 vestigingen uitgebreid. In de afgelopen vijf jaar is Albert Heijn met ruim 100 duizend vierkante meter gegroeid.

CBS signaleerde de groei van het aantal supermarkten vorige maand nog. En dat in een tijd dat de winkeldichtheid in het algemeen afneemt.

Of lees het recente onderzoek van Supermarkt en Ruimte: Van alle ondervraagde consumenten geeft momenteel 18 procent aan wel eens online boodschappen te doen. Een half jaar geleden was de penetratiegraad hoger.

Jan Libbenga (Emerce)

Ik hecht eerlijk gezegd meer waarde aan een inventarisatie van een algemeen erkende vastgoedadviseur op basis van verhuurde vierkante meters dan aan een losse flodder.

Voor zover ik weet doet Colliers vooral onderzoek ten behoeve van de eigen advisering.

Ik kan mij ook al geen voorstelling maken van (vastgoed)partijen die de onlinesector zwart zouden willen maken, aangezien uitgerekend supermarkten steeds meer fysieke winkels openen en de enige websuper zonder winkels Picnic steeds meer vastgoed (dc’s, hubs) huurt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond