Deel dit artikel
-

Belgische retailers: ‘Koop bij ons, niet bij bol.com of Amazon’

26 Belgische ondernemers vragen de Belgische bevolking om zich de komende maanden niet te laten verleiden tot online aankopen bij het Amerikaanse Amazon, het Nederlandse bol.com of het Chinese Alibaba, maar Belgische retailers te ondersteunen. ‘Dit heeft niks te maken met protectionisme, het gaat om solidariteit.’

De noodkreet komt van Geert Schotte, gedelegeerd bestuurder van Standaard Boekhandel.

‘Het gedrag van de klanten zal de komende maanden cruciaal worden voor de manier waarop de kleinhandel deze crisis doorstaat’, aldus Schotte. ‘Velen in de sector hebben hun deuren al gesloten nog voor de overheid daarom vroeg. We hebben dat gedaan uit veiligheid voor onze werknemers én onze klanten. Nu vragen we aan hen ook het vertrouwen en de steun om deze moeilijke tijden door te komen.’

Meer dan twintig Belgische ondernemingen zoals JBC, LolaLiza, AS Adventure, Vandenborre en schoenenwinkels als Brantano en Torfs, hebben de brief ondergetekend.

Het zijn echt niet de Zalando’s of Amazons van deze wereld die hier in België voor veel werkgelegenheid zorgen of die bijdragen aan onze sociale zekerheid, stellen de CEO’s van de retailers. Veel retailers hebben de voorbije jaren geïnvesteerd in een mix van fysieke winkels en webwinkels, om ervoor te zorgen ‘dat we dicht bij de consument kunnen blijven staan en tegelijk ook lokale werkgelegenheid kunnen creëren.’

Volledige tekst van de open brief:

Beste klant,
De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen geconfronteerd worden, kent een ongeziene en groeiende omvang. Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn. Hoe wij na deze crisis als maatschappij met elkaar zullen omgaan, zal in de loop van de volgende weken worden bepaald. Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, ons denken en ons omgaan met elkaar.
Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was
Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald. Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit. De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig.
Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen. Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers. Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief onze winkels te sluiten. Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was.
Retailers blijven ten dienste staan van de consument
Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant. 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn. Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument. Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden, moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra, die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren. Tienduizenden, mogelijks méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en tijdelijke werkloosheid. In deze omstandigheden gaat onze dank ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post- en koeriersbedrijven, die zorgen voor de levering van al die goederen.
Koop op Belgische webshops
Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona. Als sector vragen wij ook úw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken? Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijks is de zoekervaring beter. Toegegeven.
Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal).
Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

A.S. Adventure
Dominique Motte
Bel & Bo
Michel Delfosse
Brantano
Anja Maes
Bristol
Elise Vanaudenhove
Brooklyn
Ubbe Descamps
Caroline Biss
Bart Saelen
CKS
Manu Bracke
Colora
Toon Bossuyt
Damart Belux
Filiep Blontrock
Di & Planet Parfum
Tanguy De Ripainsel
E5 Mode
Frédéric Helderweirt
Fnac – Vanden Borre
Charles-Henri de Maleissye
Fred & Ginger
Dieter Penninckx
FUN
Philippe De Moor
JBC
Ann & Bart Claes
Lattoflex
Tom De Coene
LolaLiza
Stephan Jeger
Maxi Toys
Alain Hellebaut
Mayerline
Mimi Lamote
Sleeplife
Wim Herman
Standaard Boekhandel & Club
Geert Schotte
Steylaerts Badkamers
Patrick Steylaerts
Schoenen Torfs
Wouter Torfs
Veritas
Corneel De Maeyer
ZEB & The Fashion Store
Luc Van Mol

Deel dit bericht

4 Reacties

Blockchain killer

Volkomen mee eens, hier geven wij “Nederland” graag weg aan alles en iedereen. Dat is bij de Belgen wel anders, België is van de Belgen en hun bepalen, niet een of ander groot Amerikaans concern die daar komt vertrllen hoe en wat!

Seb

Geert Schotte, gedelegeerd bestuurder van Standaard Boekhandel mag dan ook wel wat vriendelijker zijn naar zijn eigen leveranciers en auteurs. Standaard Boekhandel is namelijk in België een semi monopolist en gedraagt zich daar ook naar.

Michel

@seb: precies. En zo staan er nog wel wat horken op deze lijst. Loyaliteit is niet iets waarmee je pas in crisis-tijd moet beginnen om op te bouwen, dat begint al ver daarvoor. Maar toen zat iedereen nog op het pluche.

Ben geen fan van Amazon’s operatie, maar kom op, kijk eens in de spiegel.

Gabriël

Deze Vlaamse lijst van retailers is een stap vooruit, maar ik weet niet of het voldoende is. Vergeleken met de omzet van Amazon en Bol bij de Vlaamse verbruiker is dit klein bier (niet bedoeld als kritiek, wel een realistische aanvuring). Een kleine anecdote van vandaag: ik ging met een lijstje van 7 dingen naar een DHZ-zaak. Gezien het slechte weer en de lange wachttijd terug naar huis gekeerd om het online te bestellen. Na een uur gezoek op http://www.G….be, http://www.Br…be en http://www.H..be uiteindelijk toch maar – zuchtend- besteld bij http://www.B…com
Kortom, alles kan nog beter

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond