Deel dit artikel
-

Boilerroomoplichters worden behoedzamer

De dubieuze online broker Olympus Markets adverteert nog altijd voor haar financiële diensten met nepnieuws, maar lijkt daarin steeds minder goed te slagen, getuige enkele raadselachtige advertenties waarin de producten van het bedrijf ogenschijnlijk niet meer aan bod komen. Maar waartoe dienen die advertenties dan wel?

Het bedrijf lokte zijn slachtoffers de afgelopen maanden met nogal opvallend nepnieuws, waarin bekende Nederlanders onder wie John de Mol en Humberto Tan volop worden geciteerd. De Mol waarschuwde vorig jaar bij hoge uitzondering hoogstpersoonlijk voor deze misleiding.

Ruud Feltkamp is zelfs naar de politie gestapt omdat zijn naam werd gebruikt in misleidende advertenties voor bitcoins. Vorig jaar besloot de acteur te stoppen met zijn rol als Noud Alberts in Goede Tijden Slechte Tijden om zich samen met zijn broer Pim fulltime te richten op hun start-up Cryptohopper. Dat nieuws werd in de misleidende advertenties echter in een heel andere context geplaatst, waardoor Feltkamp op Twitter moest uitleggen dat hij niet achter de advertenties zat.

In het buitenland wordt overigens dezelfde tactiek toegepast. Ook daar zijn bekende acteurs vaak de klos. In Malta was de overlast zelfs zo groot dat de Malta Financial Services Authority (MFSA) een waarschuwing gaf.

De advertenties werken blijkbaar wel. Diverse Nederlanders die besloten hun telefoonnummer achter te laten werden overgehaald om 250 euro in te leggen bij Olympus Markets. Daarna wordt de druk opgevoerd om nog meer geld te storten.

Na de nodige publiciteit is de adverteerder duidelijk voorzichtiger geworden. Olympus Markets is een adverteerder die partijen als Facebook en Google namelijk normaliter niet als adverteerder zouden accepteren. Google heeft advertenties voor cryptogeld lange tijd geweigerd. Sinds het najaar worden uitsluitend advertenties geaccepteerd van gereguleerde cryptowisselkantoren in de VS en Japan. Olympus is geen gereguleerde partij.

Toch werd het nepnieuws ook afgelopen week weer met grote regelmaat aangeboden via het AdWords netwerk van Google, inclusief gejatte foto’s. De truc zit hem vooral in het feit dat de advertenties telkens verwijzen naar externe webpagina’s waarvan de inhoud blijkbaar van tijd tot tijd wordt aangepast om door de mazen heen te glippen. Hiertoe worden allerlei domeinnamen opgekocht.

Tot voor kort werd ook geadverteerd via Facebook. Daar werd dan eerst een bedrijfspagina met ‘nieuws’ opgetuigd, waarvan dan enkele berichten als advertentie werden geplaatst. Ook weer met verwijzing naar externe webpagina’s. Er moet aardig wat geld ingepompt zijn. De advertenties zijn nauwelijks te vermijden.

De adverteerder laat echter steeds vaker steken vallen. Zo wordt de laatste weken geadverteerd voor een site genaamd MCXCI.com (opgetuigd als een of andere vage Engelstalige nieuwspagina), waar een ‘analyse’ van de strijd tussen rond RTL Late Night valt te lezen. Het betreft een verhaal dat ogenschijnlijk door de vertaalmachine is gehaald, maar waarin opvallend genoeg essentiële informatie over investeringen van Olympus Markets ontbreekt. Ook is nergens contactinformatie te vinden.

Google kan zo’n advertentie blijkbaar moeilijk weigeren, maar het is kennelijk de bedoeling dat de bezoeker van tijd tot tijd een heel ander artikel voorgeschoteld krijgt op de pagina’s waarnaar wordt verwezen. De adverteerder worstelt echter met de timing van de geplaatste advertenties, zo bleek na controle van Emerce. Of vergat domweg de pagina aan te passen, waardoor het behoorlijk wat advertentiegeld heeft weggegooid.

‘Mediapartijen blokkeren en verwijderen de advertenties, maar het blijft oplichters lukken om advertenties geplaatst te krijgen,’ zo verklaarde Talpa Network vorig jaar. ‘Het wordt tijd dat de politiek zich buigt over deze ongewenste ontwikkeling en regels stelt om het verschijnen van dit soort misleidende uitingen uit te bannen.’

Voorbeeld van een advertentie:

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond