Deel dit artikel
-

(Emerce TV): Omoda gaat hoge retourpercentages te lijf

Als omnichannel fashion retailer ervaart Omoda wereldwijd de nadelen van het gemak waarmee consumenten online kleding kunnen bestellen én retourneren. Vijftig procent van de bestellingen kwam terug. Met slim gebruik van data en  algoritmes heeft Omoda de retouren weten terug te dringen. Dat vertelde datawetenschapper Yoran van Bezooijen in de videocollectie Customer Data die straks live gaat.

Persoonlijk maatadvies geeft schoenenverkoper Omoda al bijna 150 jaar. Sinds kort doet de keten dat met de nieuwste technologie. Met de 3D-voetscanner (te vinden in bijna alle Omoda-winkels) en de online schoenmaatvergelijker staat Omoda je bij met raad en maat. “We nemen je 3D-voetscan op in je Omoda-account, zodat je altijd de juiste maat kiest in onze onlineshop en in de winkel,” zegt Yoran van Bezooijen. Extra handig: de voetscanner geeft met een groeicurve een betrouwbare inschatting van de ontwikkeling van kindervoeten.

Het is een van de manieren waarmee Omoda het hoge retourpercentage hoopt terug te dringen. Maar omdat niet iedereen naar een Omoda winkel stapt, zijn er nog steeds klanten die gemiddeld drie laarzen bestellen om er twee te retourneren. “Als je alleen kijkt naar omzet, lijkt dit een aantrekkelijke klant, kijk je naar de marge, dan zie je een ander verhaal.”

Een manier om de percentages terug te brengen is door te bepalen aan wie je welke advertenties laat zien op een platform zoals Google Ads. Omoda werkte hiervoor samen met Google en digital agency Dept.

Met het algoritme kan Omoda een retour met 75 procent nauwkeurigheid voorspellen, wat leidt tot 5 procent minder retouren en bijna 15 procent meer marge uit het Google Ads-kanaal.

Van Bezooijen: “Als iemand een geschiedenis heeft van veel retouren, in combinatie met Klarna als betaalmethode, dan weten we op voorhand dat we retouren krijgen. Een klant die meteen betaalt met iDEAL levert een hogere marge op.”

Met de Google-pixel kunnen interacties van gebruikers met de webshop worden gevolgd. Zo krijgt Omoda grote hoeveelheden gegevens die haar helpen een overzicht te krijgen van de reis die je klant aflegt. Van Bezooijen zegt dat er alweer nieuwe ontwikkelingen zijn om de marge nog beter te voorspellen.

De video Hoge retourpercentages kun je binnenkort retour sturen met AI kan na registratie gratis worden bekeken.

Enkele andere video’s die vanaf 08.00 uur kunnen worden bekeken:

Nieuwe auto’s bevatten een schat aan datapunten. Waar gaan al deze data heen?

Het aantal datapunten in de autobranche neemt met de dag toe. Naast het dealernetwerk, leasepartners en online verkoop wordt de auto zelf steeds meer een waardevolle databron. Hoe hou je als Volvo Car Nederland dan nog het overzicht wat betreft klantdata? Bas van den Bouwhuijsen van Volvo Cars geeft een toelichting.

Van ‘one-size-fits-all’ naar het personaliseren van klantdata

De bankensector ligt al snel onder een vergrootglas als het gaat om data. Dit terwijl er al de nodige wet- en regelgeving is die door banken strikt wordt nageleefd. Ook de Rabobank merkt dat het bewustzijn rondom data groeit en acteert daarop. Welke strategie hanteert de bank rondom customer data? Hoe wordt ruwe data vervolgens ingezet voor zijn klanten?

Wat hebben e-commercebedrijven en financiële organisaties gemeen als het gaat om klantdata?

Je zou het misschien niet direct zeggen, maar financiële organisaties en e-commercebedrijven hebben verrassend veel gemeenschappelijke kenmerken als het gaat om klantgegevens en -communicatie. Beide sectoren kunnen met marketing automation hun data optimaliseren voor verbeterde klantcommunicatie. Een mooi voorbeeld is de case van verzekeraar Allianz Direct. In deze video nemen Stephanie van der Voort (Allianz Direct) en Bob Klein (100procent), samen met host Roland Kroes, deze case onder de loep.

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Chiba

Helaas vandaag enkellaarsjes retour moeten sturen. Ik had maat 6 besteld en 6 1/2 ontvangen. Jammer. Onzorgvuldigheid in het magazijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond