Deel dit artikel
-

FLXone overgenomen door Teradata

Datamanagementspecialist FLXone uit Eindhoven is overgenomen door Teradata uit Amerika. Het Nederlandse team specialisten zal binnen de groep worden gepositioneerd als ‘center of excellence’ en zal de wereld overvliegen om kennis over te dragen.
s
“We gaan van twaalf naar twaalfduizend collega’s”, zegt verkopend directeur Matthijs Keij “maar in essentie verandert er niets aan hoe we werken op het kantoor in Eindhoven.” Het enige dat wel verandert is dat er sneller meer mensen kunnen worden aangenomen en dat de naam FLXone verdwijnt. Keij en zijn team gaan vallen onder de nog betrekkelijk nieuwe afdeling Marketing Applications.

Teradata is in eerste instantie bekend van data warehousing maar is zijn activiteiten aan het verbreden naar marketing, data en business intelligence. Het beursgenoteerde bedrijf heeft een omzet van circa 7,5 miljard dollar. Hoeveel er is betaald voor FLXone wordt niet bekendgemaakt.

Keij: “Als bedrijf zoek je altijd naar groei. In onze markt moet je extra hard groeien om op te knokken tegen partijen als Oracle en Adobe. Dat kun je organisch doen, maar dan kun je je afvragen of je snel genoeg kunt groeien, met geld van een venture capitalist of een overname. We zijn ver geweest met VC’s maar hebben gekozen voor de andere optie.”

Teradata is een puur technologiebedrijf dat vanuit de opkomst van zijn eigen Marekting Applications-divisie de waarde van het Nederlandse bedrijf ziet en onderkent. “Het past.”

De Amerikanen deden in het digitale marketingdomein afgelopen vijf jaar zes overnames ter waarde van zeker driekwart miljard dollar. Daar zaten ook Duitse en Franse overnames bij. Veel van de oorspronkelijke teams zijn behouden, omdat het een platte organisatie is, juist om hun doorontwikkeling niet te hinderen. Wel worden de banden met Teradata in Amsterdam aangehaald.

Eerdere overnames leverden Teradata marketingtechnologie waarmee gebruikers data kunnen koppelen en informatie kunnen verwerken die zij al hadden over hun klanten. FLXone levert technologie waarmee informatie over onbekenden, via cookies, kan worden verzameld en verwerkt. “Wij hebben hiervoor een heel ecosysteem opgebouwd van media- en techbedrijven. Teradata ziet het datamanagementplatform als het centraal onderdeel van al zijn marketing applications”, waarvan de Nederlanders hofleverancier zijn.

“In de nieuwe constellatie kunnen wij harder gaan groeien en krijgen supergoede ingangen bij hele grote bedrijven. Als onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf komen wij hoger op hun shortlists. Daarnaast mogen we natuurlijk gebruikmaken van de strategie- en ontwikkelafdelingen van Teradata.”

Keijs rol was al een internationale, maar die wordt global. “Om te laten zien welke mogelijkheden wij te bieden hebben.” De drie andere oprichters richten zich vooral op het commerciële en technische vlak. Dat zijn Kim van der Zande, Bartosz Kuzmicki en Robin Verlangen.

FLXone maakte tot juni 2015 deel uit van Greenhouse Group. Alle bedrijven uit die groep, Blue Mango Interactive, Fresh Fruit Digital, SourceRepublic en We Are Blossom, behalve FLXone en WithLocals kwamen toen in handen van GroupM/WPP. Sinds 1 oktober is ook de datamanagementspecialist niet meer zelfstandig.

Deel dit bericht

5 Reacties

Willem Keij

Trots!

Louis Keij

Eindelijk een miljonair in de familie!

Leonard Wolters

@louis 😉

Arno Peperkoorn

Eindhoven de gekste!!! 😉 Wat geweldig voor jullie!!! Van harte!

Nick

Gefeliciteerd, geniet ervan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond