Deel dit artikel
-

Middenbedrijf ontdekt toegevoegde waarde Big Data

Middelgrote Nederlandse ondernemingen ontdekken de toegevoegde waarde van big data, de informatie die als gevolg van het toenemende gebruik van sociale netwerken en multimedia door consumenten beschikbaar komt. De bedrijven gebruiken de steeds groter wordende stroom gegevens vooral om de klantenservice te verbeteren en meer inzicht te verkrijgen in de behoeften van klanten.  Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna tweehonderd middelgrote ondernemingen.

Ruim zestig procent van de ondervraagde bedrijven beschikt reeds over een strategie als het gaat om het gebruik van ‘big data’. Ruim de helft van de bedrijven gebruikt de informatie om de klantenservice te verbeteren en meer inzicht te krijgen in de behoeften van klanten. In iets mindere mate dient de informatie ook om de strategie te bepalen, de bedrijfsvoering te verbeteren en producten te vernieuwen. Eén op de drie ondernemingen die gebruik maken van big data doen dat om inzicht te krijgen in hun reputatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim negentig procent van de bedrijven van mening is dat de inzet van big data leidt tot meer toegevoegde waarde voor de onderneming. Ruim zestig procent vindt dat het inzicht in de behoefte van klant hierdoor is gegroeid. Bijna veertig procent van de onderzochte ondernemingen geeft dan ook aan specialisten in huis te zullen halen om meerwaarde te halen uit het gebruik van big data. Niet meer dan één op de vier bedrijven vindt dat de onderneming door het gebruik van big data meer grip heeft gekregen op de reputatie.

Sander Klous, adviseur Big Data bij KPMG Management Consulting, is intussen benoemd tot hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook hij gaat onderzoek doen naar de manier waarop bedrijfsleven maximaal kan profiteren van inzichten die kunnen worden verschaft met behulp van data-analyse.

Hiertoe worden bruggen gebouwd tussen technische randvoorwaarden zoals het verwerken van grote hoeveelheden data tot bruikbare inzichten), maatschappelijke randvoorwaarden (privacy en gemak) en de vertaling van theorie naar praktijk.

Klous heeft sinds 2010 de leiding over de Big Data Analytics-dienstverlening bij KPMG. Hij promoveerde op het gebied van de hoge-energiefysica. Eerder werkte hij bij het Nationaal instituut voor subatomaire fysica (NIKHEF) en deed hij verschillende projecten bij de deeltjesversneller op CERN.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dion

Zijn er tools bekend voor Mkb op welke manier je Big Data kunt verzamelen in 1 omgeving en daar analyses op kunt maken?

Red Data

Beste Dion,

Ja, dat bestaat. Met SoDa is het mogelijk om uit de big data, social media data te halen, sentimenten (positief/negatief) aan toe te kennen, het sentiment eventueel bij te sturen en analyses op te maken. Ook hebben we Red Data Search. Search biedt oplossingen voor het traceren van informatie en het ontdekken van patronen in de data. Dit komt ook van pas in het gebruik van big data, namelijk om de data te structureren en hiermee de bruikbaarheid te vergroten.
Daarnaast bestaat er ook een toepassing (Wypes) om content op het internet te verwijderen en/of onzichtbaar te maken en zo imagoschade te beperken of herstellen. Toepassingen als Search en SoDa geven organisaties meer grip op de wereld van big data.

Voor meer informatie bezoek eens onze website(s):
http://www.reddata.nl/nl/oplossingen/red-data-search/
http://www.sodaweb.nl
http://www.wypes.nl

Vriendelijke groet,
Red Data

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond