Deel dit artikel
-

Start van de nieuwe ruimterace: Branson versus Bezos

Ondernemer Richard Branson bereikte zondag vanuit New Mexico met het ruimteschip Unity een hoogte van 80 kilometer. Het was niet zo gepland, maar Bransons Virgin Galactic neemt het op tegen ’s werelds rijkste man op aarde, Jeff Bezos van Blue Origin.

Bezos vertrekt negen dagen later, op 20 juli, vanuit West Texas samen met drie gasten: zijn broer, een 82-jarige vrouwelijke luchtvaartpionier die zes decennia heeft gewacht op een kans op de ruimte en de winnaar van een liefdadigheidsveiling van 28 miljoen dollar.

De vier passagiers willen de cabine-omstandigheden, zitcomfort, gewichtloosheidsgevoel en uitzicht op aarde onderzoeken. De datum van 20 juli is niet zomaar gekozen: het is de 52e verjaardag van de Maanlanding van Apollo 11. Bransons vlucht duurde langer, maar die van Bezos zal hoger zijn.

Branson wil vluchten gaan aanbieden aan vermogende ruimtetoeristen. Daarvoor zijn al enkele honderden tickets verkocht voor 250.000 dollar per vlucht. Ook Blue Origin heeft de New Shepard speciaal gebouwd om rijke klanten naar de rand van de ruimte te brengen.

Blue Origin publiceerde een dezer dagen een treiterige infographic waarin de New Shepard wordt afgezet tegen Virgin Galactics SpaceShipOne-raketvliegtuig, waarbij Blue Origin de grootste ramen in de ruimt claimt, een zeer geringe impact van de ozonlaag (Branson: hoog) en een ontsnappingsmogelijkheid (Branson: geen).

‘Als je niet veel ruimtefans wilt verliezen, stel ik voor dat je dit stuk afval NU neerhaalt!” schamperde ingenieur John Gardi over de in zijn ogen kleuterachtige vergelijkingen.

Elon Musk houdt zich vooralsnog afzijdig van deze tweespalt. Hij heeft al 10 astronauten naar het Internationale Ruimtestation voor NASA gebracht, en de eerste privé-ruimtevlucht van zijn bedrijf komt in september voor een andere miljardair die een driedaags avontuur heeft gekocht.

Het mogen belachelijk dure hobby’s lijken van puissant rijke lieden, er ligt wel degelijk serieuzere ambities aan ten grondslag. Een belangrijk moment voor Blue Origin is 4 augustus, wanneer duidelijk wordt of het bedrijf en zijn partners alsnog het maanlandercontract van ruimtevaartorganisatie NASA krijgen.

In april verloor het door Blue Origin geleide consortium National Team met Lockheed Martin, Northrop Grumman en Draper de strijd van Elon Musks SpaceX. Die zou de belangrijkste partner worden voor een door NASA geleide bemande maanlanding die gepland staat voor 2024. Het consortium van Bezos tekende onmiddellijk bezwaar aan omdat NASA koos voor de goedkoopste offerte, maar verzuimde om daarna ook nog de andere gegadigden te polsen. De zaak moet nu opnieuw worden bekeken.

Blue Origin greep al eens vaker mis bij andere grote opdrachten, en elke keer werd Bezos geklopt door Musk.

De mascotte van Blue Origin is niet toevallig een schildpad, en het motto van het bedrijf luidt Gradatim Ferociter (Latijn voor Stap voor stap, woest vooruit), maar Bezos schijnt zelf ook gefrustreerd te zijn over de geringe voortgang die is gemaakt. Een aantal jaren terug werd het management al vervangen en de verwachting is dat Bezos een veel actievere rol zal spelen bij Blue Origin nu hij zich niet meer hoeft bezig te houden met de dagelijkse praktijk van Amazon. Ook Elon Musk denkt dat. ‘Ik denk dat hij (Bezos) Blue Origin fulltime moet runnen om succesvol te zijn’.

De pioniers hebben elkaar hard nodig. Het zijn momenteel de particuliere ruimtevaartbedrijven die belangrijke ruimtevaartinnovaties introduceren en er mede voor zorgen dat bemande vluchten naar de Maan en Mars binnen enkele jaren realiteit worden. Denk maar aan Musks internetsatellieten en rechtstandig landende stuwraketten. Ze zorgen voor een geestdrift die na de Maanlanding in 1969 niet meer is gevoeld.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond