-

Column: Webwinkeliers hoeven niet bang te zijn voor Amazon

Sidder en beef: na een geruchtenstroom van zo’n drie jaar is Amazon.nl sinds kort een feit. En dus zouden onze webshops zich zorgen moeten maken over hun toekomst. ’s Werelds grootste webwinkel zou – zo is de gedachte – in no time het Nederlandse e-commercelandschap domineren.

Is de vrees voor deze angstgegner terecht? Ik denk het niet. Hoewel Amazon een goedlopende operatie heeft, krijg je nog steeds meldingen dat je twaalf uur moet wachten op een reactie van de klantenservice. Daarnaast kunnen we van de onwaarschijnlijk hoge conversieratio juist veel leren.

Rondom dit thema wordt vaak verwezen naar het feit dat Amazon in Duitsland online al twee keer zo groot is als Otto, de nummer twee. En dat terwijl ze er gelijktijdig van start zijn gegaan. Feitelijk is dat juist, maar het behoeft enige nuancering. Allereerst leefde Otto nog enige tijd door in de voor hun zo bekende wereld van de papieren catalogi. Ten tweede is het opbouwen van een groot marktaandeel in een groeimarkt niet zo moeilijk.

In ons land speelt dit allemaal niet. Hier zijn we die fase al lang voorbij en hebben we online al bijna het maximaal aantal potentiële kopers bereikt. Die overigens allemaal al klant zijn bij Wehkamp, Coolblue of bol.com. Daarnaast is Amazon bij de doorsnee Nederlander een volslagen onbekende; met nauwelijks tot geen naamsbekendheid, laat staan dat de Nederlander er een gevoel bij heeft.

Op productniveau kan Amazon zich in ons land ook niet onderscheiden. Een dominant rijtje Nederlandse webshops dekt het assortiment namelijk al goed af. Het leeuwendeel van de tienduizenden kleinere webshops kan hierdoor al langere tijd in de luwte opereren, tenzij ze zich al stevig als merk hebben gepositioneerd of zich hebben gespecialiseerd in een niche. En dus tegen de grote Nederlandse jongens opboksen. Voor hen is Amazon.nl juist een kans om nog meer producten aan de man te brengen. If you can’t beat them, join them.

Onze Amerikaanse webvrienden weten dat natuurlijk ook. En dus zou Amazons strategie wel eens voor de hand kunnen liggen: op basis van prijs inbreken op de Nederlandse markt. Dat vervolgens ondersteunen met campagnes in de massamedia en door alom aanwezigheid online. En, niet onbelangrijk, net als in de Verenigde Staten de eigen Kindle readers de markt in pushen, met op termijn een customer lock-in als geheime wapen.

Gezien de online bestedingen per persoon in ons land nog verder zullen stijgen, betekent dit alles slechts dat de taart met nog meer partijen moet worden gedeeld. Dat de grote jongens daarbij een groter stuk willen, is evident. Het wil echter niet zeggen dat het feestje voor de rest voorbij is.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#136)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond