-

De regels voor het innovatielab 2.0 in tijden van corona

Een aantal jaar geleden was ik aanwezig op een evenement van IAB in Mexico Stad. Na de verplichte nummertjes over nieuwe software vanuit Microsoft, LinkedIn en Adobe begon de afsluiter van het evenement. Een speech van Carlitos Paez, één van de overlevenden van het vliegtuigongeluk in de Andes juni 1972, bekend van de film Alive. De spreker vertelde een indrukwekkend verhaal over 72 dagen in barre omstandigheden, waarbij me vooral één detail is bijgebleven: Carlos sprak over het verschil tussen “overleven” gedurende de eerste tien dagen en “leven” na de tiende dag van de crash. 

Hij verklaarde dat op de volgende manier: de eerste dagen na het ongeluk, toen er nog hoop was op redding, was men bezig met overleven. Pas toen de realiteit indaalde dat die redding niet kwam, schakelde men over op leven. Een subtiel verschil in bewoording, met een enorme impact voor de overlevenden: namelijk de acceptatie dat dit hun nieuwe normaal was en ze hun leven hierop moesten gaan inrichten. Ze innoveerden richting een nieuwe manier van denken en handelen en keken vooruit in plaats van terug; uiteindelijk beloond met het feit dat ze zichzelf wisten te redden en hun weg terug vonden naar de bewoonde wereld. 

Coronacrisis

De parallel met de coronacrisis is makkelijk te trekken: waar de maatschappij een aantal werken geleden nog hoop had dat alles weer normaal zou zijn, is inmiddels gebleken dat de oude normaal weg is, en we de komende tijd richting een nieuwe normaal moeten. Het wordt dus hoog tijd dat we switchen van de “overleef” modus naar de “leef” modus. En dat betekent maar een ding: innovatie. 

Hoewel de laatste jaren innovatie aangejaagd werd vanuit disruptieve technologie en business modellen, was de echte noodzaak beperkt tot een aantal industrieën, zoals automotive en retail. Nu we echter versneld richting een nieuwe normaal gaan, is innovatie niet meer optioneel; de oude maatschappij bestaat simpelweg niet meer. Er zijn nieuwe standaarden voor supply chain, hygiëne, ouderenzorg, boodschappen doen en noem maar op. Nieuwe niches, zoals online boodschappen doen, social hangouts als Houseparty, en online samenwerken zullen sneller groeien dan ooit tevoren terwijl andere industrieën druk op zoek moeten naar grote aanpassingen in hun dienstverlening om klantwaarde te bieden in de nieuwe werkelijkheid. 

Innovatie versnellen

Innovatie zal dus versneld moeten worden en daarmee komt het innovatielab wat mij betreft in een nieuwe fase terecht. Ontwerp, testen en opschalen van nieuwe oplossingen moet sneller gebeuren dan ooit tevoren, alle redenen om het innovatielab maximaal in te schakelen. Maar het zal een innovatielab 2.0 moeten zijn, want de vrijblijvendheid die in sommige labs aanwezig was, zal definitief verdwijnen. Welkom dus innovatie lab 2.0, waarin via een nieuw aantal regels gewerkt zal moeten worden. Hierbij de belangrijkste. 

Zeer strakke alignment tussen moederbedrijf en innovatielab 

De ideeën fabriek met vrije creativiteit bestaat niet meer. Meer dan ooit moet duidelijk zijn wat er gevraagd wordt van het innovatielab en meer dan ooit moet het lab daar zelf om vragen. De zogenaamde innovatie thesis moet maximaal worden vastgesteld en relevante vragen als “op welke niches gaan we ons richten”, “gaan we voor herontwerp van het bestaande of volledig nieuwe dienstverlening“, welke nieuwe business modellen zien we toekomst” en “wat doen we vooral ook niet” moet vastgesteld worden alvorens de individuele innovatie paden bewandeld gaan worden. 

Empathie en de klant voorop 

Nog meer nadruk komt te liggen op het herkennen van nieuwe behoeftes van klanten: wat zijn de nieuwe behoeften in deze nieuwe normaal en hoe gaan we om met de anderhalve meter economie? Empathie zal een groot goed zijn, en digitalisering zal hand in hand gaan met het bieden van meer emotionele factoren als geborgenheid, veiligheid en gastvrijheid. Een robuuste methode en kennis van design thinking, lean startup en customer experience zal dus fundamenteel zijn. 

Bewijs-gedreven funnels en de strakkere KPI’s 

Budgetten zullen in de komende tijd zeer strak zijn en het adagium “we hebben gefaald maar wel geleerd” zal niet zomaar geaccepteerd worden. Meer dan ooit zal sneller zal inzichtelijk gemaakt moeten worden dat een behoefte relevant is of niet en dat een propositie aanslaat, bijvoorbeeld door te testen in een van de winkels, living labs of via digitale prototypen. Daarnaast zal er meer afgerekend worden op KPI’s zoals kosten per experiment, vooruitgang en slagvaardigheid van het lab. 

Echte speedboten, geen partyboten 

Waar sommige innovatielabs al serieus mooie resultaten leverden, waren andere vanuit de gedachte speedboot hard op weg naar een partyboot. De ideeën die het goed doen in de media en het vrijblijvend experimenteren met technologieën zal de komende tijd opzij gezet worden en de noodzaak voor harde resultaten vereist dat doorzettingsvermogen de nummer 1 soft skill wordt in de labs. Creativiteit werd altijd gezien als de kern eigenschap van innovators; echter de realiteit heeft aangetoond dat doorzettingsvermogen veel belangrijker is. 

Op de juiste manier ingezet, kan dit innovatielab 2.0 een wezenlijke rol spelen voor de invulling van de nieuwe “leef” gedachte richting een nieuwe normaal in de werkelijkheid van vandaag. 

Over de auteur: Joost van de Velde is founder van ktc.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond