Dit zijn de dominante sales- en marketingtrends in 2018

Wat je klanten willen, wat ze denken en hoe die klanten met elkaar omgaan, verandert voortdurend. We zien de opkomst en ondergang van sociale-mediaplatformen, plotseling opduikende trends en overkoepelende veranderingen in klantvoorkeuren. Bewegingen die de online marketingwereld dwingen om te evolueren.

Als dagelijkse deelnemer in deze wereld ben ik enthousiast over de nieuwe mogelijkheden. Nieuwe technologie en trends houden ons scherp en voorkomen dat ons werk een zompig moeras wordt. Toch is het door al dat nieuwe niet eenvoudig om kansen te zien en te grijpen. Maar al te makkelijk missen we de boot. Daarbij is het soms moeilijk om precies te voorspellen welke trends zich in de nabije toekomst zullen manifesteren – of hoe snel ze zich zullen ontwikkelen.

Ik probeer ieder jaar de laatste trends te inventariseren en te onderzoeken. De lijst die ik hiervan maak, zoals hieronder, omvat de trends waarvan ik denk dat ze de online marketing- en saleswereld het komende jaar stormenderhand zullen veroveren.

1. Persoonlijke berichten

Berichten-apps worden steeds populairder en overstijgen het belang van de traditionele sociale netwerken. Met andere woorden: uw prospects gebruiken waarschijnlijk Messenger of WhatsApp vaker dan Facebook of Twitter. Dus leer (je organisatie) hiermee communiceren. De telefoon wordt steeds minder vaak opgenomen. Klanten bezoeken je website op zoek naar je live chat. Wil je snel een opdracht bevestigen of (potentiële) klanten ergens aan herinneren? Leer je bedrijf of organisatie hoe ze gebruik kunnen maken van deze kanalen, geef ze zelfvertrouwen en het goede voorbeeld.

2. Verkoopautomatisering

Tegen de tijd dat dit decennium is afgelopen, zal het verkoopproces van begin tot eind zijn geautomatiseerd. Bots zullen zich steeds persoonlijker gedragen en meer taken krijgen: van het identificeren van leads en het kwalificeren ervan tot het maken van op maat gemaakte voorstellen en zelfs onderhandelen met kopers. Echte, menselijke adviseurs worden op de lange termijn bij “eenvoudige” transacties zelfs wellicht volledig geëlimineerd.
Dat betekent niet dat je je adviseurs op non-actief  moet zetten. Het betekent ervoor zorgen dat je automatisering in evenwicht brengt met gepersonaliseerde verkoop. Wanneer je bijvoorbeeld een gepersonaliseerde webpagina naar een prospect heeft gestuurd, neem dan een paar extra seconden om een ​​detail van je vorige gesprek of een hoogtepunt van hun website toe te voegen. Met andere woorden: maximaliseer je unieke waarde.

3. Video-marketing

In de huidige oceaan van ‘adviseurs’ die bellen, appen, berichten sturen en e-mailen is het enorm belangrijk om in positieve zin op te vallen. Geestige, duidelijke en/of indringende video’s zijn dan geweldige hulpmiddelen. Het is een prachtige methode om een product of dienst overtuigend te presenteren. Test eens met hyper-gepersonaliseerde boodschappen in e-mail of Whatsapp? Spring op deze trein. Zorg wel dat je de basis video do’s en don’ts beheerst. 

4. Focus in het midden van de trechter

De meeste verkoop professionals fixeren op leadhoeveelheid en leadkwaliteit aan de bovenkant van de trechter. En gesloten deals onderin de verkooptrechter. Verkoopteams hebben al veel te lang duisternis in het midden van de trechter getolereerd. Begin vandaag nog met het analyseren van uw middelste van de trechterstatistieken. Hoeveel energie kost het gemiddeld om een ​​kans van de ene naar de andere fase te verplaatsen? Welke stadia zijn het meest lek? Wat onderscheidt prospects die een demo maken van degenen die dat niet doen? Het diagnosticeren en vervolgens aanpakken van problemen met de mid-trechter heeft een grote, positieve, impact op uw resultaten.

5. Big data

Big data is al jaren een grote trend, maar het is vooral beperkt gebleven tot grote bedrijven en grote spelers. Nu zijn big data ook beschikbaar voor kleine tot middelgrote bedrijven. Door de prevalentie van big data nu, zijn er meer dan 6 miljoen ontwikkelaars die werken aan big data-projecten en de groeiende toegankelijkheid dankzij machine learning en AI. Blijf concurrerend en maak vandaag ook gebruik van de duizenden klantgegevens die nu al beschikbaar voor je zijn.

6. Niet-visuele ervaringen

Niemand verwachtte dat de sector van slimme luidsprekers zou pieken zoals in 2017. In 2022 wordt verwacht dat slimme luidsprekers een belangrijk onderdeel zijn van meer dan 55 procent van de Amerikaanse huishoudens, en er zijn dit jaar al meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht. Mensen beginnen te communiceren met deze apparaten als onderdeel van het dagelijkse leven, met behulp van spraakopdrachten en het luisteren naar resultaten. Consumenten raken geleidelijk gewend aan interfaces waarvoor geen visueel oppervlak of fysieke invoer vereist is en dat zal een enorme invloed hebben op de manier waarop marketeers met hen (gaan) communiceren.

7. Micro-momenten

Google definieert micro-momenten als elk moment dat een klant ertoe brengt om zijn mobiele apparaat on-the-fly te gebruiken, of ze iets willen leren, ergens naartoe willen gaan, iets willen doen of iets willen kopen. In 2018 zullen de merken die de meeste tijd besteden aan het leren te begrijpen en kapitaliseren van deze micro-momenten de grootste succes mogelijkheden hebben. Het vereist diepgaander demografisch onderzoek en een mobiel intensieve strategie. Door het gebruik de laatste tools zullen deze micro-momenten het voor moderne merken gemakkelijk te benutten zijn.

8. Content- en influencernetwerken

Contentmarketing is al lange tijd een topstrategie, maar we hebben een probleem: oververzadiging. Elk merk met een website heeft een vorm van inhoudsstrategie en sociale netwerken zitten boordevol contentproducenten die vechten om zichtbaarheid. Daarom denk ik dat we in 2018 een grote verschuiving in investeringen zullen zien; in plaats van proberen te blijven vechten voor nieuwe ruimte, zullen marketeers profiteren van ruimte die al is ingenomen. Met andere woorden, ik denk dat we meer merken zullen zien die hun zichtbaarheid proberen te vergroten en hun eigen invloed willen vergroten door te profiteren van influencers die al een publiek en een reputatie hebben opgebouwd. Deze influencer-netwerken zullen minder duur zijn om te beheren, kunnen de enorme hoeveelheid geproduceerde inhoud verminderen en kunnen merken een opstap geven bij online zichtbaarheid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug