-

Column: Radicale misser

Winkelketen Blokker hebben we nog niet hoeven toevoegen aan het rijtje Halfords, V&D, Free Record Shop en Edah. En de rest van de Nederlandse retailers die door de crisis en disruptie door digitale spelers ten onder zijn gegaan.

Bij moederbedrijf Blokker Holding – dat tot een paar jaar geleden nog zo’n twee miljard euro omzet deed – zat gelukkig nog wel voldoende vet op de botten. En dus kreeg het bedrijf in 2015 een nieuwe topman, die een jaar later meldde ruim honderd miljoen euro vrij te maken voor wat hij typeerde als een radicale transformatie. “Compromisloos en allesomvattend”, zo klonk het. Waarbij “half werk geen optie is”, roeptoeterde de CEO. En dus werd er veel geld gepompt in een nieuwe look & feel, het assortiment en werden ook online de bakens verzet.

Een ding had de directie echter over het hoofd gezien: het bedrijf heeft geen greintje digitaal in zijn DNA zitten. Het binnenhalen van mensen die dat wel hebben ligt dan voor de hand, maar het duurt nogal een tijd voordat je alle zevenduizend medewerkers van het nieuwe denken hebt overtuigd…

Zeker als je bedenkt dat de top van Blokker deels niet gelooft in een digitale toekomst van het bedrijf. En van mening is dat je je geld beter in de winkelstraat kunt stoppen. Dat het concern vandaag de dag, zowel off- als online, rode cijfers schrijft is overigens logisch, de kost gaat immers ook hier voor de baat uit. Een wetmatigheid voor menig retailer in deze tijd. Van Amazon tot bol.com.

Los van een nieuw jasje en een reclamecampagne – met Sex and the City-ster Sarah Jessica Parker – merkt de doorsnee klant vooralsnog weinig van de beloofde ommezwaai. De belofte om elke dag een nieuwe winkel te openen, blijkt zelfs op drijfzand gebouwd. In werkelijkheid daalt het totaal aantal vestigingen namelijk. ‘Nieuw’ blijkt vooral te slaan op de restyle die menig winkel inmiddels heeft ondergaan, meer niet.

En daar zit meteen het echte gevaar. Want Blokker kon voorheen oude voorraden alsnog proberen te verkopen in nieuwe vestigingen. Nu het aantal bakstenen winkels echter daalt, zal het steeds meer van die voorraad moeten afschrijven. En dreigt niet alleen het einde van de radicale transformatie, maar van het hele bedrijf alsnog snel in zicht te komen.

* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#157).

Deel dit bericht

5 Reacties

GJ

Weer een nietszeggende column over Blokker. Enig idee hoeveel medewerkers dagelijks voor 120 % bezig zijn aan de opbouw van een mooie organisatie? Als je achter de schermen al die enthousiaste collega.s aan het werk ziet zijn zulke verhalen gebouwd op drijfzand. Tuurlijk gaat dit met vallen en opstaan, maar komen zullen we er.

RR

@GJ
Ik geloof niet meer in Blokker want huishoudelijke spullen kan je goedkoper elders vandaan halen en heb de luxe uitstraling van Blokker echter niet meer nodig.Waarom is bijna alle Blokker winkels waar ik ook zie dan zo stil?Juist,die gaat vanzelf failliet.

Ruud Hendriks

@GJ: Ik geloof best dat er hard gewerkt wordt maar Blokker kon voorheen oude voorraden alsnog proberen te verkopen in nieuwe vestigingen. Nu het aantal winkels echter daalt, zal het steeds meer van die voorraad moeten afschrijven en daar zit het grote gevaar. Of niet?

ferdinandes

Ik had ook mijn twijfels over blokker, maar heb er laatst een paar keer online besteld en dat geldt voor bovenstaande mensen waarschijnlijk niet. Een hele fijne oline winkel met een goed en onderscheidend aanbod dat je niet snel op één plek zo duidelijk bij elkaar vind.

Van mij mogen ze zeker blijven. Artikel vind ik dan ook wat te kort door de bocht. Bovendien lijkt het me vreemd dat het succes van een winkel gestoeld zou zijn op het verkopen van voorraden in nieuwe winkels, lijkt me een vreemde business case.

GJ

@Ferdinandes: Bedankt voor je positieve reactie.
@Ruud: Zoals ik al aanhaalde. Tuurlijk zijn er uitdagingen, maar met vertrouwen naar de toekomst kijken is heel belangrijk onderdeel van succes. En vooral niet uit het oog verliezen dat alles valt en staat met een tevreden klant. En daar wordt alles aan gedaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond