-

Wie staat er nu op #1, Facebook?

De grote storing bij Facebook maakt duidelijk dat bedrijven en merken niet gebaat zijn bij een handjevol tech-giganten die vrijwel alle social media apps controleren. 

Wanneer Facebook stilvalt, is Twitter koning. Dit werd maandagavond 4 oktober duidelijk toen alle social media apps van Facebook maarliefst zes uur plat lagen. Na uren van gissen naar de oorzaak liet Facebook weten dat het om een technisch issue ging en dat er geen bewijs was dat gebruikersdata gecompromitteerd was. Hoewel dit laatste natuurlijk bijzonder goed nieuws is, zal blijken dat de consument uiteindelijk toch de prijs betaalt voor het feit dat vrijwel alle grote social media apps in het bezit zijn van één tech-gigant.

Domino-effect

In dit geval lijkt Twitter de grote winnaar van het debacle. Terwijl de engineers van Facebook nog druk bezig waren met het zoeken naar een oplossing, wist Twitter de juiste snaar te raken met een gedurfde, maar vooral ook menselijke benadering. Slechts een paar minuten nadat de services van Facebook offline gingen, werd op het officiële account van Twitter getweet:  “Hello literally everyone”. Die ene zin was  was genoeg om een ​​geweldige thread te starten met klanten en merken die meededen aan het gesprek, waaronder ook WhatsApp, Facebook en Instagram.

Deze hele situatie is weer een voorbeeld van de uitdagingen die de advertising industrie, en uiteindelijk de consument, staat te wachten in onze afhankelijkheid van één tech bedrijf of slechts een paar grote marktspelers. Gedurende die zes uur, werden meer dan 3,5 miljard mensen geraakt. Het domino effect ging zelfs verder, aangezien veel mensen Facebook gebruiken om in te loggen bij apps en andere services. Consumenten konden niet connecten met hun naasten of toegang krijgen tot services en veel aanbieders van die services kregen daardoor ook een flinke klap te verwerken. Het effect was dat juist die laatste groep, de merken en dienstverleners, hun pijlen richtten op Twitter om zo alsnog hun klanten te kunnen bereiken.

Afhankelijkheid

Zou het niet beter zijn wanneer merken daadwerkelijk consumentengedrag zouden begrijpen en vooral ook hoe hen te bereiken buiten Facebook en Instagram? Natuurlijk zou het naïef zijn om de kracht van social media te ontkennen, maar merken zouden social media niet als de enige goede optie moeten zien. De afhankelijkheid van een handjevol grote spelers, die wij als industrie ervaren, blijft een belangrijk discussiepunt. De gebeurtenissen van maandag zetten dit extra in de schijnwerpers.

Ook na de gigantische impact van de storing lijkt het erop dat Facebook op nummer één staat. Toch –  in ieder geval voor een paar uurtjes – werden zowel consumenten als marketeers herinnerd aan de gevaren van hun Facebook-verslaving.

Over de auteur: Lucas Noordhoorn is Head of sales, Benelux & DACH bij Blis.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond