-

In-house merken en creatieve teams op de drempel: komende tijd richting herstructurering

Eens per kwartaal onderzoekt het creatieve samenwerkingsplatform Lytho het sentiment onder creatieve professionals. Opvallend is de verwachting dat onder invloed van internationale ontwikkelingen en interne behoeftes veel organisaties op een reorganisatie aansturen.

We staan voor een grote herstructurering. En dat daar juist nu mee begonnen wordt komt zowel door interne als externe factoren. Zo zou je het zojuist verschenen Creative Operations Report dat ieder kwartaal door Lytho wordt gepubliceerd kunnen samenvatten.

Meerderheid is reeds begonnen

Waar het in de vorige edities vooral ging over de behoefte van creatieven om meer en beter gehoord te worden binnen hun organisatie, staat nu met name de herinrichting van de teams bovenaan de agenda.

Nu al meldt een meerderheid van ondervraagden (52%) dat ze reeds begonnen zijn met een of andere vorm van herstructurering. Ook anderen verwachten daar op korte of middellange termijn mee te beginnen. Slechts 19% zegt geen enkele aanleiding te zien om de zaken intern overhoop te gooien. Wellicht hebben die respondenten dat proces al achter de rug of zien ze de noodzaak niet.

Onderdeel van een team

Als reden voor een reshuffle wordt als eerste genoemd dat er meer behoefte bestaat aan een betere samenwerking. Ook het managen van de werkdruk (die als notoir hoog wordt ervaren) kan een aanleiding zijn voor verandering. Tot slot willen teams door aanpassingen in de samenwerking ook de kwaliteit van het werk voor klanten verbeteren.

Voor wat de behoefte om beter samen te werken betreft, wordt veelvuldig naar de pandemie en de opkomst van hybride werken gewezen. Juist in creatieve omgevingen zoekt men hard naar een oplossing om collega’s die op afstand werken toch onderdeel van een team te laten zijn.

Mes snijdt aan twee kanten

Naast fysieke afstand en de tekorten op de arbeidsmarkt is de hoge werkdruk een aanleiding om nieuwe manieren van samenwerken te introduceren. De nood is hoog. Door de workflow opnieuw in te richten lukt het om de gevreesde burnout-problematiek onder creatieven enigszins in te dammen. Tegelijk kan de kwaliteit van het werk zo toenemen, zodat het mes aan twee kanten snijdt.

Teams die de nieuwe inrichting van hun samenwerkingsmodel al op poten hebben, doen dit in meerderheid op basis van een geïntegreerde workflow– of projectmanagementoplossing (91%). En wat leveren al die inspanningen dan op? Twee winstpunten worden met name genoemd: het op tijd opleveren van projecten (37%) en verbetering en innovatie op het gebied van producten en diensten (19%).

Betere klantervaring

Verreweg het meest genoemde voordeel van een herstructurering is het sneller opleveren van werk. Creatieve teams hebben met minder knelpunten te maken gehad en hun nieuwe structuren zorgen voor een betere optimalisatie en snellere uitvoering. Kortom: alle juiste ingrediënten voor een succesvol, goed functionerend collectief.

Een ander positief resultaat van een herstructurering van het creatieve team is een merkbare verbetering van hun aanbod. Of het nu gaat om een ​​product of dienst, verbeterde processen zorgen voor een soepelere bedrijfsvoering en een betere klantervaring. Door zo’n eenvoudige maar cruciale wijziging door te voeren, kan het product of dienst beter worden aangeboden.

Totale overzicht

In het rapport komt een projectmanager aan het woord die kort samenvat waar volgens hem de grote verbeteringsslag gemaakt wordt. Door de intake van werk te centraliseren, kun je meer merkconsistentie en een constante kwaliteit garanderen: “Wij hebben een model ontwikkeld waarmee we precies dat kunnen doen. Er is altijd minimaal één iemand die het totale overzicht houdt en weet wat er moet gebeuren”.

Wil je meer weten? Lees dan het volledige rapport (PDF).

Over de auteur: Pan Beskos is Contentmarketing specialist bij Lytho.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond