-

Gesprek met Pan Beskos (Lytho) over hoe je het beste uit je creatieve team haalt

Het bedrijfsleven schreeuwt om frisse ideeën. Tegelijk vinden bedrijven het uitdagend om creativiteit de ruimte te geven. Hoe je een inspirerende werkplek ontwikkelt door de combinatie verwachtingsmanagement én slimme software om beter samen te werken.

Contentmarketingspecialist Pan Beskos van Lytho kent de dilemma’s van het werken als creatief in het bedrijfsleven als geen ander. Het marketingteam verwacht op maandagochtend tussen negen en tien verse content. Terwijl Beskos juist na negen uur ’s avonds op zijn best presteert. “Het is een typisch voorbeeld van de mismatch tussen corporate verwachtingen en de creatieve realiteit: je kunt inspiratie niet zomaar met een knop aan- of uitzetten.”

Dodelijk voor creativiteit

In de vele jaren dat Beskos nu actief is, is hij tot de conclusie gekomen dat teams vaak tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Er zijn targets en deadlines te halen, budgetten die bewaakt worden en de klant heeft vele eisen. Tussendoor dient men met verfrissende oplossingen te komen. Een targetgedreven proces dat leidt tot concessies die vervolgens alle creativiteit smoren. Zo draait de wens om het eens ‘helemaal anders te doen’, vaak uit op een teleurstellende herhaling van zetten.

Volgens de collega’s die Beskos spreekt heerst er onder creatieven soms een gevoel van beknelling. Dat ongenoegen richt zich vooral op het onbegrip bij opdrachtgevers (ook intern) voor de manier waarop creatieve processen verlopen. “Er is weinig zo dodelijk voor creativiteit als KPI’s, de drang om alles meetbaar te maken en de overdreven focus op resultaat. Niet alles is meetbaar. Als je mensen uitsluitend op deze manier behandelt, zul je ze eerder verliezen dan voor je winnen.”

Mentale vrijheid

Dat is zonde. Want creativiteit is essentieel en broodnodig, vindt Beskos. “Als je als werkgever aantrekkelijk wil zijn, dan moet je ruimte bieden voor menselijke expressie.” Hij verwijst naar de corporate communicatie van veel bedrijven. “Er is weinig ruimte voor speelsheid. Alles moet volgens het boekje. Dat maakt de boodschap weliswaar effectief maar ook saai.” Beskos vindt dat merken daar kansen laten liggen. “Merken moeten menselijker worden.”

Maar hoe laat je creatieven dan wel floreren? Om te beginnen met een managementstijl op maat. Een voorwaarde is dat managers ervan uit moeten gaan dat creatieve output op ieder moment van de dag kan komen. En dat vraagt om flexibiliteit. “Bespreek gewoon op welke moment van de dag ze op hun best zijn, speel in op hun ritme. Geef ze de mentale vrijheid. Daarmee voorkom je ook dat mensen opgebrand raken.”

Deadline is essentieel

De recente thuiswerkrevolutie heeft grote gevolgen voor de manier waarop teams creatief samenwerken, ziet Beskos. De privébalans is erop vooruitgegaan. Maar er is ook een keerzijde. Juist creatieven hebben behoefte aan menselijk contact, aan eropuit gaan. “Je raakt niet geïnspireerd door de hele dag achter een scherm te zitten.”

Om de dynamiek binnen teams te verbeteren (zowel aan de business- als de creatieve kant), kun je volgens Beskos een paar belangrijke beslissingen nemen. Stop met de dagelijkse dagstart. Kap met uitputtende online meetings. Zet de 9-tot-5 mentaliteit aan de kant. Wat je wel moet behouden is de deadline. “Een deadline is essentieel om creatieven aan de gang te houden. Mits die redelijk is.”

Hulpmiddelen die faciliteren

Wat ook helpt is investeren in handige, ondersteunende tools. Door zo veel mogelijk bureaucratie uit het proces te halen, en de workflow maximaal te ondersteunen door digitale hulpmiddelen kun je creativiteit optimaal faciliteren. Wat je daar uiteindelijk mee kunt bereiken, stelt Beskos, is dat je mensen als som groter laat zijn de onafhankelijke delen.

Echt tevreden

Door alle overbodige, procesmatige afleiding zo veel mogelijk te mitigeren, kunnen creatives beter werk leveren. En kunnen bedrijven beter van hun creativiteit profiteren. “Als je creatieve processen zo veel mogelijk ontdoet van obstakels en restricties kun je mensen daadwerkelijke creatief laten zijn. En dat is mooi: want dan ontstaat ruimte voor echt onderscheidende ideeën. En voorkom je een zoveelste herhaling van zetten waar iedereen wel moe van werd, maar niemand echt tevreden.”

Over de auteur: Matthijs van der Pol is freelance journalist.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond