-

Muziek streamen, komt er ooit een einde aan de groei?

In de auto, op kantoor of tijdens het sporten. Een muziekje hoort erbij. Maar liefst 91 procent van de Amerikanen luistert naar muziek en spendeert meer dan 24 uur per week aan hun favo tunes. Hoe? Streamen, streamen en nog eens streamen.

plaatje nielsenDe verkoop van recorded music neemt af, terwijl het streamen blijft toenemen. Steeds meer mensen luisteren op hun mobiel naar muziek en de vraag naar live muziek rijst de pan uit, zelfs als we er niet in persoon bij kunnen zijn. Kortom, de manier waarop verandert maar de consument blijft net zo dol op muziek. Dat concludeert Nielsen in het Music 360 2015 Report.

Al 135 miljard gestreamde tracks

In 2014 streamden ze meer dan 164 miljard on-demand tracks via audio- en videoplatforms. Maar in het eerste halfjaar van 2015 ging het al om 135 miljard tracks. En muziek wordt niet alleen maar digitaler, ook mobieler.

Gemiddeld luistert nu 44 procent van de Amerikanen weleens naar muziek op zijn smartphone tijdens een normale week. Een groei van zeven procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de desktop er steeds minder voor gebruikt wordt.

Lage kosten en gemak bepalen keuze

75 procent van de Amerikanen zegt nu wekelijks online naar muziek te luisteren. Maar wat trekt de consument zo aan in streaming? Lage kosten (83 procent) en gemak (82 procent). Maar ook de muziekcollectie is van belang: meer dan zeven op de tien Amerikanen zegt dat belangrijk te vinden in hun keuze voor een streaming service.

plaatje nielsen2

Wil iemand niet betalen voor een streaming service, dan is volgens 46 procent van de consumenten een te hoge prijs de reden. En 42 procent vindt het onzin te betalen voor muziek als die ook gratis te krijgen is. Toch is bijna 10 procent de komende zes maanden van plan te gaan betalen voor een streaming service.

plaatje nielsen3

Veel online festivalgangers

Festivals zijn hot, vooral onder millennials. Zo ging maar liefst 44 procent van de Amerikaanse millennials het afgelopen jaar naar een festival. Met name om de line up (86 procent). Maar ook de afstand (68 procent), het prijskaartje (62 procent) en wat vrienden doen (50 procent) spelen een belangrijke rol in de keuze voor een festival.

Wie niet naar een festival gaat, vanwege de financiën of de afstand, kan alsnog wel deel ervan uitmaken. Zo zegt maar liefst 31 procent van de niet-festivalgangers het evenement wel online te volgen. Een uitstekende kans voor sponsoren om de virtuele festivalbezoekers te bereiken.

Het volledige Music 360 2015 Report van Nielsen is hier gratis aan te vragen.

plaatje nielsen4

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond