-

Wordt 2015 het jaar van social commerce?

De belofte van social shopping hangt al jaren in de lucht. Maar het afgelopen jaar lijken de ontwikkelingen op dit vlak ineens heel hard te gaan. Zo introduceren Twitter en Facebook buy buttons. Wordt 2015 het jaar van social commerce?

Het gedrag van shoppers is de laatste jaren sterk veranderd door sociale media. Consumenten vertrouwen liever op aanbevelingen van vrienden dan op boodschappen van adverteerders. Dat was natuurlijk vroeger ook al zo. Alleen zijn de mogelijkheden voor consumenten om hun mening te geven over merken, diensten en producten door de komst van sociale media enorm toegenomen.

Social shopping

Na de enorme vlucht die crowdfunding de laatste jaren heeft genomen, is het nu de beurt aan meer retail-achtige vormen van social commerce.

De laatste tijd zijn er een aantal initiatieven ontstaan om social commerce te faciliteren voor retailers. Zo beweert het platform ShopSocially dat consumenten via hun toepassingen 3-5 keer beter converteren dan via traditionele kanalen. Social Marketing bureau Addshoppers groeide 600 procent van 2012 naar 2013.

In Nederland kennen we de startup Social Shop die behoorlijk aan de weg timmert. Bij Social Shop kun je snel en makkelijk als consument zelf een webwinkeltje inrichten met producten die jij graag aan je vrienden wilt aanbevelen. Je kunt er een leuke commissie mee verdienen. Sympathiek detail is dat de meeste deelnemers aan Social Shop hun commissie 50/50 delen met de vriend die de aankoop doet.

‘Last click’ conversies

Retailers beginnen het belang in te zien van social commerce. Bezoekersaantallen via sociale media stegen 42 procent: van 3,64 procent in 2012 naar 5,14 procent in 2013. Vorig jaar steeg de opbrengst van door sociale media gegenereerde inkomsten voor de top 500 retailers in de VS met 62,5 procent tot 2,69 miljard dollar. En dat zijn nog alleen de ‘last click’ conversies. Oftewel conversies die direct volgden uit een bezoek via een sociaal kanaal.

‘First click’ conversies

De rol van sociale media is echter veel groter eerder in het aankooptraject. Bij de bewustwordingsfase. Mensen gebruiken sociale media niet direct voor hun aankopen. Maar consumenten komen door sociale media wel vaak op het idee om iets te kopen. Wanneer ze dan via een zoekmachine op de webwinkel uitkomen zodra ze hun aankoop doen, wordt die conversie aan de zoekmachine toegekend. De zogenaamde ‘first click’ conversies van sociale media, waarbij dus wordt meegerekend waar de consument op het idee kwam voor de aankoop, liggen dan ook nog aanzienlijk hoger. Volgens een recent onderzoek van Adobe zelfs twee keer zo hoog.

Buy buttons

Facebook en Twitter doen steeds meer hun best om retailers aan directe verkopen te helpen. Dat motiveert retailers namelijk om meer geld uit te geven aan advertenties op deze sociale netwerken. Nu zijn retailers doorgaans sterk resultaatgedreven. Daarom richten de inspanningen van Facebook en Twitter zich vooral op het stimuleren van directe verkopen en minder op merkbeleving. Bijvoorbeeld door middel van zeer gerichte retargeting campagnes. Daarnaast experimenteren Facebook en Twitter momenteel met ‘buy’ buttons in de newsfeed. En Twitter biedt je als klant van Amazon zelfs al de mogelijkheid om producten direct vanuit Twitter aan je wensenlijst toe te voegen via de hashtag #AmazonWishList of gelijk in je winkelmandje te plaatsen met de hashtag #AmazonCart.

Sterke groei social advertising

En het werpt vruchten af, want wereldwijd zijn de uitgaven aan social advertising volgens een recent rapport van eMarketer Inc. vorig jaar gestegen met 37,3 procent. Dit marktonderzoekbureau verwacht dat social advertising dit jaar zal groeien met 27,3 procent en volgend jaar nog met 25,4 procent.

Facebook domineert

Het e-commerce platform Shopify analyseerde de data van 37 miljoen sociale media bezoeken die 529.000 bestellingen opleverden. Daaruit bleek dat Facebook domineert als bron van sociaal verkeer en verkopen. Bijna tweederde van al het sociale media verkeer op Shopify komt van Facebook. Van het aantal online verkopen via social media vindt zelfs 85 procent zijn oorsprong in een bezoek vanaf Facebook.

Wat kun je hiermee?

Leuk en aardig dat social commerce. Maar wat kun je ermee? Hoe weet je of het iets is voor jouw organisatie? Hoe bepaal je de hoogte van je budget? Om te beginnen is het handig om te weten wat de verschillende soorten ‘likes’ en ‘shares’ waard zijn. Uiteindelijk zul je dat proefondervindelijk moeten vaststellen op basis van je eigen data. Maar om ergens te beginnen kun je terugvallen op een onderzoek dat Addshoppers onlangs deed op basis van hun data over heel 2013. Oftewel meer dan 10.000 webwinkels met meer dan 212 miljoen unieke klanten. De uitkomsten van dat onderzoek kun je goed gebruiken om de waarde van social shopping voor jouw organisatie in te schatten.

Welke social media hebben meeste waarde?

Natuurlijk zijn dit amerikaanse cijfers. Er zijn ongetwijfeld verschillen met Nederland. Neem daarom de absolute getallen niet te letterlijk. Maar voor een globale indruk van welke sociale media de meeste waarde voor jouw organisatie kunnen hebben, zijn de onderstaande gegevens zeker zinvol.

Onderzoek Addshoppers

De onderzoekers van Addshoppers publiceerden onder meer de volgende cijfers:

Gemiddelde orderwaarde via social media: $ 143,46

  • Facebook: $ 123,09
  • Twitter: $ 144,96
  • Pinterest: $ 162,70
  • Google+: $ 164,77
  • Linkedin: $ 274,37
  • Directe bezoekers: $ 154,57
  • E-mail: $ 151,53

Waarde in geld van shares en likes:

  • Facebook like: $ 1,41
  • Facebook share: $ 3,58
  • Twitter: $ 0,85
  • Pinterest: $ 0,87
  • Google+: $ 5,08
  • E-mail: $ 12,10
  • Overig: $ 0,63

Conversieratio’s:

  • Email: 7,02%
  • Google+: 3,14%
  • Facebook share: 3,09%
  • Facebook like: 1,32%
  • Twitter: 0,69%
  • Pinterest: 0,51%
  • Overig: 0,33%

Clicks per share:

  • Twitter: 0,96
  • Pinterest: 0,78
  • Facebook: 0,71
  • E-mail: 0,35
  • Google+: 0,19

Addshoppers heeft een mooie online tool gemaakt waarmee je de diepte in kunt. Bijvoorbeeld de cijfers voor de categorie “health & beauty in de maand augustus 2014”.

Het is van groot belang dat je ervoor zorgt dat je webwinkel geschikt is voor smartphones.

Maak webwinkel mobiel

Sociale media zijn meer dan gemiddeld mobiele platforms. Meer dan 70 procent van al het Facebook-verkeer en meer dan 85 procent van al het Twitter-verkeer loopt via mobiele apparaten. Het is dan ook van groot belang dat je ervoor zorgt dat je webwinkel geschikt is voor smartphones. Als je niet zeker weet of je webwinkel of website geschikt is voor smartphones, doe dan deze test.

Conclusie

Social commerce is al een aantal jaren een belofte. Het afgelopen jaar is social commerce echter sterk in opkomst. (R)etailers kunnen hun online en offline verkopen flink stimuleren door in te zetten op social commerce. Het grootste voordeel van social commerce is dat je de consument al veel vroeger in het aankooptraject kunt beïnvloeden. Daardoor kun je klanten wegkapen voor je concurrenten die zich beperken tot search en display advertising. Aangezien sociaal verkeer voor het grootste deel mobiel verkeer is, is het essentieel dat je website geschikt is voor smartphones voordat je serieus investeert in social commerce en social marketing.

Afbeelding: Canadapanda / Shutterstock.com

Deel dit bericht

1 Reactie

Remi van Beekum

2014 is al het jaar van social commerce. Het gaat nu al enorm hard met de socials. En daarbij heb ik het zowel over het adverteren op socials voor branding als voor sales campagnes.

Maar volgend jaar zal het vast nog harder gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond