-

Consumentenbond in actie tegen dure 0900 nummers

Bedrijven mogen voor niet-klanten wel dure 0900-nummers hanteren. Deze prijzige 0900-nummers staan soms prominent op de website, terwijl het goedkopere klantenservicenummer een stuk moeilijker te vinden is. De Consumentenbond vindt dat dat anders moet.

Sommige bedrijven jagen klanten, die nog ouderwets informatie inwinnen via een klantenservicenummer, onterecht op kosten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Consumentengids van april. De bedrijven overtreden daarmee de nieuwe consumentenregels van juni 2014 , die dure klantenservicenummers wettelijk verbieden. Bedrijven mogen hun klanten wel een extra bedrag per gesprek rekenen van maximaal 1 euro, naast de gewone belkosten.

De Consumentenbond bekeek de tariefinformatie van klantenservicenummers op websites van tientallen bedrijven in diverse branches en belde de nummers na. De meeste onderzochte bedrijven, waaronder banken, verzekeraars, energieleveranciers en telecomproviders, houden zich aan de nieuwe wetgeving en rekenen vaak geen extra kosten voor klantcontact.

Opvallend is het aantal reiswebsites dat zich niet aan de wet houdt. BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl melden op hun website alleen een duur 0900-nummer. Bij Vlucht24.nl betaalt de klant €0,80 per minuut met een maximum van 40 euro per gesprek. D-reizen hanteert buiten kantooruren een 0900-nummer voor haar klanten, maar ook dat mag niet.

Webwinkels gaan ook af en toe in de fout. Zo meldt Plasmadiscounter.nl een tarief van 0,80 euro per minuut en hanteert een aantal elektronicazaken naast een gratis klantenservicenummer, volgens de bond onterecht een duur 0900-nummer voor klanten met een technische productvraag.

De Consumentenbond heeft aangekondigd actie te zullen ondernemen tegen dure klantenservicenummers aanlopen,consumenten kunnen protesteren bij het bedrijf met een voorbeeldbrief van de Consumentenbond.

Deel dit bericht

1 Reactie

D.A. Knol

Ik vindt dat 0900 nummers verboden moeten worden ik bestel af en toe nog wel eens wat bij de Wehkamp en als ik vragen heb moet ik een heel duur 0900 nummer bellen van 1 euro per gesprek of per minuut ik vindt dit belachelijke hoge kosten die ze vragen vooral voor mensen die van een uitkering moeten leven. Dit moet een keer stoppen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond