-

E-mailmarketing: Hillary Clinton wint eerste slag van Donald Trump

Op basis van alle media-aandacht lijken de Amerikaanse presidentsverkiezingen zeer nabij. Toch moeten we nog wachten tot 8 november 2016 voordat Amerikanen mogen stemmen en duidelijk wordt wie Barack Obama gaat opvolgen. In de campagne van diezelfde Obama speelde digital marketing en dan met name e-mailmarketing een prominente rol. In 2016 lijkt het een strijd te gaan worden tussen Hillary Clinton (Democraten) en Donald Trump (Republikeinen), om die reden wordt het aanmeldproces onder de loep genomen.

E-mailmarketing belangrijke pijler onder de 690 miljoen dollar aan online donaties

Er is al genoeg gezegd en geschreven over de campagne van Barack Obama in 2012. Niet voor niets werd gesteld dat Obama een van de meest ‘connected’ politici is. E-mailmarketing was een van de pijlers onder dat succes.

In de aanloop naar de verkiezingen van 2012 zette ik al eens de e-mailmarketingactiviteiten van Obama en zijn tegenhanger Mitt Romney tegen elkaar af.  Punten waarop Obama zich van de concurrentie wist te onderscheiden waren onder andere gepersonaliseerde landingspages, de meest optimale aanmeldformulieren en continue testing & optimalisatie.

Een enorm groot gedeelte van de 690 miljoen dollar die Obama online aan donaties ophaalde kon worden toegeschreven aan het kanaal e-mail. Na de succesvolle campagne verklaarde het campagneteam aan Bloomberg dat er bij elke verzending tot wel 18 varianten tegen elkaar werden getest, van subjectlines tot copy en van het donatiebedrag tot format. Dat resulteerde op 26 juni alleen al in een stijging van 629 procent in donaties zoals te zien in onderstaande visual.

Met nog ruim een jaar te gaan tot het absolute kookpunt is het zaak om zo snel mogelijk een grote fanbase te hebben. Hoe pakken Hillary Clinton en Donald Trump dit aan en hoe verhoudt zich dit op de e-mailmarketing meetlat?

Hillary Clinton: e-mail first

De bezoeker van hillaryclinton.com kan niet om e-mail heen. Eenmaal geland volgt er bij een eerste bezoek direct een overlay banner met de vraag om je e-mailadres en postcode achter te halen. Mocht je hier niet direct op zitten te wachten dan is het mogelijk deze  gegevens in de header visual in te vullen.

Hillary Clinton en het campagneteam zoeken direct de connectie op en met het achterhalen van de postcode kan het direct snel en relevant communiceren. Ook de copy ‘This starts with you’ maakt het direct persoonlijk.

Overigens koos eerder ook Barack Obama bij de eerste connectie enkel en alleen voor een e-mailadres met postcode.

Clinton_thisstartswithyou

De veelbesproken Republikeinse kandidaat, Donald Trump, lijkt met zijn campagneteam van scratch af aan zijn optimale mix te willen vinden. De eerdere learnings van Barack Obama worden nog niet meegenomen. Op donaldjtrump.com is het zelfs even zoeken om je aan te melden.

Uiteindelijk wordt deze in de header navigatie gevonden onder het kopje ‘Get involved’ of onder de relatief grote header visual (en onder de vouw) ‘Join Now’. Een klik op een van de beide call to actions leidt tot een layover banner waar naast een e-mailadres en een postcode nog veel meer informatie wordt uitgevraagd.

Zo zijn ook de voornaam, achternaam en de staat waar iemand woont verplicht. Optionele velden zijn het mobiele nummer, adres en woonplaats. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om nog een opmerking achter te laten.

Trump_aanmelden

Clinton focust direct op een donatie

Eenmaal aangemeld om e-mails van Hillary Clinton te ontvangen land je op een speciale bedankpagina. Na een nadrukkelijk welkom wordt direct de mogelijkheid geboden om een donatie te doen. Bij Donald Trump word ik enkel (in kapitalen) bedankt en wordt mij de mogelijkheid geboden om de presidentskandidaat ook op social media te volgen.

Persoonlijk zou ik in de politiek opteren voor een gulden middenweg waarbij de tekst van Donald Trump iets persoonlijker mag en er juist, zo aan het begin van de funnel, niet direct zoals bij Hillary Clinton om een donatie wordt gevraagd.

Op zoek naar de meest optimale Welkomstmail

Ook in de bevestigingsmail zie je dat het campagneteam van Hillary Clinton een stuk verder is. Er wordt namelijk nadrukkelijk getest met verschillende subjectlines en format wanneer ik me aanmeld met verschillende e-mailadressen. De afzendernaam ‘Hillary for America’ is in alle gevallen hetzelfde maar worden er verschillende subjectlines gebruikt zoals ‘Welcome to Team Hillary!’ en ‘Welcome aboard, and thank you. Now take the next step’.

Daar blijft het niet bij, er wordt namelijk ook nadrukkelijk getest met de template en copy net als het team rond Obama eerder deed. Opvallend is verder dat het campagneteam nadrukkelijk gebruik maakt van een tekstuele variant met een aantal duidelijke CTA’s. Mogelijk is dat al een eerste uitvloeisel van eerdere testen waarbij een visuele uitwerking minder clicks en donaties opleverden.

Hillary_visual

Dan Donald Trump en zijn campagneteam hebben een stuk minder aandacht besteed aan de Welkomstmail. Er wordt niet getest met verschillende subjectlines of formats, in alle gevallen is de afzendernaam ‘Donald J. Trump’. Met de subjectline ‘Thank you for signing up’ voel ik me welkom en de campagne slogan ‘Make America Great Again!’ komt goed naar voren.

Ondanks het uitvragen van de nodige informatie, waaronder mijn voornaam, wordt hier geen gebruik van gemaakt. Een gemiste kans! Er word in de e-mail daarnaast geen gebruik gemaakt van echte call to actions en de social media iconen vertonen een aantal mankementen. Overigens, nog goed om te vermelden. Beide presidentskandidaten maken gebruik van een single opt-in, in Nederland is het een stuk gangbaarder om gebruik te maken van een double opt-in.

Trump_Welkom

Roundup: Hillary Clinton wint de eerste strijd

Hillary Clinton en haar campagneteam hebben de zaken goed op orde en liggen ruim een jaar voorafgaand aan de presidentsverkiezingen op het gebied van e-mailmarketing een straatlengte voor op naaste belager Donald Trump. Er is een duidelijk plan van aanpak. Zo is het aanmeldproces is eenvoudig en wordt er nadrukkelijk getest met verschillende uitingen voor het maximale resultaat. De volgende uitdaging is deze aanpak zo lang mogelijk vast te houden en waar mogelijk bij te sturen en te optimaliseren.

Foto boven: photo story / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond