-

E-mailmarketing veel effectiever dan zoekmachine of social media

Met de opkomst van nieuwe online netwerken krijgt niets zoveel aandacht als sociale media. Bedrijven monitoren, luisteren naar klanten en experimenteren met nieuwe vormen van marketing. “Moeten wij niets iets met e-mail?” is een vraag die je zelden hoort gesteld. Niet terecht, zo blijkt uit onderzoek.

Het recent uitgevoerde onderzoek naar lead generation heeft zich zoals ieder kwartaal gefocust op bestaande vormen van marketing en de resultaten op traffic en conversie. De resultaten geven een duidelijk beeld: e-mailmarketing is vele malen effectiever dan zoekmachinemarketing en de pogingen die nu worden gedaan binnen sociale media.

Conversie en verkeer
Volgens de onderzoekers kwam het gemiddelde conversiepercentage voor doel(groep)gerichte e-mailmarketing dit kwartaal uit boven de drie procent. Verkeer vanuit zoekmachinemarketing converteerde in twee procent van de gevallen en sociale marketing voor slechts één procent. Ook wanneer wordt gekeken naar het verkeer dat voortkomt uit de inspanningen zien we dat e-mail de meeste vruchten afwerpt. Vanuit toegestuurde e-mails wordt er vaker doorgeklikt naar de website dan dat voor eerder genoemde alternatieven het geval is.

E-mail is vandaag de dag al zo oud dat je het bijna zou vergeten. Onterecht zo blijkt. Wereldwijd zijn er vier keer meer e-mailaccounts aangemaakt dan het aantal gebruikers van Facebook en Twitter gecombineerd. Ook het volume aan verkeer dat via e-mail wordt gegenereerd ligt beduidend hoger. Dagelijks worden er acht keer meer e-mailberichten verstuurd dan het aantal updates dat op social media wordt geplaatst.

Met de verfijning van de beschikbare technieken blijft de effectiviteit van e-mail toenemen. Marketeers zijn in staat doelgericht via kanalen en lijsten geïnteresseerden te benaderen en triggeren. Targeting verloopt voor een groot deel automatisch en zowel op de korte als lange termijn kan e-mailmarketing goed converteren.

Laten liggen en grijpen van kansen
De onderzoekers besluiten met de constatering dat vele bedrijven kansen laten liggen. De focus ligt veelal op het vergaren van inschrijvingen waarna generieke informatie naar de gehele database wordt gestuurd. Relatief eenvoudig kan de content worden aangepast aan interessegebied, aankoophistorie en profielinformatie met een toename van de conversie als resultaat. “Een succesvolle e-mailmarketeer kan een conversiepercentage van tien procent of meer behalen door een uitgebreide, doelgerichte lijst en campagne samen te stellen.”

Ook je e-mailmarketing op orde brengen of optimaliseren? Verhoog de conversie door in ieder geval aan de volgende zaken te denken:

  • Beheer je database – De database aan informatie is voor de e-mailmarketeer het belangrijkste wapen in huis. Sla klantinformatie op en gebruik deze informatie om relevante content toe te sturen. Een centrale database zorgt voor overzicht en gelijktijdig voor de mogelijkheid te segmenteren. Deel op in verschillende doelgroepen en stuur alleen datgene toe dat relevant is voor de lezer.
  • E-mailen vanuit aandacht – Zoals genoemd is relevantie key. Behoud een klant en schud een inactieve wakker door zo nu en dan de aandacht te vragen voor een aanbieding op maat. Stuur herinneringen toe waarin gewezen wordt op het verlopen van een servicecontract, garantie of simpelweg bij het bijna overschrijden van de betalingstermijn. Verras klanten met een felicitatie en een persoonlijk geschenk.
  • Optimaliseer – Mobiel verkeer is groeiende. Denk naast het optimaliseren van de website voor mobiele apparaten ook aan de e-mailcampagnes. Onderzoek toont aan dat ruim 38 procent van de e-mailberichten geopend wordt op bijvoorbeeld een smartphone. Zorg voor een responsive design en pas ook call-to-action momenten aan, aan de afmetingen van het scherm.

Deel dit bericht

10 Reacties

Wouter Blom

hahaha, logisch dat email marketing effectiever is. Als je ddb up to date is en je goed kan segmenteren klopt dat.

Maar hoe kom je aan een ddb die je mag benaderen. Juist officieel mag je alleen eigen contacten mailen. Dus daar is de conversie vrijwel zeker hoger.

meegaan in andermans email kan natuurlijk ook. Maar ook dat kost geld en moeite wil je dit goed doen.

Sociale media is idd de hype (net over) en we leren langzaam weer rekenen en meten….
Het merendeel van first contact en conversie zit nog steeds bij Search (paid and unpaid). Email marketing is meestal onvermijdelijk om de herhaal aankopen te bevorderen door klantcontact.

Aldo

Naar mijn idee is juist de combinatie van search, social, emailmarketing en content die voor meer leads zorgt en een hogere conversie. Ik kan me ook goed vinden in reactie van Wouter Blom, de kwaliteit van je DB is bepalend in het succes.

Remy Bergsma

Goed dat responsive design wordt genoemd! E-mail marketing mag dan wel een fantastisch renderend marketingkanaal zijn, de uitdaging wordt steeds groter/diverser om mensen te bereiken en te activeren.

Het gaat hierbij niet alleen om het responsive verhaal – mensen gebruiken steeds meer apparaten om hun e-mails te lezen. Naast die ontwikkeling worden volle inboxen ook een steeds grotere uitdaging. De e-maildruk wordt steeds groter: steeds meer dagaanbiedingen, social media netwerknotificaties en transactionele e-mails vullen de inbox.

Daartussen opvallen met een goed uitgedachte e-mailcampagne begint langzaamaan de grootste uitdaging te worden voor marketeers, terwijl het responsive design-deel vooral een technische aangelegenheid is.

Jelle van der Bij

Interessant. Ik geloof ook zeker in de kracht van e-mail, hoewel effectiviteit sterk afhankelijk is van wat je er precies mee promoot. Dit onderzoek gaat om leads, maar ook binnen deze categorie zijn er appels en peren. proefrit versus e-mailadres. In het eerste geval zou search wellicht meer kunnen opleveren. Is dit onderzoek ergens openlijk beschikbaar?

Gijs Vroom

@Jelle
Onderzoek van Monetate, wel achter een login, hier: http://pages.monetate.com/eq/?src=M-W-Web&ast=R-EQ.

Dennis Sievers

“Veel effectiever”?

Onderzoeken verschillen nogal van resultaat. Hubspot heeft onderzoek gedaan naar dezelfde onderwerpen en kwam tot de conclusie dat e-mail en social media de beste leadgeneratoren zijn, maar SEO nog altijd de beste conversie-generator.

http://www.adrants.com/2013/05/social-media-email-deliver-lowest.php

Gijs Vroom

@Dennis

We missen eigenlijk ook de echte wetenschappelijke onderzoeken. Het zijn vaak aanbieders die hun eigen business ‘bewijzen’.

Dennis Sievers

@Gijs

Dat is ook zo. En je bent ook nog eens afhankelijk van de verschillende situaties bij de onderzochtte partijen, zoals samenstelling markt/doelgroep, type product/dienst, algemene kwaliteit website, locatie, etc.

Gijs Vroom

Bij deze oproep – we komen graag in contact met wetenschappers die onafhankelijk onderzoek doen naar e-onderwerpen.

Maikel Latour

Helemaal eens met Aldo. Het moet mijn inziens altijd een balans zijn tussen search, socialmedia én e-mailmarketing.

Maar zonder socialmedia en search, geen database. Of je het nu leuk vindt of niet. 😉

Natuurlijk is het aantal verkopen dat je realiseert met je mailinglijst ook sterk afhankelijk van je aanbod en doelgroep.

Groeten,
Maikel Latour

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond