-

De kortingsbon evolueert: social en in-app

Het knippen van kortingsbonnetjes en plakken van zegels lijkt iets van de vorige eeuw. Onterecht zouden we deze vorm van aankooployaliteit in 2015 daarom over het hoofd zien. Hoe mobiel en virtueel we inmiddels ook zijn, kortingen en exclusieve deals zijn nog steeds van grote waarde. De kortingscode evolueert snel mee.

184094Volgens recent onderzoek van de Amerikaanse Universiteit van Massachusetts zijn kortingen of coupons voor maar liefst 85 procent van de ‘generatie Y’ de belangrijkste reden om een merk op Twitter te volgen. Op andere sociale media wordt een zelfde ontwikkeling waargenomen. Facebook- en, in mindere mate, Pinterestgebruikers volgen merken voor een code waarmee ze het totaalbedrag onderaan de streep kunnen drukken.

Dat blijft niet onopgemerkt. Een Amerikaanse blogger besloot daarop honderd populaire retailers via Facebook Messenger te benaderen. Belangrijkste vraag: heeft u ook een kortingscode of digitale voucher voor gratis bezorging voor mij? De overgrote meerderheid reageerde op zijn vraag en bijna een kwart kon hem via de chat een code toesturen. Er waren er zelfs die hem adviseerde nog een dag te wachten met zijn aankoop. Een nieuwe kortingsactie zou weldra van start gaan.

En natuurlijk maakt de kortingscode langzaam een verdere gedaantewisseling door. Fastfoodketen McDonald’s hoopt met vouchers een nieuwe weg in te slaan. Met doelgerichte kortingsacties hoopt het de loyaliteit te vergroten en het verkeer richting restaurants toe te laten nemen. Het financieel geplaagde bedrijf wil de persoonlijke (digitale) uitreiking de omzet stuwen. Een kenner van de markt noemt het een begrijpelijke stap. Zeker wanneer bedrijven afhankelijk zijn van het moment en de impulsaankoop zijn promoties essentieel. Generatie Y zoekt naar authentieke merken, en mobiel is de wijze om deze mensen te bereiken.

‘Maar’, zo voegt hij toe, ‘op coupons en aanbiedingen reageren ze niet noodzakelijk op dezelfde wijze als eerdere generaties. De sleutel tot succes is of mobiele aanbiedingen ook doelgericht zijn. Als de acties slecht zijn uitgevoerd komt McDonald’s als spammer over en ondermijnt het de nieuwe merkpositionering.’

Vooral de geo-locatie – lokalisering op basis van de locatie van de smartphone – moet in die mobiele kortingsstrategie een centrale rol innemen. Daarvoor heeft het Amerikaanse bedrijf in navolging van koffieketen Starbucks vijftig Britse vestigingen uitgerust met draadloze opladers. Het moet bezoekers naar de restaurants lokken en ze vooral langer vasthouden. Een burger of shake is dan uiteraard snel besteld.

Bewust heeft het bedrijf vorige maand niet bekendgemaakt welke specifieke restaurants zijn voorzien van deze geavanaceerde techniek. Gehoopt wordt dat de stroom van bezoekers zo overal langzaam zal toenemen. De leverancier van de techniek heeft al toegezegd gekregen dat andere landen snel moeten worden uitgerust met dezelfde oplossing. De VS, Zweden, Japen en ook Nederland worden genoemd als landen die snel volgen.

mcdonalds-voucher-other-420Die binnenkomst van mobiele telefoons biedt McDonald’s een uitgelezen mogelijkheid om vanuit de app of mobiele website digitale vouchers toe te sturen. Doordat toezending is gebaseerd op real-time data als mobiel surfgedrag, evenementen in de buurt, sociale data of zelfs het weer is de kortingscode zoveel persoonlijker dan we gewend zijn. Drukt de ontvanger op ‘activeer’ dan geeft dat direct een in tijd gelimiteerde mogelijkheid de bon te gebruiken aan de kassa.

Iedere code is voorzien van een uniek kenmerk waardoor het uitreikende bedrijf direct de conversieratio kan meten en de ROI van de campagne in kaart is te brengen. Uiteraard zorgt het sociaal delen van de bon voor de nodige online activatie. Iets waar dus vooral op Twitter en Facebook op wordt gewacht.

De beacons die het bedrijf op een select aantal locaties heeft geïntroduceerd verrijken de verdere mogelijkheden van deze live-marketing. Aanbiedingen op basis van afstand tot het baken, maar ook het in kaart brengen van drukte en verkeer in het restaurant maken realtime afstemming van de marketinginspanningen mogelijk.

Samen met mobiel bestellen, geïntegreerde beloningsprogramma’s, mobiel betalen en de geëvolueerde kortingsacties kan de klantreis naar een volgend niveau worden getild.

Credits foto McDonald’s-app: Mowingo

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond