-

Reisbranche geeft meer geld uit aan mobiel adverteren in zoekmachines

Op de Nederlandse reismarkt wordt een steeds groter deel van het marketingbudget uitgegeven aan aan zoektermen gerelateerde advertenties op mobiele apparaten. In 2014 ging 14 procent op aan deze vorm van marketing op smartphones. Vorig jaar was dat al 20 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte in opdracht van IAB en DDMA.

De uitgaven aan search advertising op smartphones gaan ten koste van die op desktops. In 2014 was het PC-segment nog goed voor 57 procent van het budget, vorig jaar was het 51 procent. Tablets bleven staan op 29 procent.

Paid search travel

De focus op mobiel bij search advertising is logisch, omdat consumenten steeds vaker hun smartphone gebruiken als zij zich oriënteren op een reis. Dat is de fase waarin reisbedrijven zichzelf in de kijker willen en moeten spelen.

Vaker adverteren bij merknaam

Interessant is dat merknamen belangrijker worden. Negentien procent van het budget wordt uitgegeven aan advertenties bij zoekresultaten op basis van een merk, een toename van 4 procent. Op smartphones steeg dit percentage van 14 procent in 2014 naar 22 procent vorig jaar.

Uitgaven paid search travel

Deloitte bekeek ook de meest gebruikte zoekwoorden in de categorieën hoog volume, longtail en branded. Vliegtickets, hotelovernachting en citytrip zijn voorbeelden van zoekwoorden die heel erg vaak worden gebruikt, hoog volume dus. Voorbeelden van longtail zoekwoorden zijn wereldticket, diervriendelijk hotel boeken en NYC citytrip. Het gaat daarbij om een combinatie van termen die eigenlijk nicheproducten zijn. Bij branded zoekwoorden wordt er ook een merknaam gebruikt, zoals KLM vliegticket, NH hotels, TUI citytrips. Volgens Deloitte geven bedrijven vooral geld uit aan specifieke zoektermen, longtails dus.

Veelgebruikte zoekwoorden goedkoper geworden

De kosten voor een eerste positie bij zoekwoorden met een hoog volume (CPC) zijn in 2015 voor reizen gedaald naar het niveau van 2013: 1,40 euro, vergeleken met 1,70 euro in 2014. De daling komt vooral door zoekwoorden die te maken hebben met hotels. De CPC voor vliegtickets is gelijk gebleven.

Voor reizen geldt dat een positie waarvoor de bezoeker moet scrollen in de zoekresultaten niet interessant is. De click-through rates (CTR) nemen vanaf de vierde positie snel af. Voor advertenties op lagere plekken betalen reisorganisaties dan ook veel minder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond