-

Word een Do-It-Yourself marketeer

Wie denkt dat programmeren alleen is voorbehouden aan nerds heeft het mis. De marketeer van morgen moet namelijk meer kunnen dan alleen verstand hebben van marketing. Een trend die je steeds vaker terugziet bij grote bedrijven als Facebook, waarbij marketeers al minimaal over een technische achtergrond moeten beschikken. Start coding of word overbodig, zo lijkt het devies. Een Workshop marketing 4.0.

Weet jij wat er aan de hand is?

Ja: Klopt, marketing en ICT groeien steeds meer naar elkaar toe, het zijn geen aparte disciplines meer.

Nee: Lees de toelichting, je werkgebied als marketeer verandert snel.

Toelichting: Steeds vaker zul je als marketeer zelf de handen uit de mouwen moeten steken of op z’n minst moeten begrijpen wat een specialist – die je aanstuurt – moet doen. Waarom? Omdat er steeds minder tijd zit tussen idee en uitvoering en elk bedrijf op zoek is naar kostenbesparing. Daarnaast is het werkgebied technischer geworden en is het ook handig als je bijvoorbeeld zelf aan SEO-knoppen kunt zitten. Een marketeer die kan programmeren, is dan aantrekkelijker dan eentje die vies is van HTML.

Weet jij wat je te doen staat?

Ja: Nieuwe skills leren, inderdaad. Welke en hoe behandelen we verderop.

Nee: Bedenk welke stappen nodig zijn voor je briljante marketingvondst en voer ze uit. Te weinig kennis? Leer programmeren, stap voor stap.

Toelichting: Jamie Steven (CEO van het Amerikaanse SEO-bureau Moz) zegt het zo: ‘The marketers who know SQL, can write code, leverage APIs, and perform quantative analysis will be the most desirable and productive individuals in our industry’. Maar hoe pak je dat aan? Bedenk een actie en bekijk welke vaardigheden je nodig hebt om die zelf uit te kunnen voeren of op zijn minst goed te briefen. Leer wat je niet weet en wordt zo een technische marketeer.

Benieuwd naar het basispakket?

Ja: Je eigen webtoepassing dan wel app bouwen of aan databasemarketing doen, vereist een aantal vaardigheden. In de toelichting lees je welke.

Nee: Voor een meer hands-on benadering ga je door naar de volgende stappen.

Toelichting: Aan de basis van veel dynamische, databasegestuurde (web)apps liggen PHP en MySQL. Gratis en open source dus extreem populair voor webdevelopment. Combineer je deze basis met vaardigheden als JavaScript, CSS en HTML5 dan ben je spekkoper: je bent in staat om complete (marketing)websites en apps te bouwen en de resultaten ervan te doorgronden. Overigens is er nog wel wat discussie over wat wel, en minder handig is voor marketeers. Lees de reacties en oordeel zelf.

Behoefte aan een concreet voorbeeld?

Ja: In de toelichting een marketingactie die van doel tot evaluatie door de marketeer zelf is uitgevoerd.

Nee: Koop een boek of volg een cursus, en breng je technische vaardigheden up-to-speed.

Toelichting: Als je bedrijf dingen verkoopt, kan je doel zijn dat je meer van een bepaald artikel wilt verkopen. En dus beslis je om eenmalige kopers een mail te sturen. Je moet dan in staat zijn om uit de database de juiste klanten te vissen. Vervolgens heb je copywriting skills en verstand van e-mailmarketing en webanalytics nodig. Wat je niet kunt, hoe spijker je dat bij? Lees verder en leer hoe je met meer technisch verstand een betere marketeer en sparring partner voor techniek wordt.

Leren werken met een database?

Ja: In het zojuist beschreven voorbeeld willen we klanten met een specifiek kenmerk uit een database selecteren. Hiertoe hebben we kennis van SQL (Structured Query Language) nodig. Lees de toelichting om jezelf op weg te helpen.

Nee: Dan heb je met jouw marketingvondst kennelijk geen selectie binnen een dataverzameling nodig. Sla deze stap daarom over.

Toelichting: Op w3schools.com vind je een stap voor stap introductie tot SQL. Wat het is, wat het kan doen en wat je nodig hebt om het te kunnen gebruiken. Vraag, voordat je aan de slag gaat op w3schools.com, aan je webmaster welke scriptingtaal en databaseprogramma jouw bedrijf gebruikt. Zo kun je precies dat leren wat nodig is.

Op zoek naar kennis over conversie en e-mailmarketing?

Ja: Bezoek de sites die worden genoemd in de toelichting, je kunt dan meteen aan de slag met het schrijven van een converterende e-mail.

Nee: Bepaal in de volgende stap of je voldoende kennis hebt om zelf een landingspagina voor je e-mailcampagne te maken.

Toelichting: Op webanalisten.nl vind je alles over (online) optimalisatie en analyse. De site kent onder andere de secties ‘Conversietips’ en ‘Analysetips’. Die laatste komt goed van pas als je straks het succes van je e-mailmarketingcampagne gaat doormeten.

Maar dan moet er eerst nog wel een perfecte e-mail geschreven worden. Hoe je dat doet leer je hier. Download de (Engelstalige) e-mailmarketing handleidingen met best practices, het stappenplan en hoe je een e-mailnieuwsbrief opzet.

Landingspagina nodig voor je e-mailcampagne?

Ja: Dan ga je aan de slag met HTML5 en wellicht CSS. Ook dat leer je online, lees de toelichting maar.

Nee: Ga naar de laatste stap, het meten en analyseren van de resultaten.

Toelichting: Op codecademy.com/tracks/web kun je als beginner in zeven(!) uur tijd leren werken met HTML en CSS. Ongetwijfeld is de praktijk wat weerbarstiger, maar de verleiding om meteen te beginnen is groot. Kijk sowieso goed rond op deze wereldwijd geroemde site, ook voor JavaScript, PHP (in slechts vier uur) en nog veel meer. Klaar met de stoomcursus? Kijk dan hier voor het maken van de perfecte landingspagina.

Hulp nodig bij het meten van resultaat?

Ja: Kijk eens bij de Google Analytics Academy; voor beginners en gevorderden een complete vraagbaak.

Nee: Als je deze kennis al bezit, kun je na analyse van de resultaten je volgende marketingactie nog succesvoller maken.

Toelichting: Op Google vind je een startersgids analytics, best practices van experts en secties om je kennis en vaardigheden op dit gebied te testen. Ook voor dit onderdeel geldt: mis je kennis of ervaring, zoek dan online en gij zult vinden. Zo ben je als marketeer altijd klaar voor de uitdagingen van morgen.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#136).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond