-

Hoe kies je het juiste IoT-platform?

Voordat je kan beginnen met de praktische toepassing van Internet of Things moet je een aantal belangrijke stappen doorlopen. Alleen sensoren en actuatoren met het internet verbinden, is namelijk niet voldoende. Start met de keuze voor een juiste IoT-strategie en platform voor jouw bedrijf.

1. Weet je hoe een IoT-platform jouw bedrijf verder kan helpen?

Ja: Mooi. Met het verbinden van apparaten die eerst niet verbonden waren, kun jij waardevolle data verkrijgen of nieuwe producten bedenken waar de dienst een integraal onderdeel is.

Nee: Momenteel is de belangrijkste meerwaarde van het IoT dat het meer inzicht geeft in eigen bedrijfsprocessen en dienstverlening. Met de juiste sensoren kan je real time zien wat in het bedrijf speelt, dan wel hoe jouw klant producten gebruikt. Men verwacht dat er in 2020 zo’n vijftig miljard apparaten online met elkaar verbonden zijn. Hierdoor zijn de mogelijkheden in theorie eindeloos, maar het ontbreekt in veel gevallen nog aan een goede strategie. Meer hierover in dit artikel.

2. Heb je goed in kaart gebracht welke functionaliteit je nodig hebt?

Ja: Omdat IoT een enorm breed begrip is, denk je goed na waar voor jouw bedrijf of product de meerwaarde zit.

Nee: Het IoT bestaat uit drie zaken: connectiviteit, sensoren en datamanagement. Een bekende toepassing is track & trace van apparaten en spullen. Waarbij via sensoren alle waardes real time gemeten en aangepast kunnen worden. Zoals bij een slimme thermostaat. En er bijvoorbeeld kan worden voorspeld wanneer onderhoud noodzakelijk is of dat een klant extra service of bepaalde producten nodig heeft. Als data en product een echt huwelijk aangaan, kunnen er echter hele nieuwe productfuncties ontstaan.

3. Hoe je uiteindelijk de strategie kiest die bij jouw bedrijf past?

Ja: Zoals bij elke nieuwe technologie mag de invoering nooit een doel op zich zijn. Maar is het een proces waarbij je iedereen betrekt.

Nee: Er zijn drie soort bedrijven die werken met IoT. Een groot deel levert de infrastructuur in de vorm van netwerkservices tot chips en platformen. De tweede groep verrijkt producten met IoT-toepassingen. Een autoverhuurbedrijf dat bijvoorbeeld weet of er nog benzine in de auto zit.

Tenslotte zijn er bedrijven die unieke producten ontwikkelen die niet hadden bestaan zonder IoT. Denk aan wearables die gekoppeld worden aan apps. Lees meer over het ontwikkelen van jouw strategie.

4. Hoe je met jouw product of dienst online moet gaan?

Ja: Uiteindelijk is de basis simpel. Je stopt een sensor in het product en zorgt dat de data uit te lezen is en met het internet verbonden is.

Nee: Connectiviteit van IoT gaat via machine-to-machine communicatie (M2M), vaak geleverd door telecombedrijven. Bijvoorbeeld het LoRa-systeem van KPN voor grote hoeveelheid pakketjes data over lange afstand. Deze vormen zijn nog relatief duur (1 tot 2 euro per product). Het kan goedkoper zijn een eigen LoRaWAN-netwerk op te zetten. Ideaal voor bedrijven die veel sensoren binnen de eigen omgeving willen koppelen. En er komen andere opties op de markt zoals NB-IoT van T-Mobile. Lees ook dit artikel.

5. Dat je goed moet letten op de schaalbaarheid van het platform?

Ja: Goed zo. Elk platform dat je kiest moet makkelijk aan te passen zijn aan een nieuwe situatie, dus upscaling, downscaling en andere aanpassingen.

Nee: Een goede ondernemer is voorbereid op de toekomst, maar weet natuurlijk niet hoe deze eruit ziet. Hou bij het kiezen van het platform dan ook extra rekening met de schaalbaarheid. Wil je later meer diensten aanbieden? Nieuwe apparaten toevoegen of iets aanpassen? De beste manier om deze mogelijkheid te verkrijgen, is als het IoT-platform is gebaseerd op microservices. Een microservices-architectuur maakt up- of downscalen mogelijk zonder veel inspanningen of wijzigingen. Lees hier meer erover.

6. Weet je welke platformen er al beschikbaar zijn?

Ja: Top. Door de jonge technologie moet je er echter wel aan sleutelen. En heeft elk platform zijn eigen voor- en nadelen.

Nee: Kijk goed of een platform alle functionaliteiten die je zoekt ondersteunt en naar de mogelijkheden voor data-analyse. Ook moet integratie met de bestaande bedrijfsapplicaties eenvoudig zijn. De industrie standaard is gebruik te maken van een interface met zogeheten RESTful API’s. Dat is beter dan naar een totaaloplossing te zoeken. Platformen om snel in stappen zijn onder andere de Apple HomeKit, Xively, ThingWorx, Yookr, Carriots en Samsung Artik Cloud. Bekijk een ruimtelijker overzicht.

7. Weet je hoe je om moet gaan met privacy en veiligheid?

Ja: Mooi, hou hier rekening mee als je een platform kiest. Werk je via een Amerikaans systeem, dan komt de data ook op een Amerikaanse server.

Nee: Alle data die wordt gegenereerd moet eigendom blijven van het bedrijf dat de informatie produceert. Het IoT-platform mag de verzamelde data dus niet gebruiken voor andere doeleinden dan het product of de dienst. De enige uitzondering hierop is gebruik voor verbetering van het IoT-platform zelf. Belangrijk: let ook op de bijbehorende voorwaarden, zodat de leverancier de aanwezige gegevens bijvoorbeeld niet zelf mag gaan verkopen. Zorg ook dat alle gebruikte protocollen voor communicatie voldoende beveiligd zijn.

8. Klaar om aan de slag de gaan?

Ja: Super, go for it! En pak het first movers advantage. Want het is slechts een kwestie van tijd tot alles verbonden is.

Nee: Beantwoord deze vragen: is er een mogelijk verdienmodel? Of is er een besparingsmodel? Zo ja, ga dan meteen aan de slag. Begin vooral met kleine toepassingen. Kijk goed naar andere projecten, want veel toepassingen zijn al open source beschikbaar. Denk goed na hoe je de gekoppelde apparaten en informatie en berichten wilt verwerken. Dat vergt wel iets van je ict-infrastructuur. IoT is meer dan alleen het installeren van sensoren: je hebt ook een ‘opgeruimde’ backoffice nodig.

* ) Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond