-

Dime: eerlijke online datahandel

Je moet er gewoon genoegen mee nemen, zo lijkt het. Je digitale voetafdruk wordt aan marketeers doorverkocht, zonder dat je weet wat ze ermee doen. Voor die handel mag je wel wat terugkrijgen, meent Dime.

Alle persoonlijke informatie die je als consument achterlaat op social media en andere online kanalen is immers waardevolle informatie voor bedrijven. Start-up Dime – ‘data is me’– geeft marketeers de mogelijkheid om fairtrade-data te gebruiken, en laat daarbij de consument meedelen in de opbrengst. Ik sprak met Mariska van Bohemen, mede oprichtster van Dime.

Kun je Dime in een tweet omschrijven?

“Eerlijke datahandel waarbij je inzicht in en controle over je persoonsgegevens krijgt én daarmee kunt verdienen.”

Hoe is jullie idee tot stand gekomen?

“Voornamelijk uit frustratie, twee jaar geleden. Wat gebeurt er online met de digitale sporen die we achterlaten? Waarom hebben we zelf geen inzicht in wat bedrijven van ons weten en waarom kunnen wij zelf niet bepalen? En waarom verdien je er geen geld aan? Vanuit die vragen hebben we Dime vormgegeven.”

Wat is de weg die jullie hebben afgelegd tussen idee en onderneming?

“Na veel onderzoek kwamen we erachter dat de behoefte aan beveiliging van persoonlijke gegevens groot is. Toen we zeker waren van de potentie van ons concept zijn we gaan pitchen. We wonnen bij de Prissma Pitch 2013 een klein startkapitaal, goed voor nog meer onderzoek en ontwikkeling.

“Daarnaast – niet onbelangrijk – gingen we in op de juridische kant. Ook hebben we een crowdfundingcampagne gehouden. Inmiddels staat de consumentenpagina live en zijn we heel hard aan het werk om de bedrijfspagina af te ronden.”

Hoe staan marketeers volgens jou tegenover het idee van persoonlijke gegevens aanschaffen met duidelijke toestemming van de consument?

“Consumenten zien marketeers als enorme spammers. Dime kan helpen die reputatie te herstellen. Met ons krijgen marketeers toestemming om gegevens te gebruiken. Consumenten kunnen nu zelf aangeven dat jouw gegevens voor bepaalde doeleinden gebruikt mogen worden. De marketeer betaalt voor de gegevens die hij van jou wil gebruiken, en uiteindelijk verdien je hieraan mee.

“Nu staat er nog vaak in de kleine lettertjes van bijvoorbeeld Facebook: ‘Jouw gegevens worden doorverkocht voor marketingdoeleinden’, maar met Dime wordt informatie verschaffen veel transparanter en bouwen marketeers een goede klantrelatie op.”

Wat maakt het nog meer aantrekkelijk om via Dime online-data te kopen?

“Een andere reden om als marketeer voor Dime te kiezen, is de verandering in de wetgeving binnenkort. Het moet in de toekomst veel inzichtelijker en duidelijker gemaakt worden wat er met je persoonlijke gegevens gaat gebeuren. Wie geregistreerd staat bij Dime wordt op de hoogte gebracht welke data worden verkocht en wanneer.

“Ook kun je zelf aangeven aan wie jouw gegevens mag verkopen. Marketeers die informatie verkrijgen via Dime weten dan dus al zeker dat ze volgens de wet handelen.”

Hoe schaalbaar zijn jullie?

“We richten ons nu alleen op Nederland, dat komt doordat het een vrij ingewikkeld concept is. We ontvangen enthousiaste reacties omdat beveiliging van persoonsgegevens en privacywetgeving een belangrijke rol spelen in de maatschappij tegenwoordig. We willen hier een goede basis opzetten waarbij we kunnen inspelen op privacybehoeftes van consumenten. Uitbreiding wordt zeker niet uitgesloten, maar we beginnen met Nederland.”

Nu ga ik mij bij Dime registreren, hoeveel zou ik daar dan aan kunnen verdienen?

“Je profiel wordt meer waard naarmate je meer deelt. Hoe rijker je profiel, hoe meer marketeers voor je gegevens willen betalen. Een profiel wordt rijk wanneer er wordt geliket, gedeeld, ingecheckt en gepost op diverse sociale kanalen.

“Het gaat niet om ontzettend hoge bedragen, meer om de stap die bedrijven willen gaan zetten naar privacyverantwoord ondernemen. Onze schatting op dit moment is tien euro per maand per consument, gebaseerd op de onderzoeken die wij hebben uitgevoerd bij consumenten en marketeers.”

Wat is de samenstelling van jullie team?

“We zijn met z’n drieën, afgezien van programmeurs die we extern inhuren. Tijdens onze studie Media en Informatie zijn we op het idee van Dime gekomen. De één is meer grafisch ingesteld, de ander meer analytisch, maar de drive die we delen is onze interesse in privacykwesties en ondernemen op de juiste maatschappelijke manier.”

Hoe zou jij anderen adviseren een onderneming te starten?

“Zorg dat je betrouwbaar en tastbaar onderzoek doet naar je concept, dan kun je ook echt geloven in je idee. Verder zijn doorzettingsvermogen en ambitie onmisbare eigenschappen van een startende ondernemer. Blijf inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen en zet je start-up altijd op nummer één.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.

 

 

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Robbert van Vlijmen

“Hoe is jullie idee tot stand gekomen?” >> https://datacoup.com/
Leukere naam zou zijn: Databaas.

Eric

Google bied je in ruil voor je data een hoop zeer effectieve middelen. In hoeverre maakt een paar euro voor je gegevens dan uit vraag ik mij af die je bij ‘Dime’ kan verwachten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond