Deel dit artikel
-

Reis door Silicon Valley (3)

Ondernemen in de Valley, we hebben er veel van gezien. Het is ons duidelijk geworden dat netwerken van levensbelang zijn om hier te slagen. Ook is het ons deze week helder geworden dat een vestiging opzetten in Silicon Valley geen optie is. Je moet je hoofdkantoor hier hebben, een stevige investeerder en er helemaal voor gaan.

Dit is deel 3 van het verslag van de studiereis van Fast 50 naar Silicon Valley. Door Maartje van Oeveren

Het is echt alles of niets. Vandaag kwamen de deelnemers van de reis bijeen om met lokale potentiële investeerders, partners en adviseurs te praten tijdens een door het Netherlands Business Support Office en Handelsroute opgezette breakfast meeting en matchmaking event. De animo voor onze Fast 50 bedrijven was groot: er kwamen een stuk of vijftig geïnteresseerden op af.

Chris Gill is directeur van de Silicon Valley Association for Startup Entrepeneurs en heeft zelf zo’n acht ondernemingen opgezet. Hij geeft tips over de do’s en dont’s voor het opstarten van een bedrijf in de Valley. Hij heeft verschillende startups de mist in zien gaan en vertelt ons waar het meestal misgaat. Ten eerste is het inzetten van ‘shortcuts’, zoals consultants, distributeurs en ‘commision only reps’ een veelgemaakte fout. Je zal er toch echt zelf met een sterk team moeten gaan zitten.

Budget-benadering

De tweede valkuil is de Budget-benadering. Men stuurt een ontwikkelaar voor 6 maanden naar de Valley en verwacht dan dat hij gaat verkopen. Dat werkt dus niet. Een bestaand product of service proberen te verkopen in een nieuwe markt, zonder deze markt onderzocht te hebben, leidt vaak ook tot miserabele resultaten. Chris Gill ziet dit vaak gebeuren bij Aziatische partijen. En tot slot: het aannemen van niet betrokken lokaal personeel kan desastreus zijn.

Onder leiding van Wim Hulsink, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, houden de Nederlanders vervolgens om de beurt een elevator pitch van 90 seconden om hun potentiële nieuwe partners, relaties en investeerders te overtuigen van hun product. Nu wordt het echt serieus.

De investeerders in de zaal zijn benieuwd naar de omzet en afzetmarkten van de producten. Vervolgens verdwijnen de Fast 50 CEO’s in kamertjes om met geïnteresseerden te praten. Uiteindelijk komen er serieuze afspraken en ideeën uit. Een aantal CEO’s zal begin 2008 terugkeren om verdere gesprekken te voeren. NBSO ondersteunt ze dan door het maken van een marketscan en ze in contact te brengen met de voor hen interessante investeerders. Hier is alles mogelijk, dus wellicht heeft de Valley er in 2008 13 nieuwe bedrijven bij!

Lees ook:

Deel 2 van het verslag van de studiereis naar Silicon Valley
Deel 1 van het verslag van de studiereis naar Silicon Valley

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond