Deel dit artikel
-

Dance-industrie leeft op door digitale transformatie

De omzet van de wereldwijde dance-industrie stijgt in 2016 tot boven de 7 miljard euro, grotendeels door digitale activiteiten. Dat voorspelt adviesbureau EVAR naar aanleiding van het deze week gehouden Amsterdam Dance Event. Het dance-event duurt vijf dagen en telt dit jaar driehonderd feesten en negentig locaties.

De afgelopen jaren zijn de inkomsten uit de dance-industrie al flink toegenomen, van 4 miljard in 2012 tot 6 miljard in 2015. Twee derde van de omzet komt uit evenementen, de overige inkomsten zijn afkomstig van onder meer online streaming en muziekverkoop.

Volgens berekeningen van adviesbureau EVAR en muziekrechtenorganisatie Buma/Stemra ging in 2011 ruim 586 miljoen euro om in de Nederlandse sector in 2014 is dit inmiddels meer dan 610 miljoen euro. Jaarlijks worden meer dan 200 evenementen en festivals georganiseerd waar 2,7 miljoen bezoekers op afkomen. Inmiddels is de industrie goed voor één op de veertien banen in de creatieve industrie. De exportwaarde van de Nederlandse dancesector is met 50 procent gestegen en zal voor 2015 uitkomen op 200 miljoen euro. Alleen al tijdens het ADE worden 365.000 bezoekers uit binnen- en buitenland verwacht.

Het miljardensucces is voor een groot deel te danken aan de digitale transformatie die de dance-industrie heeft ondergaan, zegt Denis Doeland van Denis Doeland Management Consultancy en Advies. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538, Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music. Volgens de digitaal strateeg weet de dancescene als geen ander online fans aan zich te binden.

De keiharde euro’s komen vooral via events binnen, maar dat was niet mogelijk geweest als deejays online geen netwerken met miljoenen fans zouden hebben opgebouwd. De hele muziekindustrie is op zijn kop gezet door de digitalisering en dance-organisaties nemen daarin nu het voortouw.

De dance-industrie loopt op digitaal gebied ver voor op andere sectoren, aldus Doeland. ‘Sport- en mediamerken zijn op de goede weg, maar in andere sectoren is er nog veel werk aan de winkel. Digitalisering is niet iets voor alleen de marketing- of salesafdeling, zoals je nu nog vaak ziet. Het hele businessmodel moet omgegooid worden en daarvoor zijn organisatiebrede veranderingen vereist. De dance-industrie laat zien hoe dat moet.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond