Deel dit artikel
-

GfK: Complexe producten niet geschikt voor smartphone

Complexe producten, zoals autoverzekeringen, zijn per definitie niet geschikt om via een smartphone af te sluiten. Dat zei consultant Marcel Buskermolen van GfK gisteren op het congres Friends of Search in Amsterdam.

GfK heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de zogenoemde purchase journey van consumenten. Daarbij stonden autoverzekeringen centraal. De smartphone en tablet spelen wel een rol bij de oriëntatie, maar dat geldt eigenlijk voor alle kanalen.

Het bureau ziet dat consumenten die een nieuwe autoverzekering willen afsluiten voornamelijk twee zoektermen intikken: autoverzekering en vergelijkers. Buskermolen: “Verzekeraars hebben hun SEO tegenwoordig veel beter voor elkaar dan vroeger. Door zoektermen als ‘vergelijking’ of ‘vergelijker’ in te kopen, weten ze consumenten vaak meteen al naar hun eigen site te delegeren, om de vergelijkers heen.”

Zware gebruikers ondernemen zeker 37 zoekacties voordat ze bij een specifieke autoverzekeraar uitkomen, aldus GfK.

Over het algemeen oriënteren consumenten zich veel beter dan pakweg twee jaar geleden. Apps spelen momenteel nauwelijks een rol bij de keuze van een autoverzekering. “Het grote bezwaar is het te kleine scherm in verhouding tot de hoeveelheid informatie.”

GfK wil ook de purchase journey van mobiele abonnementen, zorgverzekeringen en vakanties in kaart gaan brengen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond