-

Nederlanders hebben minste vertrouwen in sociale media

Traditionele media worden door Nederlanders nog het meest vertrouwd. De overheid scoort beduidend minder. Maar helemaal onderaan, net na banken en financiële instellingen, eindigt sociale media.

Dat blijkt uit de Vertrouwensindex 2015 van Newcom Research & Consultancy, een tweejaarlijks onderzoek naar media en vertrouwen onder een representatieve steekproef van 700 Nederlanders van achttien jaar en ouder.

Vertrouwen in media neemt af

Wat blijkt? Het vertrouwen in media neemt sterk af. Radio (65 procent), kranten (64 procent) en televisie (61 procent) kunnen op het vertrouwen van minstens zes van de tien Nederlanders rekenen. Overheidsinstellingen (46 procent), de Nederlandse regering (39 procent) en het Nederlandse parlement (38 procent) volgen in de middenmoot. En als laatste volgt sociale media. Slechts 21 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in deze media.

Vijf jaar geleden zag de verdeling er ongeveer hetzelfde uit. Maar dan met sterk hogere vertrouwenscijfers. Zo daalde het vertrouwen in zowel radio en kranten als tv en sociale media met maar liefst 15 tot 20 procent. Het vertrouwen in de politiek neemt daarentegen iets toe, na een dip in 2013.

plaatje Newcom

Rapportcijfers niet hoger dan 6,9

Traditionele nieuwsbronnen worden het meest vertrouwd. Alhoewel geen van de media een rapportcijfer in vertrouwen boven de 6,9 krijgt, gaan de landelijke omroep en radio met dit cijfer aan kop. Ook regionale bronnen doen het echter goed. Zo scoort de regionale krant een 6,7 en de regionale omroep een 6,6.

En sociale media? Die ontvangen als rapportcijfer een 4,8 voor vertrouwen. De platforms zouden oppervlakkig en minder volledig en betrouwbaar zijn. Tegelijkertijd ligt juist de kracht van sociale media in oppervlakkigheid, evenals vernieuwing en actualiteit. De traditionele media doen het vooral goed vanwege vertrouwdheid en kwaliteit.

plaatje Newcom2

Een derde van Nederland heeft vertrouwen in alle media

Het meeste vertrouwen in sociale media zit in het segment ‘Positivo’s’. Dit segment (30 procent van de Nederlanders) heeft bovengemiddeld vertrouwen in alle media. Nog eens een derde van Nederland is meer behoudend en vertrouwt vooral op de traditionele media.

Daarnaast is er een grote groep ‘Sceptici’ die benedengemiddeld vertrouwen heeft in zowel traditionele als digitale media. Een deel van deze groep is sterk conservatief (9 procent van alle Nederlanders en hoog opgeleid): sociale media zijn een no go area.

Een aparte groep in Nederland is het segment ‘Informatiezoekers’. Ze vertrouwen alle media benedengemiddeld, maar vertrouwen meer op internet en sociale media dan op de traditionele media. Deze groep (7 procent van Nederland), met een groot deel tot 45 jaar, zijn mogelijk voorlopers binnen de evolutie van de nieuwsconsument.

plaatje Newcom3

Meer highlights:
  • Vrouwen hebben meer vertrouwen in NU.nl, NOS.nl, Nieuws.nl, Google nieuws, Volkskrant.nl en RTLnieuws.nl.
  • Ouderen hebben meer vertrouwen in alle onderzochte nieuwssites.
  • 45- tot 64-jarigen hebben meer vertrouwen in nieuwssites, behalve AD.nl en RTLnieuws.nl.
  • Lager opgeleiden hebben meer vertrouwen in Google nieuws en Telegraaf.nl.

Het volledige rapport van de Vertrouwensindex 2015 van Newcom Research & Consultancy is hier gratis aan te vragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond