-

Bundeling van DXP-mogelijkheden: stel je digitale belevingsbeheer van de toekomst samen

De manier waarop merken, bedrijven en organisaties zich met hun klanten bezighouden blijft in het digitale tijdperk sterk veranderen. Een CMS- of WEM-systeem is niet langer toereikend om aan de klantbehoeften te blijven voldoen. Steeds meer en steeds vaker doet een DXP-systeem daarom zijn intrede. Maar hoe stel je een DXP samen zonder al gedane investeringen in IT teniet te doen? 

Het aantal kanalen dat interactie met klanten mogelijk maakt, neemt continu toe. Daarbij komt dat content origineel, relevant en consistent moet zijn om je te onderscheiden van de concurrent. Dat betekent niet alleen meer interacties, maar ook complexere systemen om de digitale ervaringen over diverse kanalen soepel te laten verlopen. Nieuwe technologie is daarom nodig om deze ontwikkeling bij te houden en de ideale klantervaringen te garanderen. Een Digital Experience Platform (DXP) maakt dit mogelijk: met deze geïntegreerde techniek kun je marketingtechnologie combineren en op die manier consistente maar kanaalspecifieke ervaringen creëren voor je klanten. Wil je eerst wat meer weten over DXP? Lees dan bijvoorbeeld dit artikel.

DXP: hoe werkt het in je voordeel?

Om een DXP-systeem zo efficiënt mogelijk te maken, wil je dat het aansluit bij je organisatie en je eigen klant- en kanaalspecifieke infrastructuur. Het mooie van een DXP is dat het aan je huidige IT-systemen gekoppeld kan worden. Je voegt dus de gewenste toepassingen toe en hoeft bestaande tools niet weg te gooien. Zo creëer je extra waarde met gebruik van de systemen waarover je al beschikt. Nieuwe toepassingen zijn zo breed als je maar kunt bedenken en variëren van centraal contentmanagement en sterkere omnichannel-ervaringen tot conversieoptimalisatie en data-analyse. Door dit alles modulair toe te voegen aan bestaande systemen, speel je exact in op de actuele behoefte van je organisatie én kun je al inspelen op behoeften die in de toekomst nog gaan ontstaan.

Contentbeheer en -management vanuit een centraal punt

Een van de grootste voordelen van een DXP is het gemak waarmee content gecentraliseerd wordt. Vaak zie je in bedrijven verschillende contentteams en -silo’s, waardoor het delen van content onnodig ingewikkeld is. Met een single-access point kan iedereen de juiste versie van bepaalde content vinden. Tegelijkertijd stimuleer je een gelijke gebruikservaring voor je klanten, ongeacht het kanaal.

Je bereikt dit bijvoorbeeld met een multisource-verbinding, waarbij ook externe inhoud of gegevensbronnen gebruikt kunnen worden. Of je kunt je oorspronkelijke e-commerce-oplossing aan je DXP koppelen en die vanaf dat moment aanvullen met nieuwe e-commerce-inhoud. Zo behoud je de sterke content die je al had en bouw je verder aan nieuwe content. Je kunt bijvoorbeeld ook je huidige systemen voor afbeeldingen, tags en metadata blijven gebruiken, maar het makkelijker maken om ze te beheren.

Het creëren van markt-, taal- en kanaalbrede ervaringen

Om content te creëren en te bewerken, hebben contenteditors de juiste tools nodig. Ook die zijn in een DXP gemakkelijk te integreren. Met een visuele editor hebben contentmakers bijvoorbeeld volledige redactionele controle over headless-ervaringen. Een andere mogelijkheid van een DXP is het automatiseren van vertaalprocessen. Maak gebruik van toonaangevende vertaaldiensten die het werk voor je doen. Dat is handig als je content in verschillende landen en verschillende contexten worden getoond. Je hoeft maar één pagina aan te passen, waarna de content in elk land en op elk device automatisch wordt bijgewerkt.

Optimaliseer de klantervaring voor klantconversie

Wat maakt dat bezoekers van bijvoorbeeld je website ook daadwerkelijk een klant van je organisatie of merk worden? Daar kom je achter door gebruikersgedrag te volgen op elk touchpoint en een overzicht van het gedrag van je klant te maken. Met een geavanceerde personalisatie-extensie kun je complexe en gerichte targeting uitvoeren, zonder de prestaties van je website al te veel te beïnvloeden. Je website en content blijven van hoogwaardige kwaliteit en spreken ook nog eens elke individuele klant aan. Andere toepassingen zoals een siteverbetering-integratie of een koppeling voor marketingautomation helpen je SEO en webanalyse te verbeteren en tegelijkertijd de marketing, verkoop en service verder te automatiseren.

Om je huidige systeem aan te laten sluiten bij je behoeften, kun je met een DXP dus modulair aan de slag. Bekijk daarom goed wat je nog extra kunt gebruiken en vul het geheel aan met handige tools en toepassingen, maar niet meer dan dat.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond