-

[Podcast] Doorzetters met Britt Messing: hoe ze een TikTok-idee omvormde tot een miljoenenbedrijf

Op vrijdagavond stond Britt Messing (27) met haar collega’s aan de bar. De sfeer was informeel, vriendschappelijk: “We waren één grote gezellige vriendengroep,” zegt ze. Maar op maandagochtend moest ze als leidinggevende iemand serieus aanspreken.

“Dat werkte niet”, vertelt ze: “die overgang van vriendin naar baas was verwarrend voor iedereen, inclusief mezelf”. Het was een cruciaal moment in haar prille carrière. In nog geen vier jaar tijd bouwde Messing samen met haar beste vriendin Tess Scholte het influencermarketingbureau For You Agency op. Gestart in coronatijd als een spontaan TikTok-project telt het bureau inmiddels dertig medewerkers, een indrukwekkende klantenlijst met namen als Philips, Rituals en Unox, én een serieuze omzet.

Maar snelle groei kent ook groeipijn. En voor Messing kwam die in de vorm van leiderschap: hoe geef je leiding aan een jong team, terwijl je zelf nauwelijks werkervaring hebt?

Een coronakindje met potentie

Messing studeerde marketingcommunicatie en werkte nog maar net bij een PR-bureau toen de coronapandemie uitbrak. “We verveelden ons rot”, blikt ze terug. Haar vriendin Tess begon met TikTok-filmpjes en kreeg onverwacht veel volgers. Britt zag kansen: “Ik vroeg haar om een video te maken met een product van een klant. Dat sloeg zó aan, dat het merk direct meer wilde”.

Wat volgde was een nachtelijk brainstormmoment, een snel gemaakt logo in Canva, en een KvK-inschrijving. For You Agency was geboren: “We zeiden tegen elkaar: dan gaan we influencers managen en campagnes regelen. Geen idee wat we deden, maar we zijn gewoon begonnen”. Binnen een jaar groeide het duo uit naar een team van veertien. Vandaag de dag telt het bedrijf meer dan dertig medewerkers en beheert het zowel talent (zoals Roxy Dekker) als campagnes voor grote merken. Daarnaast verzorgt het contentproductie voor bedrijven als Unox.

Leidinggeven na een half jaar werkervaring

De groei was snel, maar het bouwen van een gezonde bedrijfscultuur bleek een grotere uitdaging dan Messing had verwacht: “Ik was 25 en wilde ook nog ‘leuk en gezellig’ zijn. Maar dat werkte niet. Na de vrijdagmiddagborrel verwachten mensen niet dat jij op maandag streng of zakelijk bent”. Ze maakte de klassieke fout van jonge leiders: te veel willen pleasen: “Ik dacht: we zijn allemaal ongeveer even oud, het is toch gezellig zo?”. Maar in de praktijk ondermijnde dat haar autoriteit: “Als je op maandag serieus moet zijn, snappen mensen dat niet meer”.

Het besef kwam met frictie en frustratie: “Ik voelde dat ik het niet goed deed. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook niet voor mezelf. En dat knaagt”. Inmiddels is de structuur aangepast, zijn rollen duidelijker, en is er een externe CEO aangetrokken om het management te versterken: “Dat geeft ruimte. Ik kan me nu richten op strategie, groei en creativiteit – waar ik goed in ben”.

‘Influencen’ is een vak

For You Agency is inmiddels een full-service influencermarketingbureau, gespecialiseerd in drie pijlers: talentmanagement, campagneontwikkeling en contentcreatie: “We begeleiden creators strategisch, onderhandelen deals, en zorgen dat alles voldoet aan de reclamecode”, zegt Messing. Het team is jong (gemiddelde leeftijd 26) en intensief betrokken bij social trends. “Wat vorige week werkte, is deze week alweer cringe”, lacht ze.

De invloed van platforms als TikTok is volgens haar enorm: “Je kunt met één goed getimede post een hele winkelstraat vullen. Maar als merk moet je wel oprecht zijn. Consumenten prikken zó door fake heen”. Toch werkt het vakgebied grotendeels op intuïtie: “Natuurlijk hebben we data. Maar uiteindelijk baseer ik veel keuzes op gevoel. Of ik geloof dat iemand echt iets gaat betekenen”.

Grenzen bewaken

Met de groei kwamen ook ethische vragen: “We zeggen regelmatig ‘nee’ tegen klanten. We doen geen campagnes voor gokken, oliemaatschappijen of dubieuze crypto”, vertelt Messing. En niet iedere creator is welkom: “We zoeken mensen die echt iets te vertellen hebben. Geen kinderen die gepusht worden door ouders”.

Ze ziet het als haar verantwoordelijkheid om de nieuwe generatie creators te begeleiden, ook in mentale weerbaarheid: “Haatreacties zijn aan de orde van de dag. Sommige van onze talenten zetten de comments helemaal uit”. In haar eigen leiderschap groeide ze ook: “Ik vind managen nog steeds niet het leukste”, zegt ze eerlijk, “maar ik leer. En ik probeer mensen om me heen te verzamelen die me aanvullen”.

Groeien naar LA

De toekomst? Die ligt deels in het buitenland. Het team is begonnen met een Europese roadshow en gaf onlangs een eerste presentatie in Kopenhagen. Londen, Parijs en Barcelona volgen: “Uiteindelijk willen we een kantoor in Los Angeles. Ja, dat is de droom”. Maar niet tegen elke prijs: “We bouwen aan iets blijvends. Niet voor de snelle exit. Zolang ik het leuk vind, ga ik door”.

Drie lessen van Britt Messing:

  • Begin voordat je er klaar voor bent – “Er is geen perfect moment. Start gewoon, je leert gaandeweg.”
  • Vraag om hulp – “Ik heb zoveel gehad aan mensen die even met me meedachten. Wees niet bang om advies te vragen.”
  • Investeer in je ‘personal brand’ – “Onze eerste grote klant kwam via een TikTok van mij. Je online zichtbaarheid is je visitekaartje.”

Het contrast tussen vrijdag en maandag is nog steeds groot, maar nu weet Britt Messing wanneer ze moet kiezen voor gezelligheid en wanneer voor leiderschap.

Bekijk het interview op YouTube, luister via Spotify, via Apple Podcast, of scan de QR-code.

Over de auteur: Ruud Hendriks is oprichter van de Doorzetters-podcast.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond