-

Discovery-marketing wordt steeds belangrijker blijkt uit cijfers en trends

Hoe meer online aanbod, hoe belangrijker het wordt om boven in de funnel de aandacht te grijpen. Discovery-marketing wordt om die reden steeds belangrijker. Dat blijkt uit groeicijfers en uit trends als live-stream shopping, social commerce en influencer-marketing.

Door de versnelde groei van e-commerce over de afgelopen 20 maanden zijn online shoppingervaringen steeds belangrijker geworden en is discovery-marketing meegegroeid. Maar wat gaat er gebeuren in 2022? Blijft discovery-marketing – waarmee online shoppers nieuwe producten ontdekken – relevant? Blijft e-commerce groeien? En welke discovery-marketingtrends kunnen merken benutten om concurrenten voor te blijven?

Zet de trend zich door in 2022?

Volgens een rapport van McKinsey zullen consumenten de digitale winkelgewoonten die ze de afgelopen jaren hebben aangenomen in 2022 voortzetten: jaar na jaar zal e-commerce naar verwachting met ongeveer 30% groeien.

In Publicis Sapient’s Guide to Next (2022) wordt gesteld dat de belangrijkste reden voor shoppers om een ​​fysieke winkel te bezoeken, is om “te ontdekken wat hun opties zijn”. Maar slechts 56% van de consumenten is tevreden met “online ideeën opdoen of productinspiratie opdoen”. Dit suggereert dat er nog veel ruimte is voor het verbeteren van hoe shoppers online producten ontdekken.

Hiernaast is het ook voor  retailers moeilijker en duurder geworden om hun papieren catalogi uit te brengen door het  aanhoudende wereldwijde papiertekort, Met andere woorden: de offline kanalen staan hierdoor extra onder druk. Marketingstrategieën voor productontdekking (discovery-marketing) blijven een enorme kans voor merken en retailers om concurrerend te zijn en de beste merkervaring te leveren.

Klanten je producten laten ontdekken

Hoe hebben shoppers de afgelopen jaren producten gevonden die ze willen kopen? Of zouden we ons moeten afvragen: hoe vinden producten een klant? Van mode tot de dagelijkse boodschappen en van meubilair tot speelgoed: online shoppers vinden het nu eenmaal leuk om producten te ontdekken en inspiratie op te doen.

In plaats van ‘zoeken en vinden’ — zoals de winkelervaring op veel e-commerce sites nog is — worden consumenten verrast door iets nieuws waar ze niet direct naar op zoek zijn. Er zijn talloze kanalen en contactpunten voor consumenten om online productideeën op te doen en geïnspireerd te raken om een ​​aankoop te doen. Er zijn drie hoofdtrends waar we in 2022 nog meer groei van kunnen verwachten.

1. Live-stream shopping

Hier is onder andere Amazon mee begonnen in juli 2020: merken live shopping-afleveringen uitzenden. Dankzij het TellSell-achtige gevoel van een liveshow kunnen shoppers rechtstreeks uit de video kopen en wordt een naadloze winkelervaring geboden met kortere bedenktijd, grotere klantbetrokkenheid en hogere verkopen. De markt voor livestreams zal naar verwachting eind dit jaar $11 miljard bedragen en tegen 2023 $25 miljard volgens Coresight Research, zo meldt onder andere Forbes.

2. Social commerce

Statista voorspelt dat de omzet gegenereerd door social commerce in 2028 $3,37 miljard zal bedragen, met een verwachte samengestelde jaarlijkse groei van 28,4%.

Shoppers kunnen door hun social feed scrollen met shoppable product tags.

Merken en retailers kunnen hun winkels op Facebook of Instagram plaatsen, en Pinterest laat content taggen door middel van shoppable pins, terwijl TikTok-creators een shopping tag aan hun profiel kunnen toevoegen: kopers kunnen de content die op sociale mediakanalen wordt gedeeld met één click kopen.

Influencer marketing

Influencer-marketing kan op bijna elke niche worden toegepast, maar het is bijzonder effectief gebleken in de athleisure-markt, en het belang zal dit jaar naar verwachting verder groeien. Gymshark maakte bijvoorbeeld gebruik van influencer-marketing om een ​​bedrijf met een waarde van $500 miljoen te worden.

De kracht van influencer-marketing komt voort uit het hoge vertrouwen dat een influencer kan opbouwen bij haar volgers en het feit dat ze producten kan aanbevelen op basis van wederzijdse interesses en overtuigingen.

Wat maakt iets tot een goede discovery-marketingervaring?

Een omnichannelaanpak past goed in de trend om het gemakkelijk te maken voor shoppers om producten te ontdekken. Je ziet steeds meer dat merken via diverse kanalen shoppable content aanbieden, zoals op sociale media, maar ook hun eigen website. Over deze trend hebben we hier al eerder geschreven, namelijk het gebruik van content in de online winkel om een ​​ervaring te bieden aan browsende shoppers. De drie belangrijkste punten die we naar voren brachten waren:

  • Een gemakkelijk te consumeren verhalende ervaring;
  • Combineer verschillende soorten media in één beleving;
  • Shoppers kunnen direct vanuit de ervaring kopen.

We zien discovery-marketing als een evolutie van content: een alternatieve manier om online te winkelen, gericht op mensen die ‘even rondkijken’. Je zou dus kunnen zeggen dat discovery-marketing de evolutie is van content-marketing.

Toonaangevende merken integreren content in de winkelervaring van de klant als een naadloze ervaring in plaats van als een apart ‘online billboard’. Van de startpagina van een online winkel tot hun sociale media-feed: shoppers zoeken naar een naadloze ervaring bij het browsen door content. Op deze manier kan de door het merk gecureerde content de klant inspireren of helpen ontdekken, terwijl een aankoop slechts één klik verwijderd is.

De online catalogus van Mark & ​​Graham biedt shoppers een samengestelde collectie cadeaus voor verschillende smaken en interesses, waardoor het kopen van cadeaus gemakkelijk en probleemloos wordt.

Discovery-marketing nog relevanter in 2022

Discovery-marketing zet het ‘traditionele’ e-commercemodel op zijn kop: in plaats dat mensen online naar producten zoeken, vinden de producten een klant.

Shoppers die nog niet nadenken over de aankoop van een artikel, of die inspiratie nodig hebben, worden met discovery-marketing begeleid, bijvoorbeeld met rich media, shoppable content, herkenbare influencer-posts, of samengestelde productcollecties. Shoppers ontdekken top-of-the-funnel nieuwe producten, iets waar een webshop alleen vaak moeite mee heeft.

Dit is de reden waarom discovery-marketing in 2022 en daarna een essentieel onderdeel is voor het uitvoeren van een succesvolle marketingstrategie. En als het goed genoeg wordt uitgevoerd, kunnen merken meer views, volgers, shares en uiteindelijk hogere conversie realiseren.

Over de auteur: Waldi Weisz Blanchetta is Marketingmanager bij Publitas.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond