-

Aandacht Pervorm verschuift door nieuwe datavraagstukken

Pervorm en Candid Group hebben aangekondigd officieel te gaan samenwerken. Behalve dat het digitale marketingbedrijf en het netwerk van onder meer mediabureaus elkaars diensten aanbieden, spreken beide ook van een strategisch verband. Giuseppe Salvaggio ziet als mede-oprichter van Pervorm een nieuwe behoefte in de markt.

Zowel Candid Group als Pervorm hebben een zelfde doel, verklaart Salvaggio de samenwerking. Namelijk om de afstand tussen merken en consumenten zo veel mogelijk te verkleinen. Waar het netwerk van onder meer de bureaus M2Media en Stroom dat doet met media-inzet, heeft Pervorm zich vanuit onder andere social en display advertising weten te specialiseren in datamanagement en het inrichten van dataplatformen.

‘Adverteerders nemen controle’

Door samen op te trekken kunnen de twee elkaars expertise en tooling gebruiken. “We beschikken dus over een breder aanbod zonder ons eigen specialisme of focus te verliezen.” De samenwerking is in zoverre strategisch dat er voor de backoffice en administratie gebruik wordt gemaakt van Candid Groups middelen. Daarnaast is het bureaunetwerk IAPP gecertificeerd, een verklaring over hoe er wordt omgegaan met data en privacy. “In het AVG-tijdperk is transparantie over datagebruik een wettelijke vereiste. De transparantie naar gebruikers is niet onderhandelbaar en moeten dataverzamelaars faciliteren.” De IAPP-garantie zegt iets over de afhandeling van de media-inkoop en helpt Pervorm dus bij de marktbenadering.

Met de stap die Pervorm hiermee zet hoopt het bedrijf in te spelen op de veranderende markt. Adverteerders halen steeds meer kennis, kunde en controle in huis, ziet Salvaggio. “Die ontwikkeling willen we versnellen. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat daar de grootste winst ligt voor het verbeteren van de marketing en communicatie.” Omdat er inmiddels veel gebruiksvriendelijke tooling beschikbaar is, is dat wat hem betreft ook heel goed mogelijk. “Door de samenwerking kunnen we ons meer richten op de ontwikkeling van marketing automatisering en het adviseren over het in huis halen van de benodigde digitale kennis.”

‘Nieuwe vraagstukken’

Veel bedrijven hebben de benodigde technieken inmiddels wel in huis namelijk, bijvoorbeeld in de vorm van een data management platform. Maar er vervolgens het maximale uithalen is nog een tweede. “Dat datagebruik belangrijk is, hoeven we niet meer te vertellen. Maar hoe de data te gebruiken is wel een hot topic. En niet alleen door de AVG overigens. Iedereen stoeit nog met het cross channel meten, de mate van personalisatie die mogelijk is en welke personalisatie meerwaarde oplevert.”

Om tot een antwoord te komen is de koppeling tussen CRM en marketingtechnologie gelukkig steeds beter op orde, merkt Salvaggio. “Maar omdat die werelden bij elkaar komen, zullen ook de afdelingen binnen organisaties steeds meer met elkaar moeten samenwerken. De vraagstukken die door data worden gedreven gaan daarom draaien om de inrichting van bedrijven en het gebruik van data door de organisatie heen.” Alles wat marketing extern communiceert, levert weer een stroom aan inzichten op. Die kunnen vervolgens worden gedeeld met productontwikkelaars of teams die gaan over het voorraadbeheer of de supply chain bijvoorbeeld. “Dat vraagt om een andere manier van werken. Een werkwijze waarin afdelingen met elkaar in verbinding staan en waarin creatief gebruik van de inzichten je onderscheidt van anderen.”

Salvaggio: “Ik ben ervan overtuigd dat consumenten beloond gaan worden om wat ze met bedrijven delen. Die inzichten zijn de olie van deze eeuw en de gebruikers de oliebronnen. We streven er dus naar klanten zo goed mogelijk marketing te laten bedrijven. Anders raken ze de gebruikers en dus ook hun data kwijt.”

Dit bericht is 7 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond