-

Advanced tv inzetten in voor betere merkprestaties

Advanced tv kan campagnes naar een hoger niveau tillen. Hoe werkt advanced tv en wat maak het zo interessant voor merken?

Gaat er bij de term advanced tv niet direct een belletje rinkelen? Dan ben je niet de enige. Uit een peiling die we in 2019 onder merken en bureaus uitvoerden bleek meer dan de helft van de respondenten geen duidelijk idee te hebben van de techniek en de mogelijkheden.

Slechts 13 procent van de beslissers bij merken en bureaus gaf tijdens het onderzoek aan wel vertrouwd te zijn met het advanced tv-landschap. Dat lage percentage kwam voor ons niet als een grote verassing. Men heeft vaak wel van de voordelen gehoord, maar op een strategische manier met advanced tv aan de slag gaan voelt nog als een brug te ver. Even afwachten wat de rest doet, lijkt de algemene houding. Dat is een misvatting, want juist in dit relatief vroege stadium kan advanced tv merken meerwaarde bieden. 

Advanced tv uitgelegd

Advanced tv wordt vaak als volgt uitgelegd: het geeft je de mogelijkheid om een videoadvertentie aan een specifiek huishouden te tonen, in plaats van aan alle huishoudens gelijktijdig (zoals we van lineaire tv gewend zijn). Advanced tv is eigenlijk de verzamelnaam voor alle televisiecontent buiten lineaire tv om. Het omvat Over-The-Top tv, Connected tv, Adressable/programmatic tv, en datagedreven lineaire tv. Onderstaande cheat sheet geeft extra verduidelijking.

 

Kijkers kunnen advanced tv op meerdere apparaten bekijken: tv, pc, mobiel, playstation en meer. Data speelt hierin een hoofdrol. Merken combineren first party data – zoals leeftijd of adressen die ze via een CRM hebben verkregen – met third party data, om zo tot verschillende kijkersprofielen te komen. Vervolgens kunnen zij gepersonaliseerde advertenties tonen die aansluiten bij het profiel, de behoeften en de locatie van kijkers. 

Interesse vanuit merken

Er zijn verschillende redenen waarom merken adverteren via advanced tv. Een belangrijke: omdat hun publiek afstapt van lineaire tv. Meer en meer kijkers maken de overstap van lineaire tv naar OTT (televisie via het web, zoals Netflix en Amazon Prime). De OTT-markt in Nederland was in 2019 goed voor 350 miljoen euro, en dat aandeel groeit. Vooral de jongere – doorgaans moeilijker te bereiken – doelgroep is hier in groten getale aanwezig. Sommige sport leagues zenden hun competities al uit via OTT; bijvoorbeeld Word Wrestling Entertainment (WWE), dat zijn worstelshows aanbiedt op de WWE Network app. 

Meten

Een andere belangrijke reden: advanced tv stelt je door data in staat gerichter te targeten en te meten. Je kunt je boodschap afstemmen op het gedrag van een huishouden en consumenten op een dynamische manier aanspreken via meerdere devices. Dat levert als vanzelfsprekend effectievere campagnes op. Het biedt je bovendien de mogelijkheid tot sterkere omnichannelmarketing. Advanced tv is bij uitstek geschikt voor omnichannel retargeting, omdat het wisselen tussen schermen een tweede natuur is voor veel kijkers. Mediaonderzoeker Nielsen becijferde dat 45 procent van de consumenten tijdens het tv kijken ook andere apparaten gebruikt. 

BMW

Autofabrikant BMW ging met advanced tv aan de slag nadat het constateerde dat bij het aankoopproces van een auto doorgaans het gehele huishouden betrokken is. Om zijn nieuwe model (de 2 Gran Coupe F44) te promoten, zocht het naar manieren om zijn bestaande social media advertising campagnes te versterken en zo meer leden uit een huishouden te bereiken. Het automerk draaide een interactieve videocampagne over meerdere digitale platformen: desktop, mobiel en instream. De omnichannel aanpak omvatte ook OTT, waarmee meer leden van een huishouden werden bereikt. De campagne stelde BMW in staat in contact te komen met een publiek dat door de social media advertising campagne alleen niet zou zijn beïnvloed. 

Opvallen in een overvol advertising landschap

Zo zijn er tal van redenen om met advanced tv te starten, maar een van de belangrijkste is toch wel de timing. In een overvol advertising-ecosysteem biedt advanced tv – dat door veel merken en agencies nog niet wordt benut – marketeers een kans om met een unieke boodschap op te vallen bij de doelgroep die zij willen bereiken. 

Ga je aan de slag met advanced tv, kies dan voor een partij die niet alleen focust op tv, maar je kan helpen met een omnichannelcampagne, zodat je via meerdere kanalen een bredere doelgroep kunt bereiken. Interessant aan advanced tv is dat je resultaten goed kunt meten. Als je met een leverancier in zee gaat, kies dan voor een partij deze resultaten aan je kan overleggen en daarbij ook de resultaten van andere kanalen meeneemt, zodat je een goed beeld krijgt van het succes van je campagne. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van advanced TV? Download dan deze  gratis whitepaper.

Over de auteur: Sterre van der Meer is Sales Manager bij VDX

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond