-

Adverteren op Instagram: De keuzes en de kosten in 2021

Instagram is een van populairste sociale mediaplatforms om op te adverteren. De kosten van een campagne zijn echter niet een-twee-drie duidelijk. Dat kan je ervan weerhouden er überhaupt aan te beginnen. Met dit overzicht van de kosten en de factoren die daarop van invloed zijn weet je hoe het zit.

Hoeveel kosten Instagramadvertenties in 2021? En zijn ze het geld waard? Dit hangt af van een paar factoren, waaronder natuurlijk het budget dat je bereid bent uit te geven. Of Instagramadvertenties geschikt zijn voor jouw bedrijf hangt van verschillende factoren af, maar Instagram kan, vanwege het profiel van gebruikers, een krachtige tool zijn voor je onderneming. Statista meldt dat 33 procent van de Amerikaanse Instagram-gebruikers tussen 25 en 34 jaar zijn en meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers, dus het is zeker de moeite waard hier eens bij stil te staan.

Factoren die invloed hebben op de kosten van Instagramadvertenties

Sociale media kent veel uitdagingen, dus het is verstandig om zoveel mogelijk te leren voordat je aan je eerste betaalde campagne begint.

Ten eerste, hoe kun je zien welke berichten in je feed advertenties zijn? Zoek naar het woord “gesponsord” dat onder de naam van het merk verschijnt. Een andere manier om dit te zien is als er een call to action (CTA)-knop onder de afbeelding staat zoals “nu winkelen”, “meer informatie” of “download onze app”.

De kosten van Instagramadvertenties kunnen variëren. Vandaar dat het belangrijk is om te weten wat de gemiddelde adverteerder betaalt. WebFX zegt dat Instagramadvertenties gemiddeld tussen de $0,20 en $2,00 per klik kosten (cost per click, CPC). Voor de gemiddelde kosten per vertoning (CPM) betalen bedrijven $6,70 per 1.000 vertoningen. Bepaalde industrieën kunnen echter meer betalen als ze zeer concurrerend zijn.

Iets om in gedachten te houden is dat Instagram een van de duurste advertentiekanalen is. Doe dus onderzoek voordat je aan de slag gaat. Laten we eens kijken wat die gemiddelde kosten betekenen en hoe ze worden gemeten. Verschillende factoren zijn van belang en er zijn ook een paar termen die je moet kennen voordat je begint.

Advertentietypes

Een van de eerste dingen dat je misschien opvalt, is dat er verschillende soorten advertenties op Instagram zijn. Verschillende types kunnen geschikt zijn voor verschillende campagnes. Houd altijd rekening met de visuele stijl van Instagram: een stijve en nep uitziende stock-foto zal negatief opvallen ten opzichte van de hoogwaardige inhoud waar Instagram bekend om staat. Zo’n foto zal waarschijnlijk slecht presteren.

Bereid je voor om wat tijd en moeite te steken in het maken van advertenties die bij je branding passen en volg de creatieve best practices van Instagram. Overweeg de verschillende soorten Instagram-advertenties:

  • Stories-advertenties
  • Foto-advertenties
  • Video-advertenties
  • Carrouseladvertenties
  • Collectie-advertenties
  • Advertenties op de pagina “Verkennen” (Explore)

Er zijn geen kant-en-klare prijzen voor advertenties. Je kunt niet zomaar de kosten van een Instagram-story of carrouseladvertentie opzoeken. Integendeel, het type advertentie en de kwaliteit van de advertentie zijn vaak het belangrijkste.

In een casestudy van AdEspresso kosten productafbeeldingen met een duidelijke CTA bijvoorbeeld minder dan afbeeldingen zonder CTA. Video-advertenties hadden een hogere CPC dan afbeeldingsadvertenties.

Met dit in gedachten moet je overwegen om verschillende advertentietypen te testen om te zien hoe goed ze voor jou presteren.

Biedstrategie

Je kunt verschillende biedstrategieën gebruiken bij het instellen van je Instagramadvertenties. Er zijn vier soorten biedstrategieën:

  • kosten per klik (CPC)
  • kosten per 1.000 vertoningen (CPM)
  • kosten per actie (CPA)
  • kosten per like (CPL)

Wil je de bekendheid van je merk of product vergroten? Of misschien veel interactie of likes?

Statistieken

“Hoeveel kosten Instagramadvertenties?” is niet de enige vraag die je zou moeten stellen. Hoe je je succes meet, hangt af van je doelstelling. Jouw specifieke doelstellingen kunnen sterk variëren, afhankelijk van wie je target en waarom, dus zorg ervoor dat je duidelijke doelstellingen hebt voordat je aan de slag gaat. Deze kunnen je helpen betere beslissingen te nemen. Je doelen kunnen zijn:

  • Vergroten van je naamsbekendheid.
  • Je publiek informeren over je bedrijf.
  • Meer klanten converteren via verkoop, app-downloads of winkelbezoeken.

Je statistieken kunnen bestaan uit: likes, meer volgers, een groter bereik, hogere klikfrequenties (CTR’s) of een verbeterde conversieratio. Je kunt ook videoweergaven of app-installaties volgen en vergelijken.

Targeting

Een andere factor die belangrijk is, is targeting. Op wie ga je je richten en hoeveel concurrentie is er voor je gewenste publiek? Hoeveel kosten Instagramadvertenties als je je doelgroep verbreedt? Wat gebeurt er als je je doelen verkleint? Instagram biedt veel geavanceerde targeting-opties:

  • Locatie – Je kunt specifieke locaties gebruiken om mensen te targeten. Van steden, tot landen, tot gemeenten.
  • Interesses – Mensen met bepaalde interesses kunnen waardevol voor je zijn. Dus richt je op mensen die vergelijkbare apps leuk vinden, op vergelijkbare advertenties klikken of vergelijkbare accounts volgen.
  • Aangepaste doelgroepen – Heb je klantgegevens zoals e-mailadressen of telefoonnummers? Overweeg advertenties uit te voeren op basis van deze informatie.
  • Geautomatiseerde targeting – Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Instagram biedt een  geautomatiseerde targetingfunctie om doelgroepen te maken die mogelijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Dat wordt gedaan met behulp van gegevenspunten zoals locatie, demografie en interesses.
  • Demografie – Gebruik demografische informatie zoals leeftijd, taal of geslacht om je doelgroepen te nauwer te bepalen. Advertenties gericht op vrouwen zijn meestal duurder aangezien ze vaker consumeren. Advertentiekosten kunnen ook variëren afhankelijk van de leeftijdsgroep die je selecteert.
  • Gedrag – Doelgroepen op basis van wat ze doen op en buiten Instagram.
  • Vergelijkbare doelgroepenMaak doelgroepen die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten om zo potentiële klanten voor je bedrijf te vinden.
Keuzes en kosten

Ook een reeks andere variabelen heb je (deels) zelf in de hand, en de keuzes die je daarin maakt zijn van invloed op de kosten:

  • Budget – Je budget kan ook van invloed zijn op de prijs. Met een kleiner budget duurt het langer voordat het systeem van Instagram je campagne leert, begrijpt en meet hoe je publiek geëngageerd is.
  • Advertentiekwaliteit en relevantie – Hoe relevanter je advertentie is voor de bestemmingspagina waarnaar mensen worden geleid, hoe hoger Instagram je advertentie scoort in het interne wegingssysteem. Zorg ervoor dat je mensen altijd naar de pagina’s leidt die voor hen het meest logisch zijn. Hoe hoger de relevantie, hoe lager je kosten zijn.
  • Plaatsing – Waar wil je je advertentie weergeven? Tijdens de installatie kun je kiezen of je wilt dat je advertentie alleen op Instagram of facebook wordt weergegeven. Je kunt ook kiezen op welke apparaten of besturingssystemen je je wilt richten.
  • Verwachte actiepercentages – Instagram zal trachten te beoordelen wat je slagingspercentage is. Dit kan betekenen dat je kijker op een link klikt en de gewenste actie onderneemt (converteren). Hoe hoger je slaagkans, des te lager de kosten.
  • Doorkliksnelheid – Je click-through rate (CTR) kan ook van invloed zijn op de prijzen. Een gezonde CTR helpt om aan te tonen dat je advertenties resoneren met je doelgroep.
  • Timing – Als je tijdens een druk moment van het jaar adverteert voor verkoop, zul je waarschijnlijk veel concurrentie krijgen. Feestdagen, speciale evenementen en andere piekverkooptijden voor je branche kunnen hogere kosten met zich meebrengen.
  • Grootte van het publiek – Nog een factor die van invloed is op de advertentiekosten is de publieksgrootte. Hoe groter de doelgroep die je target, des te goedkoper je advertentie. Kleinere doelgroepen hebben meer concurrentie, wat de kosten kan opdrijven.
  • Branche – Je Instagramadvertentiekosten variëren ook afhankelijk van je branche. Kledingmerken en -verkopers betalen veel meer vanwege de hogere concurrentie. B2B-bedrijven betalen ook meer, omdat minder bedrijven Instagram gebruiken dan mensen (zie Grootte van het publiek).
Wat moet je uitgeven aan Instagramadvertenties?

Nu we de verschillende soorten advertenties en veel van de factoren hebben bekeken, ben je een stuk beter voorbereid wat Instagramadvertenties betreft. Je budget moet een evenwicht vinden tussen het aantal mensen dat je wilt bereiken en de doelstellingen van je campagne.

Van hieruit moet je naar je marketingbudget kijken en vervolgens zien wat zinvol is om te beginnen te investeren in Instagramadvertenties. Zolang je de maandelijkse kosten aankunt en voorzichtig bent met je targeting, kun je een gezond rendement zien op je investering in Instagram.

Instagram in vergelijking met andere platforms

Het loont om het verschil tussen de verschillende sociale platforms te vergelijken. Hoeveel kosten Facebook- en Instagramadvertenties? Hoe verhouden ze zich tot Twitter?

De mediane CPC  op elk social media platform varieert sterk. Op Facebook is het bijvoorbeeld $0,51, terwijl het op Instagram $1,28 is. Op Twitter is de mediane CPC $0,53, terwijl het op LinkedIn $5,61 is.

Waarom is Instagram duurder dan Facebook? Facebook bestaat al langer, heeft meer gegevens en meer advertentieruimte.

Kosten verlagen

De kosten voor Instagram-advertenties zijn voor bedrijven met een krap budget toch nog behoorlijk. Zijn er manieren om deze kosten te verlagen? Dat hangt ervan af.

Adverteren is een noodzakelijk middel om je bedrijf te laten groeien, en Instagram is daarin een belangrijk platform, dus je kunt beter leren hoe je je Instagram-advertenties goed kunt beheren dan er helemaal vanaf zien. Effectieve social media advertising is dus uiterst belangrijk.

Je kunt de kosten van je Instagramadvertenties verlagen door zorgvuldige targeting te gebruiken en duidelijke doelstellingen te formuleren. Probeer automatisch bieden te gebruiken om dure fouten te voorkomen. Zodra je een dagbudget hebt ingesteld, gaan je kosten niet over die limiet.

Je kunt ook overwegen om specifieke bestemmingspagina’s te maken met zeer relevante inhoud voor je advertentie, waardoor je kwaliteitsscore hoog blijft. Op je startpagina staat misschien veel informatie die mogelijk niet relevant is voor je advertentie.

Testen kan je ook ten goede komen. Met relevante advertentiekopteksten kun je een betere boodschap communiceren, waardoor je CPC lager is.

Conclusie

Adverteren op Instagram kan, met de juiste aanpak, een effectieve manier zijn om waardevolle leads te genereren. Veel gebruikers Instagramgebruikers shoppen op of via het kanaal.

Zorg ervoor dat je advertentie-targeting goed zit, bepaal je budget en begin met het maken van campagnes. Met de boven besproken stappen en variabelen ben je al een heel eind op weg. Voor het daarna nog verder uitbouwen van je aanwezigheid op Instagram kan ook extern deskundig advies je mogelijk helpen je kosten te verlagen en het meeste uit je Instagramadvertenties te halen.

Over de auteur: Vianney van Goethem is Customer hero bij Ark of Noah.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond