-

Alibaba’s Singles’ Day 2022: cijfers en nieuwe ontwikkelingen

Afgelopen maand vond het veertiende 11.11 Global Shopping Festival van Alibaba plaats: ook wel bekend als Singles’ Day. In die periode groeide het evenement van 27 tot 290.000 deelnemende merken. Maar er is meer veranderd: andere ontwikkelingen zijn live shopping, virtuele influencers en bezorgrobots.

Het veertiende jaarlijkse 11.11 Global Shopping Festival van Alibaba, dat onder meer innovatie en klantenloyaliteit als focus had, is weer voorbij. Deze editie telde maar liefst 600 merken uit Nederland en België die actief zijn op Tmall en Tmall Global, Alibaba’s B2C marktplaatsen in China.

Livestreams

Om de Chinese consument voor zich te winnen maken merken gebruik van de nieuwste manieren van shoptainment, daarbij geholpen door Alibaba. Een van deze nieuwe ontwikkelingen is bijvoorbeeld livestreaming. China loopt wat winkelen betreft zo’n zeven tot acht jaar voor op Nederland. Langzaam maar zeker zien we dat Nederlandse retailers het spoor volgen van luxe merken als Estée Lauder en Cartier, die al langer met live-streamers werken.

Bij livestreaming staan de kijkers rechtstreeks in contact met het merk dat aan het uitzenden is. Vaak proberen influencers namens het merk de producten uit, zodat de kijker kan zien hoe die eruitzien en hoe ze staan. Kijkers kunnen ook live vragen stellen aan de influencers, bijvoorbeeld of ze een andere kleur lippenstift willen opdoen, een ander pak willen aantrekken of willen vertellen hoe de kleding zit. In totaal keken meer dan 300 miljoen consumenten tijdens 11.11 naar livestreaming op Taobao Live.

Klantenbinding

Ook het Nederlandse OppoSuits – bekend van de pakken met leuke printjes – dat sinds oktober 2021 begon met verkopen in China via online cross-border verkoopplatform Tmall Global, deed hieraan mee. Ondergoedmerk Claesen’s gebruikte ook livestreaming om hun spullen nog beter in de virtuele etalage te zetten. Daarnaast heeft het merk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om klanten aan zich te binden, een ander belangrijk speerpunt tijdens 11.11 dit jaar.

Klanten die loyaal zijn aan een merk doen regelmatig herhaalaankopen, wat goed is voor het rendement. Dat is ook de ervaring van Claesen’s: het percentage terugkerende klanten lag in de eerste verkoopronde van 11.11 al op 40%. En die loyaliteit loont: bijna 6000 merken zagen dat de omzet die werd gegenereerd door terugkerende klanten verdubbelde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Virtuele influencers

Naast ‘echte’ influencers zijn virtuele influencers in opkomst. Troef dit jaar waren de hyperrealistische virtuele influencers Ayayi en Noah, die met virtuele modeshows, livestreams en het hosten van online events weer een nieuw hoofdstuk inluidden in de onlinewinkelervaring van jonge consumenten.

Ook buiten 11.11 geeft Alibaba klanten een kijkje in de toekomst van retail door ze mee te nemen naar de zogenoemde metaverse: op verkoopplatform Tmall kunnen consumenten shoppen op een extended reality (XR) marktplaats. Hier kun je een avatar voor jezelf maken waarmee je door een virtuele winkelstraat loopt, waar afgelopen 11.11 wel 70 merken zo’n 700 producten hebben uitgestald.

Singles’ Day

Alibaba begon veertien jaar geleden met het shopfestijn onder de naam Singles’ Day, waarbij iedereen met cadeautjes de liefde viert voor zichzelf of voor een ander. Inmiddels is het uitgegroeid tot het belangrijkste online winkelfestival van het jaar. Consumenten kunnen de allernieuwste producten kopen en gebruikmaken van mooie aanbiedingen.

De allereerste editie duurde één dag en 27 merken deden mee. Dit jaar was de aftrap op 24 oktober, met als hoogtepunt 11 november zelf. 290.000 merken uit 90 landen boden 21 miljoen producten aan in 7.000 verschillende categorieën, aan meer dan een miljard consumenten die jaarlijks actief zijn op Alibaba’s platforms in China. Per 20 november zijn zo’n 200 miljoen pakketjes afgeleverd bij klanten, dat is een nieuw record.

Bezorgrobots en recycling

Die pakketjes worden deels bezorgd door elektrische bezorgrobots, ook wel ‘Xiaomanlv’ (ezeltjes) genoemd. Die ezeltjes, dit jaar 700 stuks, vervoeren tot wel vijftig pakketten per keer en kunnen 100 kilometer rijden op een acculading. Dit jaar hebben ze zo’n 2 miljoen pakketjes afgeleverd, dat is een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar.

De robotjes passen in het kader van duurzaamheid, dat Alibaba hoog in het vaandel heeft staan: het moedigt consumenten bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke producten te kopen en hun eigen CO2-voetafdruk te verkleinen. Meer dan 1,63 miljoen producten die dit jaar tijdens 11.11 op Tmall werden gepresenteerd, hadden het label milieuvriendelijk. Tijdens 11.11 werd bovendien een pakketrecycling opgezet in meer dan 130.000 postkantoren, waarbij van 1 tot 11 november bijna 4 miljoen kartonnen pakketdozen werden gerecycled.

Over de auteur: Roland Palmer is General manager voor de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië bij Alibaba.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond