-

Augmented Reality (AR) in de automotive branche 

Nieuwe technologische ontwikkelingen geven vorm aan de automotive sector. Consumenten verwachten steeds meer van dealers dat zij investeren in on-demand services. Augmented Reality (AR) is hier een goed voorbeeld van. In dit artikel leggen we uit wat AR kan betekenen voor consumenten.

Wat kan augmented reality voor klanten doen?
  • Een auto op hun oprit weergeven door middel van een 3D-visualisatie;
  • In de bestuurderstoel van een auto zitten zonder het huis te hoeven verlaten;
  • De auto bij een dealer aanpassen om de verschillende kleuren en afwerkingen te zien;
  • Hun auto onderhouden door een virtuele technicus;
  • Het creëren van een beleving door visuele content van brochures en meer.

Deze ervaringen kunnen helpen bij het stimuleren van een aankoop. Augmented reality verandert de buyer persona van de autokoper. Een van de grootste gevolgen van AR voor de auto-industrie is de verschuiving van het koopgedrag van een klant. Traditioneel moet de klant de dealers binnenlopen om de auto’s van zijn keuze te bekijken. En als een bepaald model of een bepaalde kleur niet beschikbaar is, zouden ze waarschijnlijk genoegen nemen met een andere auto of een andere kleur. Maar door augmented reality verandert dit. 

Projectie

Met augmented reality kunnen klanten hun favoriete automodel, kleur en specificatie bekijken door het digitale beeld van de auto op de echte wereld te projecteren. Ze kunnen een kijkje nemen in de “virtuele auto” en een beslissing nemen. AR is niet alleen een toegevoegde waarde voor consumenten maar autobedrijven kunnen hiermee ook een nieuwe koopervaring aanbieden. Bedrijven integreren AR ook met social media om overtuigende marketingcampagnes te creëren.

SLAM

Met behulp van SLAM (Simultaneous localization and mapping) technologie kan de autodealer de 360 graden impressies van de auto projecteren, en kan een gebruiker rondlopen alsof het een echt voertuig is. Dat is nog niet alles, met behulp van een verbeterd computer vision ecosysteem kan de koper ook een virtuele testrit maken. Diverse autobedrijven experimenteren met AR-technologie. Binnen de automotive sector staat het eigenlijk nog in de kinderschoenen maar de komende jaren zal dit verder gaan groeien. Aan de hand van enkele voorbeelden laten we zien wat al mogelijk is. 

Augmented reality met de Microsoft Hololens in showrooms

In het verleden heeft Volvo in de showrooms gebruik gemaakt van de Microsoft Hololens. Klanten konden een testritje maken door middel van augmented reality. Zo was het mogelijk voor klanten om 3d-modellen van Volvo’s S90-model te bekijken en uit elkaar te halen of virtuele testritjes mee te maken. 

Toyota

Recent heeft Toyota gebruik gemaakt van AR om te laten zien hoe de hybride aandrijving werkt. Door gebruik te maken van augmented reality kunnen consumenten niet alleen onder de motorkap kijken maar ook onder de hele auto. Met de Microsoft Hololens is het mogelijk om de Toyota C-HR te bekijken. Door middel van objectherkenning legt de app een virtuele laag over de auto waardoor consumenten kunnen zien hoe de hybride aandrijving werkt. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Voorruit van nieuwe Volkswagen wordt gebruikt als projectiescherm met augmented reality 

De nieuwe Volkswagen ID.3 krijgt een vooruit die wordt gebruik als één groot projectiescherm. Volkswagen noemt de nieuwe technologie een head-up display met augmented reality. Er wordt een kunstmatige laag over de werkelijke wereld gelegd. Het kan de bestuurd helpen om makkelijker de weg te vinden of om hem op mogelijke gevaren te wijzen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een voetganger te omcirkelen op het moment dat hij of zij wil oversteken. Daarnaast kan een bestemming met een vlaggetje worden gemarkeerd. Deze wordt precies getoond bij het huisnummer dat in de navigatie is gekozen. Ook kan een voorsorteerstrook die het navigatiesysteem aangeeft, worden ingekleurd. 

MBUX augmented video voor navigatie van Mercedes

Mercedes maakt gebruik van MBUX augmented reality voor navigatie. Een camera in de vooruit filmt het gebied voor de auto. Vervolgens wordt het beeld op de mediadisplay van de Mercedes weergegeven. Met behulp van deze technologie worden grafische navigatie- en verkeersaanwijzingen in live beelden weergegeven. Het systeem geeft extra aanwijzingen zoals huisnummer of straatnamen. Dit zorgt voor een betere oriëntatie, vooral op de plaats van bestemming. Daarnaast helpt het systeem ook bij stoplichten. Wanneer je vooraan staat, wordt de stoplichtkleur weergegeven. Hierdoor hoef je niet voorover te buigen. 

Productieproces

Naast dat autofabrikanten augmented reality steeds meer gaan gebruiken voor de consument wordt het ook bedrijfsmatig toegepast. Bedrijven maken tijdens het productieproces bijvoorbeeld actief gebruik van augmented reality (AR)-applicaties. Het biedt allerlei voordelen. Omdat de headset op het hoofd wordt gedragen houdt de techncus beide handen vrij om te werken. Visualisaties begeleiden technici door alle processtappen en geven specifieke informatie door AR. Om ervoor te zorgen dat personeel mee kunnen in deze innovatieve werkwijze heeft TOI Opleidingen een eigen bedrijfsschool ontwikkeld voor autobedrijven. Medewerkers worden opgeleid tot technici van de toekomst. 

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is SEO marketeer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond