-

Beter plannen met Big Data

Walther Ploos van Amstel, docent Logistiek en SCM aan de Vrije Universiteit Amsterdam, bepleit de inzet voor Big Data bij de logistiek. Pakketjes kunnen slimmer en vooral goedkoper bezorgd worden.

Wordt Big Data al in de logistiek toegepast?
“Ja, absoluut. We hebben dit jaar het Nederlands Kampioen Speed Docking 2013 gehad, waarbij op basis van analyses van transportritten een op de vijf vrachtwagens van de weg kan. Pakketbezorgers hebben zo langzamerhand zoveel informatie over wie wanneer thuis is, dat ze de klant optimaal kunnen adviseren: wie zien dat u dinsdag altijd thuis bent, kunnen we dan niet bezorgen? Bij Tom Tom kan de transportondernemer nu al databestanden kopen, waarbij hij kan zien op welke wegen er het snelst gereden kan worden. Vervoerders plannen immers in kilometers. Webwinkels beschikken ook al over big data. De vraagvoorspelbaarheid is lastig vast te bepalen, want de consument is wispelturig. Maar je hebt al software die door koppelingen aan sociale media kan voorspellen waar de verkoop harder gaat. Er komt een dag dat je zelfs kunt voorspellen wat je klant in je netwerk kost. Dan kun je de beste prijs vaststellen, maar hem ook beter ondersteunen bij de bezorging.”

De recente stakingen bij TNT Post hebben de noodzaak van vraagbundeling weer eens aangetoond. Toch werkt iedere webwinkel nog met een vervoerder.
“Vraagbundeling gebeurt inderdaad nog niet, terwijl dat voor de consument het aantrekkelijkst is. Als je tegelijk iets bij bol.com en Adidas bestelt, waarom zou je dan niet je zelf vervoerder kunnen kiezen? Het fenomeen automated trading zal ook nog wel eens zijn intrede doen bij pakketbezorgers. In de containervervoer bestaat het al. Maar vervoerders hebben liever niet dat de consument aan het roer zit. En dan ben je soms overgeleverd aan partijen als UPS die niet in het weekend bezorgen en ergens op een afgelegen industrieterrein zitten.”

Hoe moeten pakketvervoerders investeren in Big Data?
“De techniek hebben ze eigenlijk al in huis. Alle informatie die je nodig hebt, staat op de boordcomputer waarmee vervoerders hun eigen planning regelen. Gegevens over de bezorging zijn ook aanwezig. Je kunt data zelfs koppelen aan klachtenprocedures. Big data moet je vooral gebruiken voor je tactische planning. Als de klant steevast je pakjes ophaalt op zaterdag, hoef je hem niet al woensdag bij het ophaalpunt te bezorgen. Het gros van de vervoerders komt momenteel voor de dichte deur te staan, terwijl je met big data kunt weten dat na een uur ’s middags in elk geval altijd de buurvrouw van de geadresseerde thuis is. Je kunt niet sneller met de autootjes, je kunt wel de verspilling eruit halen. En met marges van twee procent, is er door vervoerders enorme winst te behalen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond