-

Click & collect bovenaan investeringslijstje retailers

Nu retailers zich bekwamen in het integreren van de online en offline kanalen dient zich een volgende vraag aan. Bijna zeventig procent van de grote retailbedrijven zegt te investeren in digitale technieken. Maar welke plannen krijgen voorrang? Met name die op logistiek vlak staan bovenaan het lijstje, zo blijkt uit onderzoek van PwC.

Dat retailers moeten digitaliseren is natuurlijk wel bekend, de vraag blijkt in praktijk vooral welk onderdeel van de strategie voorrang krijgt. Met name de winstgevendheid van de orderafhandeling blijkt dan een pijnpunt. Juist daarom zeggen Britse bedrijven te investeren in click & collect – online bestellen en offline ophalen. De helft laat weten deze service nu aan te bieden of dat ergens in de komende twaalf maanden te introduceren. Same day delivery verliest juist wat aan interesse omdat het in ieder geval op de korte termijn te kostbaar zou zijn.

Ook Tim Robinson, CEO van de Britse logistiek dienstverlener Doddle, herkent deze ontwikkeling. Dat de Britse supermarktketen Tesco bekendmaakte een click & collect-service te introduceren binnen een dag wordt als voorbode voor heel veel meer gezien. Niet zo gek ook, zegt Robinson, de service is bijzonder succesvol. Bedrijven zien dat de service tot wel 30 procent meer wordt gebruikt, bij marktleiders als John Lewis tot wel 50 procent.

Meerwaarde click & collect

Met name de snelheid is een door klanten veelgenoemde reden om te kiezen voor de afhaalservice. Een recente enquête onder Amerikanen laat zien dat men de producten gewoon zo snel mogelijk wil hebben en daarom afhalen verkiest boven thuis afwachten. De meerwaarde komt volgends de resultaten met name naar voren als de wachttijd minimaal is en het afhalen gemakkelijk is door – bijvoorbeeld – een speciaal hiervoor ingerichte counter.

Of daar in ons land hetzelfde over wordt gedacht is niet bekend. In Nederland leek click en collect tot nu toe sowieso een overbodige service. Onderzoekers van Forrester concludeerden vorig jaar nog dat de Nederlander totaal geen interesse zou hebben in online bestellen en offline afhalen. De helft van Forresters respondenten zegt dit helemaal nooit te doen, elf procent doet dit altijd. Daarmee is de Nederlander minder geneigd voor click en collect te kiezen dan de Britten, Fransen, Spanjaarden en Italianen. Alleen de Duitsers zien er nog minder voordeel in – daar zegt maar liefst 73 procent click en collect altijd links te laten liggen.

In tegenstelling tot wat deze cijfers vertellen heeft Nando van Essen van UC logistics & fulfilment juist groot vertrouwen in de logistieke optie. “Click en collect is al jaren populair met HEMA als beste voorbeeld”, zegt Van Essen. Uit recent gepubliceerde cijfers blijkt dat al meer dan de helft van de online orders offline worden afgehaald. Geen slecht resultaat voor een land dat er eerst niet warm voor zou lopen. Voor de consument is het vanwege de lage kosten interessant, zegt Van Essen. Maar de retailer lijkt nog een veel groter voordeel te ervaren. “Winkeliers zien het verkeer er in de winkel door toenemen. HEMA, de Bijenkorf en Blokker zijn er al erg succesvol mee.”

Dat click en collect niet altijd een succesnummer wordt heeft vooral te maken met de standaard waaraan retailers moeten voldoen. “Het moet vooral als heel gemakkelijk worden ervaren” weet Van Essen. “Iedere winkel zou bijvoorbeeld over een afhaalpunt moeten beschikken. De levertijd en afleverkosten moeten bovendien concurrerend zijn met thuislevering.” Een aantal retailers heeft daarin nog wel wat stappen te zetten, merkt hij op. “Als ik bij Kruidvat vandaag bestel heb ik het pakket morgen in huis. Laat ik het bij een filiaal in de buurt bezorgen dan is het daar pas twee dagen later.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond