Composable commerce: flexibiliteit of financieel risico?
In de wereld van e-commerce worden de voorheen populaire monolithische systemen uitgedaagd door een flexibelere, aanpasbare benadering: ‘composable’ commerce. De voordelen zijn onmiskenbaar: ongeëvenaarde flexibiliteit, schaalbaarheid en de mogelijkheid voor snelle innovatie. Maar zoals bij elke transformerende aanpak brengt deze ook uitdagingen en afwegingen met zich mee. Hoe bepaal je of het de juiste keuze is voor jouw bedrijf?
In de traditionele systemen zijn alle bedrijfsdata, functionaliteiten en gebruikerservaringen strak geïntegreerd in één softwareoplossing. Composable commerce daarentegen breekt deze capaciteiten op in individuele, gespecialiseerde diensten: zoals commerce, content, betalingen en zoekfuncties. Deze componenten kun je vervolgens naadloos integreren in verschillende customer touchpoints, of dat nu via een website, app, in-store kiosk, of interface in de auto is.
Composable commerce gaat verder dan alleen headless commerce, bijvoorbeeld door back-end functies volledig modulair te maken, waardoor bedrijven de beste diensten van verschillende leveranciers kunnen kiezen. Zo kunnen bedrijven een aangepaste, flexibele architectuur bouwen waarin diensten individueel kunnen worden geïntegreerd of vervangen.
De flexibiliteit van ‘composable’ commerce
Met composable commerce ben je als bedrijf niet meer afhankelijk van de productplannen en -updates van één enkele leverancier, maar krijg je de wendbaarheid om je tech-stack naar behoefte aan te passen. En dat draagt weer bij aan je eigen doelstellingen en aan steeds veranderende klantbehoeften. Deze modulariteit verhoogt ook de operationele efficiëntie, omdat gespecialiseerde teams onafhankelijk van elkaar nieuwe diensten en produten kunnen ontwikkelen en innoveren.
Met de flexibiliteit van composable commerce kunnen bedrijven naadloze, gepersonaliseerde ervaringen over verschillende kanalen leveren — website, app, winkel — en zo inspelen op de consumentenverwachting voor consistente omnichannelervaringen. Daarnaast biedt het gebruik van standaardoplossingen in de sector makkelijker toegang tot ervaren ontwikkelaars, wat de operationele processen optimaliseert en de klantbeleving versterkt.
De uitdagingen van ‘composable’ commerce
Doen, zou je zeggen! Maar zonder meer voor composable kiezen omdat flexibiliteit wel fijn klinkt, is onverstandig. Denk er goed over na wat de waarde van een composable-commerce-aanpak is voor jouw organisatie. Want een van de grootste uitdagingen is de potentiële stijging van de totale cost of ownership.
Het bouwen en onderhouden van een composable platform is complex en vereist vaak custom code om verschillende technologieën en diensten van meerdere leveranciers te integreren (ook wel lijmcode of glue code genoemd). Dit kan de bouwtijden en -kosten aanzienlijk verhogen, de operationele kosten opdrijven, de efficiëntie verminderen, een technische ‘schuld’ creëren en leiden tot meerdere prijsmodellen voor verschillende onderdelen (zoals op GMV, API, op gebruikers of op verkeer gebaseerde hosting). Deze complexiteit maakt het moeilijk om uiteindelijke kosten nauwkeurig in te schatten of toekomstige uitgaven te voorspellen.
Composable projecten moeten heel strak gespecificeerd en gemanaged worden, anders zien je dat projecten te laat worden opgeleverd en dat de kosten veel hoger uitvallen dan oorspronkelijk begroot. De eerste implementaties leidden dan ook vaak tot hoge faalpercentages: het lukte bedrijven niet om de beoogde voordelen te realiseren.
De valkuilen van de derde golf
De opkomst van composable commerce verliep in verschillende golven, waarbij de derde golf bijzonder problematisch bleek. In deze fase, die rond 2019 begon, stapten veel bedrijven over op de wat de nieuwe norm leek, maar vaak zonder duidelijke zakelijke redenen voor deze overstap. In veel gevallen kozen bedrijven voor composable architecturen simpelweg omdat ‘iedereen het deed’, zonder de werkelijke voordelen en kosten zorgvuldig te evalueren.
De projecten waren bovendien vaak niet goed voorbereid: geen duidelijke KPI’s, onnauwkeurige TCO-modellen, de actuele uitdagingen werden niet goed geïdentificeerd en het einddoel bleef vaak vaag. Het lukte sommige organisaties om groei te realiseren, maar hun resultaten werden vaak overschaduwd door de toenemende kosten (verminderde winstgevendheid) en de complexiteit van het beheren van de nieuwe systemen. Daardoor zien we dat veel bedrijven nu kritischer kijken naar de werkelijke waarde van composable commerce.
De vierde golf: focus op winstgevendheid
Nu we de vierde golf van composable commerce ingaan, ligt de focus sinds 2022 steeds meer op winstgevendheid en het beheersen van risico’s. Overweeg je composable commerce? Richt je dan niet alleen op de technische mogelijkheden, maar focus vooral op de zakelijke resultaten die je wilt behalen. De flexibiliteit van composable commerce kan alleen waarde toevoegen als het bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen en als het niet leidt tot onvoorziene kosten of operationele uitdagingen.
Een belangrijk aspect van deze nieuwe benadering is het zorgvuldig evalueren van de kosten en het beheersen van de risico’s. Kijk niet alleen naar de opstartkosten van een composable platform, maar denk ook aan de verborgen kosten die optreden tijdens de implementatie en het onderhoud. Zorg voor een gedegen evaluatieproces en werk samen met leveranciers die transparant zijn over de kosten en je ondersteunen tijdens het hele traject.
Daarnaast is het de moeite waard om te overwegen je composable project minder risicovol te maken door te starten met een monolithische architectuur. Deze splits je vervolgens, waarbij je afzonderlijke bedrijfsfunctionaliteiten zoals je CMS vervangt door discrete diensten wanneer dat nodig is.
Is ‘composabl’e commerce geschikt voor jouw bedrijf?
Nu we steeds meer naar een omnichannelwereld bewegen waarin fysieke en online ervaringen samensmelten, Gen-Z social commerce als zijn belangrijkste manier van merkinteractie kiest en er steeds meer kanalen beschikbaar komen, lijkt het erop dat headless commerce voorlopig het standaard architectuurmodel blijft. Zodra een organisatie een headless architectuur heeft, zijn de voordelen van composability makkelijker bereikbaar. De kans is daarom ook groot dat bijna elk bedrijf in de nabije toekomst in zekere mate composability gaat omarmen.
Overweeg, kortom, zorgvuldig of composable commerce past bij jouw specifieke behoeften en doelen. Is de flexibiliteit van composable commerce een voordeel dat je bedrijf kan benutten om concurrerend te blijven? Of leidt het vooral tot complexiteit en hogere kosten zonder duidelijke voordelen?
Zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt: hoe draagt deze architectuur bij aan je bedrijfsdoelen? Wees streng in het evalueren van de werkelijke waarde die composable commerce kan bieden. Door de aanpak zorgvuldig te plannen haal je de volledige potentie uit composable commerce en maak je het een daadwerkelijk waardevolle investering voor je bedrijf.
Over de auteur: James Semple is Product Management Director bij Salesforce.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond